افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
1

درباره مهاتما گاندی + عکس و بیوگرافی بیشتر بدانید

  • کد خبر : 311598
درباره مهاتما گاندی + عکس و بیوگرافی بیشتر بدانید

به گزارش رکنا، مهاتما گاندی او یک وکیل، نویسنده و فعال اجتماعی است که رهبری جنبش ملی هند را برای رهایی از استعمار بریتانیا بر عهده گرفت و محبوبیت زیادی در بین مردم این کشور به دست آورد. گاندی شدیداً به مبارزه بدون خشونت اعتقاد داشت و این فلسفه همراه با سخنان فراوان او در […]

به گزارش رکنا، مهاتما گاندی او یک وکیل، نویسنده و فعال اجتماعی است که رهبری جنبش ملی هند را برای رهایی از استعمار بریتانیا بر عهده گرفت و محبوبیت زیادی در بین مردم این کشور به دست آورد. گاندی شدیداً به مبارزه بدون خشونت اعتقاد داشت و این فلسفه همراه با سخنان فراوان او در مورد عشق و زندگی، الگویی برای بسیاری از مقاومت های اجتماعی بدون خشونت در سراسر جهان تا به امروز بوده است. سخنان و سبک زندگی مهاتما گاندی سرفصل بسیاری از مردم جهان از جنبه های مختلف است. برجسته ترین آنها واقع گرایی، سادگی، ترویج صلح و دوستی، خام گیاهخواری و ایمان راسخ به هندوئیسم است.

بیوگرافی گاندی

ماهانداس کارامچاند گاندی در 2 اکتبر 1869 برابر با 10 اکتبر 1248 در پور بندر هند به دنیا آمد. او عضوی از یک خانواده متوسط ​​صنعتگر بود. گاندی در 19 سالگی برای تحصیل به انگلستان رفت. او رشته حقوق را برای تحصیل در لندن انتخاب کرد و علاوه بر وکالت، به کار روزنامه نگاری نیز پرداخت. در این دوران اندیشه مبارزه با ظلم و بی عدالتی در او شکل گرفت. ایده ای که باعث شد گاندی تصمیم بگیرد به هند بازگردد و برای آزادی کشورش مبارزه کند.

در این دوره گاندی مقالاتی درباره استعمار و ستم جهان سوم نوشت که باعث شد بارها به زندان بیفتد. در سن 23 سالگی برای وکالت پرونده به آفریقای جنوبی سفر کرد و سپس 21 سال را در آفریقای جنوبی گذراند. در این مدت، او به دلیل تلاش برای حمایت از حقوق هندوها مورد آزار و اذیت گسترده قرار گرفت.

گاندی به هند بازگشت و در سال 1921 رهبری کنگره ملی هند را بر عهده گرفت. او برای آزادی هند روش جنگ بدون سلاح و با تحریم دارایی های خارجی را در پیش گرفت. سیاست مقاومت منفی او باعث شد که دوباره به مدت 6 سال زندانی شود. به این ترتیب هندی ها با کمک گاندی در سال 1947 توانستند به استقلال کشور خود دست یابند. گاندی رهبر سیاسی و معنوی مردم هند شد و برای رهایی آنها از چنگال استعمار سخت مبارزه کرد. او از زمانی که مسئولیت کنگره ملی هند را بر عهده گرفت، به عنوان نماد ملی مردم هند شناخته شد و لقب «مهاتما» به معنای روح بزرگ به او داده شد. پدر ملت هند نام مستعار دیگر گاندی است.

اندکی پس از استقلال هند، اختلافات داخلی به وجود آمد که هند را به دو بخش هند و پاکستان تقسیم کرد. بسیاری از مردم در این روند جان باختند و گاندی نتوانست هیچ کاری در مورد اختلافات و جدایی انجام دهد.

در طول روزه خاموش، گاندی با نوشتن روی کاغذ با دیگران ارتباط برقرار می کرد.

مهاتما گاندی شیوه زندگی ساده ای داشت. برای رسیدن به اهدافش یک روز در هفته را در سکوت روزه می گرفت و بدین ترتیب آرامش درونی او بیشتر می شد. وقتی نمی توانست صحبت کند با نوشتن روی کاغذ با دیگران ارتباط برقرار می کرد. گاندی پس از بازگشت به هند از پوشیدن لباس های غربی امتناع کرد و لباسی به نام هوتی پوشید که از پارچه هندی ساخته شده بود و مردم فقیر آن را می پوشیدند.

روز تولد گاندی در هند «گاندی جایانتی» نام داشت و در تقویم هندی تعطیل رسمی اعلام شد.

دین گاندی

گاندی به مذهب هندو اعتقاد داشت و برخی از آموزه های بودا را در زندگی خود به کار برد. او زندگی خود را بر اساس اصول ساده پیش می برد. او همه ادیان را مطالعه کرد و به برابری مذاهب اعتقاد داشت. باورهای گاندی برگرفته از باورهای سنتی هندوها به نام ساتیا (حقیقت) و آهیمسا (عدم خشونت) بود. این دو اصل اساس اعتقادات گاندی بود. در ابتدا، گاندی طبق سنت هندو از خوردن گوشت اجتناب می کرد. اما او بعداً از این سنت به عنوان راهی برای رسیدن به اهداف کمپین خود استفاده کرد.

ترور گاندی

یکی از روش های مبارزه گاندی روزه داری و اعتصاب غذا بود. او با ادامه استفاده از این روش، در 78 سالگی در اعتراض به کشتار کاست در هند روزه گرفت. هند یک جامعه طبقاتی بود و به چهار طبقه تقسیم می شد. هیچ فردی از طبقه پایین حق استفاده از امتیازات طبقه بالا و ورود به این طبقه را نداشت و برخی با تحقیر طبقه فرودست جامعه را «نجس» می خواندند. این ویژگی باعث اختلاف و کشتار بین طبقات شد. پس از پنج روز، کشتار متوقف شد. اما ده روز بعد گاندی توسط یک برهمن هندی به ضرب گلوله کشته شد.

قاتل هندی به نام ناتوارم قادیسی انگیزه خود از کشتن گاندی را «حمایت مسلمانان و طبقه ناپاک از این رهبر آزادیخواه» عنوان کرد. گاندی قبلا بارها ترور شده بود و جان سالم به در برد.

مقبره گاندی

سرخپوستان اجساد مردگان خود را می سوزانند و خاکستر را در آب می اندازند. با جنازه گاندی هم همین کار را کردند، اما به عنوان ادای احترام به او، مقبره ای در محل سوزاندن جسد او ساختند. مقبره گاندی به نام «راج گات» در دهلی قرار دارد و یکی از معروف ترین مکان های هند به شمار می رود. گردشگران زیادی از سراسر جهان برای ادای احترام به این شهر می آیند.

مقبره گاندی در محلی که جسد او سوزانده شد ساخته شد

مقبره گاندی ساده و به شکل سکوی مربعی ساخته شده از سنگ مرمر سیاه است. در اطراف آرامگاه فضای سبز زیبایی وجود دارد. معماری مدرن مقبره گاندی، اگرچه ساده است، اما نشان از خلاقیت طراح و وفاداری او به اصول سادگی و صلح طلبی گاندی دارد. شمع های زیبا در اطراف مقبره گاندی حرکت می کنند و زیبایی آرامگاه را دو چندان می کنند.

مهاتما گاندی

سبک زندگی گاندی

گاندی اخلاق را سرلوحه کار خود قرار داد و رویکردی متفاوت از رهبران سیاسی جهان در پیش گرفت. مبارزه برای حقیقت، دوری از خشونت و تجملات و انتخاب یک زندگی ساده راهی بود که گاندی برای زندگی انتخاب کرد.

گیاهخواری

گاندی از دوران کودکی با گیاهخواری آشنا بود. در آن دوره، بسیاری از هندوها گوشت نمی خوردند. گیاهخواری در زادگاه گاندی یعنی گجرات رایج بود و این ویژگی به خانواده او نیز منتقل شد. گاندی قبل از رفتن به لندن برای تحصیل، به مادر و عمویش قول داد که در آنجا گوشت نخورد، مشروبات الکلی ننوشد و از هرزگی اجتناب کند. او به قول خود وفادار ماند و گیاهخواری و انسان دوستی را راه زندگی خود قرار داد. گاندی مقاله ای با عنوان گیاهخواری در انجمن غذای خام لندن منتشر کرد و تا زمانی که به میانسالی رسید، یک مصرف کننده مطلق غذای خام بود.

گاندی از گیاهخواری به عنوان ابزار مبارزه استفاده کرد

مهنداس با خواندن کتاب «هنری استفان» با رهبر پیشگام گیاهخواری آشنا شد و زمان زیادی را صرف ترویج گیاهخواری در لندن کرد. به گفته وی، تغذیه گیاهخواری نه تنها پاسخگوی نیاز بدن است، بلکه مقرون به صرفه است. شاید هندی ها به دلیل درآمد کم به غذاهای خام روی آوردند. اما گاندی بیشتر از آن به عنوان ابزار مبارزه استفاده کرد. او مخالفان خود را تحت فشار قرار می دهد تا با اعتصاب غذا به خواسته هایش برسند.

زندگی ساده

گاندی برای خدمت به جامعه هند روشی ساده از زندگی را در پیش گرفت. او با نفی سبک زندگی غربی، از روند ساده زندگی به عنوان تلاشی برای رسیدن به هدف بهره برد. گاندی از هزینه های غیرضروری اجتناب می کرد، هدایای گرانقیمتی را که به او داده می شد پس می داد و سادگی را به سخت ترین شکل ممکن دنبال می کرد.

طبق آموزه های برهما، گاندی یک روز در هفته را در سکوت روزه می گرفت و نبود کلمات را مایه آرامش درونی می دانست.

گاندی پس از 37 سالگی برای چندین سال از خواندن روزنامه خودداری کرد. زیرا معتقد بود مطالعه وضعیت نابهنجار جهان آرامش آن را بر هم می زند. او پس از بازگشت به هند، پوشیدن لباس های فقیرترین مردم این کشور را که در هند تولید می شد، انتخاب کرد.

گاندی و پیروانش با نشستن بر روی چرخ ریسندگی پارچه برای لباس خود تولید می کردند. به گفته گاندی، این یک ضربه جدی به کل استعمار بریتانیا خواهد بود. آنها نماد چرخ نخ ریسی را بر روی پرچم کنگره ملی هند حک کردند و گاندی هوتی را به عنوان نماد سادگی به تن کرد.

کتاب های گاندی

گاندی در طول زندگی خود کتاب های زیادی نوشت. بیشتر این کتاب ها به فارسی ترجمه و توسط انتشارات نی منتشر شده است.

همه مردم برابرند

گاندی این کتاب را برای نوجوانان نوشته است. او در این کتاب به شرح زندگی و شیوه مبارزه خود برای نسل جوان پرداخته است. این کتاب تصاویر و عکس های زیادی از گاندی در زمان های مختلف دارد.

دعا

گاندی کتاب دعا در مورد چگونگی ارتباط با خدا، تکرار نام او و تأثیر آن بر آرامش و مراقبه را نوشت. آرون گاندی، نوه مهاتما گاندی نیز مقدمه ای بر این کتاب نوشته است.

خدایا همانطور که فهمیدم

گاندی در کتاب «خدا، آنطور که می فهمم» یک رهبر معنوی است که می کوشد مفهوم اعتقاد خود به خدا را از طریق حقیقت معرفی کند. او در این کتاب از اعتقاد به «سات» صحبت می کند و خدا را با حقیقت یکی می داند. گاندی در این کتاب علم را می ستاید و جامعه ای با دانشمندان بیشتر را به عنوان جامعه ای نزدیک به خدا معرفی می کند.

چرا ترس از مرگ و مو؟

گاندی در این کتاب رویکرد جدیدی به مرگ ارائه کرده و آن را به عنوان تولدی دوباره معرفی می کند. او در این کتاب به بررسی مفهوم مرگ پرداخت. گاندی مواجهه با مرگ را اجتناب ناپذیر می داند; اما او معتقد است که مرگ پایان زندگی نیست و باید مرگ را مانند تولد با شادی و آغوش باز جشن گرفت.

سخنان گاندی

گاندی به دلیل زندگی اخلاقی و رویکرد خردمندانه‌اش، الگوی بسیاری از مردم شد. بسیاری از سخنان حکیمانه و اخلاقی او باقی مانده است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

انسان محصول افکارش است و تبدیل به فردی می شود که به آن می اندیشد.

خوشبختی زمانی اتفاق می افتد که افکار شما با گفتار و اعمال شما مطابقت داشته باشد.

ابتدا شما را نادیده می گیرند و به شما می خندند، سپس با شما می جنگند و در نهایت شما برنده می شوید.

ترسو نمی تواند ابراز عشق کند، این حق شجاع است.

خدمت بدون تواضع، خودخواهی و تکبر است.

بزرگترین ظرفیت انسان تغییر خود است.

اگر قصد انجام کاری را دارید، آن را با عشق انجام دهید یا هرگز آن را انجام ندهید.

جایی که عشق هست زندگی هست.

هر شب در خواب می میرم و صبح روز بعد که بیدار می شوم دوباره متولد می شوم.

شما نمی توانید دو روز از سال، دیروز و فردا را بسازید.

طوری زندگی کن که انگار فردا خواهی مرد. یاد بگیرید طوری زندگی کنید که انگار همیشه زنده بوده اید.

از دست دادن صبر یعنی از دست دادن جنگ.

تغییری باش که میخواهی در دنیا ببینی.

به گنجشک ها نگاه کن! آنها نمی دانند که بعداً چه کاری انجام دهند … به خود اجازه دهید به معنای واقعی کلمه “در لحظه” زندگی کنید.

تغییری باش که میخواهی در دنیا ببینی.

گروه کوچکی از مردم علاقه مند و مصمم برای تغییر مسیر تاریخ هستند.

اقدامات شما نشان دهنده اولویت های شماست.

اگر می خواهید به آرامش واقعی برسید، باید کودکان را وادار به مطالعه کنید.

شما به اندازه هر کس در دنیا لایق عشق هستید.

خانواده گاندی

گاندی بیشترین تأثیر اخلاقی را از مادرش به دست آورد. مادر گاندی خواندن و نوشتن بلد نبود. اما به لطف اعتقادات پاک خود توانست تاثیر زیادی بر فرزندانش بگذارد. مهاتما گاندی پس از مرگ پدرش به لندن سفر کرد. در این سفر او گیاهخواری کرد تا به موجودات زنده آسیب نرساند. همسرش کاستوریا گاندی در سال 1869 در هند به دنیا آمد. مهاتما و کاستوریا در سال 1883 ازدواج کردند.

مهاتما گاندی

کاستوریا در سال 1904 وارد صحنه سیاسی شد. او که همسر رهبر استقلال هند و همراه او بود، برای هندی ها به “ما” به معنای مادر شناخته می شد. کاستوریا به درگیری های خشونت آمیزی که در آفریقای جنوبی روی داد اعتراض کرد. او دستگیر شد و سرانجام در سال 1944 در زندان پونا درگذشت. مهاتما و کاستوریا گاندی دارای چهار فرزند به نام‌های هریلال، مانیلال، ردماس و دوداس بودند.

برخی از محققین بر این باورند که روند مبارزات آزادی هند قبل از گاندی وجود داشته و استقلال هند پس از مبارزه طولانی به دست آمده است. اعتقاد به این دیدگاه از نقش گاندی به عنوان بزرگترین رهبر هند در تسخیر و کسب استقلال این کشور نمی کاهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=311598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.