افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

پرچم عزاداری امام حسین (ع) در بوشهر برافراشته شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

  • کد خبر : 31121
پرچم عزاداری امام حسین (ع) در بوشهر برافراشته شد – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، چند روزی است که در آستانه ماه محرم برنامه های متنوعی برای استقبال از محرم در بوشهر برگزار می شود که یکی از مهمترین اقدامات سیاه پوشی کوچه ها، میادین، خیابان ها و معابر مختلف است. هیئت های مذهبی خود را برای ارتحال حسین(ع) آماده کرده اند و در شب اول […]

به گزارش خبرنگار مهر، چند روزی است که در آستانه ماه محرم برنامه های متنوعی برای استقبال از محرم در بوشهر برگزار می شود که یکی از مهمترین اقدامات سیاه پوشی کوچه ها، میادین، خیابان ها و معابر مختلف است.

هیئت های مذهبی خود را برای ارتحال حسین(ع) آماده کرده اند و در شب اول ماه محرم مراسم و برنامه های عزاداری در شهرها و شهرستان های مختلف استان بوشهر برگزار شد.

همزمان با شب اول ماه محرم پرچم بزرگ عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در میدان شهید. رایس علی رشادت های بوشهر مطرح شد.

در این ویژه برنامه که به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برگزار شد، ارتباط تصویری مستقیم با کربلای معلی و غلیان به مناسبت آغاز ماه محرم اجرا شد.

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر در دهه اول محرم ویژه برنامه های متنوعی را برای گرامیداشت این دهه اجرا می کند.

همکاری با هیئت ها و موکب های مذهبی در مراسم عزاداری دهه محرم از دیگر برنامه های این نهاد برای برگزاری هرچه بهتر برنامه های محرم و صفر است.

سیاه پوشی معابر و میادین شهر و همچنین قرار دادن المان های ماه محرم و صفر در برخی میادین برجسته شهر از دیگر اقدامات شهرداری بوشهر است که توسط سیما شهرداری انجام شد. منظرسازی و ساماندهی فضای سبز شهری با هدف استقبال از ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان (ع).

برگزاری مراسم و مجالس محرم الحرام در استان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه ایام دایی محرم در استان بوشهر یکی از ایام خاص است. وی گفت: مراسم عزاداری بوشهر شور و شعور حسینی است.

حجت الاسلام محمد قدری با بیان اینکه عزاداران حسینی در کنار شعائر دینی به اجرای اشعار نفیس می پردازند، گفت: شعار مشترک امسال هیئت های مذهبی و هیئات مذهبی در ماه محرم «زیر خیمه اش همه یک خانواده هستیم» است.

وی با بیان اینکه عزاداری بوشهری در گرو اجتماع است گفت: عزاداری های بوشهری در ماه محرم و صفر جذابیت های منحصر به فردی دارد و عزاداری سنتی بوشهر در فهرست آثار معنوی ملی ایران به ثبت رسیده است.

فعالیت 1000 هیئت مذهبی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر با اشاره به فعالیت هزار هیئت مذهبی در استان در این ایام تصریح کرد: 800 زن و مرد به مداحی و عزاداری برای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می پردازند.

قدری به برپایی منبرهای متعدد در مساجد، تکایا، حسینیه و امامزاده ها اشاره کرد و افزود: منبرها در ماه محرم با حضور شخصیت ها، علما و شخصیت های استانی و کشوری تشکیل می شود و به تبیین حماسه سید و امام زمان(عج) می پردازد. شهدای حضرت امام حسین علیه السلام.

وی هیئت مذهبی را محل تبیین جهاد دانست و تاکید کرد: هیئت های مذهبی علاوه بر فعالیت های خود در مراسم محرم در قالب تبیین جهاد به روشنگری می پردازند.

اجرای 12 هزار مراسم

رئیس شورای هیئات مذهبی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری مراسم و مجالس حسینی در نقاط مختلف این استان اظهار داشت: شهرستان ها و شهرستان های استان صحنه حسینی هستند. تشریفات

حسین حیدری از فعالیت 1200 هیئت مذهبی در استان بوشهر در دهه اول محرم امسال خبر داد و افزود: پیش بینی می شود بیش از 12 هزار مراسم در دهه اول محرم در این استان برگزار شود.

وی گفت: برنامه های محرم و صفر در استان بوشهر به صورت مردمی برگزار می شود و مردم در این مراسم و برنامه ها حضور گسترده و پرشوری دارند.

رئیس شورای هیئت های مذهبی استان بوشهر تاکید کرد: تبیین و تبیین پیام عاشورا از مهمترین اهداف در مراسم و مجالس حسینی است.

همزمان با ماه محرم، مراسم سنتی و عزاداری استان بوشهر در شهرستان ها و شهرستان های این استان برگزار می شود. دمامپالمنبری، آواز خواندنقرائت دعا، سینه زنی و ضربات زنجیر، مراسم شیرخوارگان حسینی اعتماد کنید، مرگ خواندنسبدم و… اشاره کرد.

اوج عزاداری در بوشهر شب تاسوعا و عاشورای حسینی است که مردم با برپایی مراسمی خاص عشق و ارادت خود را به خاندان مطهر و طهارت علیهم السلام نشان می دهند.

مراسم صبحگاهی به مناسبت وداع امام حسین با اهل بیت علیهم السلام در صبح روز عاشورا برگزار می شود.

در این آیین عزاداران می خوانندآه تو یک نوشیدنی در صبح مودم«یک شب فی سبیل الله تا کشته شدن حسین در داخل زمین کربلا» بر سینه می کوبند و دور منبر حرکت می کنند و این نوحه را با صدایی موزون تکرار می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=31121

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.