افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

نکات مهمی که باید در مورد اندازه گیری فشار خون بدانید

  • کد خبر : 310803
نکات مهمی که باید در مورد اندازه گیری فشار خون بدانید

آفتاب نیوز: امروزه افراد به دلایل مختلفی دچار بیماری های مختلفی می شوند که فشار خون بالا یکی از آنهاست. فشار خون در نتیجه مکانیسم طبیعی بدن اتفاق می افتد و فشاری است که خون بر سیاهرگ ها وارد می کند. وقتی فشار خون به بیماری تبدیل می شود، سطح این فشار از حد طبیعی […]

آفتاب نیوز:

امروزه افراد به دلایل مختلفی دچار بیماری های مختلفی می شوند که فشار خون بالا یکی از آنهاست. فشار خون در نتیجه مکانیسم طبیعی بدن اتفاق می افتد و فشاری است که خون بر سیاهرگ ها وارد می کند. وقتی فشار خون به بیماری تبدیل می شود، سطح این فشار از حد طبیعی فراتر می رود و به عروق آسیب می رساند.

اگر فشار خون سیستولیک بزرگسالان بطور مزمن بالاتر از 14 و فشار خون دیاستولیک 9 باشد، فرد فشار خون بالا دارد و باید تحت درمان قرار گیرد. در این بخش قصد داریم در مورد زمان اندازه گیری فشار خون صحبت کنیم، اما قبل از اینکه به نکات مهمی بپردازیم باید بدانید.

فشار خون بالا چیست و چند نوع است؟

فشار خون به دو دسته تقسیم می شود: فشار خون اولیه و فشار خون ثانویه.

فشار خون اولیه: این نوع فشار خون که معمولاً در افراد مسن بروز می کند، حدود 90 درصد افراد را مبتلا می کند و تا کنون هیچ دلیل خاصی جز سابقه خانوادگی، مصرف دخانیات و الکل، سبک زندگی نادرست، افزایش وزن و استفاده طولانی مدت وجود ندارد. مصرف طولانی مدت غذاهای شور ذکر نشده است.

فشار خون ثانویه: در این صورت عوامل ذکر شده ارتباطی با فشار خون ندارند، بلکه می توانند نشانه بیماری های دیگر بدن مانند بیماری های قلبی ریوی، کم کاری تیروئید، بیماری های غدد و برخی داروها باشند.

آیا فشار خون الگوی روزانه دارد؟

فشار خون یک الگوی روزانه دارد. به طور معمول، هنگام خواب، فشار خون در پایین ترین حد خود قرار دارد و چند ساعت قبل از بیدار شدن از خواب شروع به افزایش می کند، و این افزایش در طول روز ادامه می یابد، معمولاً در اواسط بعد از ظهر و سپس در اواخر بعد از ظهر و شب به اوج خود می رسد. فشار خون دوباره شروع به کاهش می کند.

داشتن الگوی فشار خون غیرطبیعی، مانند فشار خون بالا در شب یا صبح زود، ممکن است به این معنی باشد که شما یک مشکل سلامتی دارید.

بیماری های مرتبط عبارتند از:

فشار خون بالا کنترل نشده است

آپنه انسدادی خواب

نفروپاتی

دیابت

مشکلات تیروئید

مشکلات سیستم عصبی

بیماری قلب و عروقی

عوامل خطر برای ایجاد یک الگوی فشار خون غیر طبیعی

کار شیفت شب

از سیگار کشیدن

اضطراب

استرس بیش از حد

تا 24 ساعت از مصرف داروهای فشار خون خودداری کنید.

پزشک می‌تواند به شما بگوید که آیا یک الگوی غیرطبیعی فشار خون روزانه ممکن است نیاز به درمان داشته باشد یا یک آزمایش نظارت بر فشار خون 24 ساعته را توصیه کند.

چه عواملی بر کنترل فشار خون تأثیر می گذارد؟

عوامل زیادی می توانند بر فشار خون تأثیر بگذارند. دستورالعمل های زیر به شما کمک می کند تا بهترین و دقیق ترین نتایج را از اندازه گیری فشار خون خود دریافت کنید.

عوامل موثر در افزایش فشار خون:

عوامل خاصی می توانند فشار خون شما را افزایش دهند، بنابراین مهم است که بدانید چه عواملی بر فشار خون شما تأثیر می گذارد و قبل و بعد از هر یک از عوامل زیر آن را کنترل کنید. وقتی متوجه تأثیر آنها شدید، قبل از آزمایش فشار خون استاندارد روزانه از این عوامل اجتناب کنید.

کافئین:

از مصرف کافئین در صبح قبل از اندازه گیری فشار خون خودداری کنید یا بهتر است نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون کافئین مصرف نکنید.

تنباکو:

اگر می توانید برای سلامت عمومی خود سیگار را ترک کنید، در غیر این صورت، حداقل نیم ساعت قبل از اندازه گیری سیگار را ترک کنید.

ورزش:

اگرچه ورزش برای سلامتی شما مفید است، اما سعی کنید نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشار خون هیچ کاری انجام ندهید.

غذا:

بعد از بررسی فشار خون غذا بخورید.

هوای سرد:

قلب شما در آن لحظات سخت کار می کند. قبل از اندازه گیری فشار خون، دمای متعادلی داشته باشید.

مثانه پر:

مثانه پر می تواند فشار خون را افزایش دهد، بنابراین قبل از گرفتن فشار خون به دستشویی بروید.

در موقعیت مناسب قرار بگیرید تا فشار خون خود را با دقت بیشتری کنترل کنید:

پاهای خود را روی زمین قرار دهید و پشت خود را صاف نگه دارید، بازوها را در سطح قلب قرار دهید، مطمئن شوید که آرنج هایتان هم سطح قلبتان باشد. پنج دقیقه قبل از شروع مصرف کنید، زیرا فشار خون ممکن است نوسان داشته باشد.

چرا گرفتن فشار خون در شب معتبر نیست؟

برای افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود فشار خون خود را صبح به محض بیدار شدن از خواب اندازه گیری کنند تا از هرگونه سکته جلوگیری شود، زیرا طبق مطالعات انجام شده و بررسی 300 ژاپنی، افراد دارای فشار خون بالاتر از 15 درصد افرادی که فشار خون کمتر از 13 دارند، هفت برابر بیشتر در معرض سکته مغزی هستند. البته موارد ذکر شده مربوط به اندازه گیری فشار خون در صبح است، بنابراین بهترین زمان اندازه گیری فشار خون صبح و قبل از ظهر است و برای عصر صدق نمی کند، زیرا عواملی مانند دوش آب گرم، غذا خوردن. غذا و غیره فشار خون را تحت تاثیر قرار می دهد و سن بدن به طور دقیق فشار خون را نشان نمی دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=310803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.