افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
0

خطوط این کتیبه های ایرانی از آب در آمد!/ عکس

  • کد خبر : 30984
خطوط این کتیبه های ایرانی از آب در آمد!/ عکس

تینامزدکی_کتاب‌هایی که در غارها حکاکی شده‌اند، روی کاسه‌ها علامت‌گذاری شده‌اند، و روی سرامیک‌های آسیای مرکزی یافت می‌شوند، از زمان کشف آن‌ها در بیش از ۷۰ سال پیش، زبان‌شناسان را گیج کرده‌اند. اما این “نسخه کوشانی ناشناخته” امپراتوری قدرتمند کوشانی اکنون به لطف گروهی از محققان که حدود 60 درصد حروف را شکسته اند قابل درک […]

تینامزدکی_کتاب‌هایی که در غارها حکاکی شده‌اند، روی کاسه‌ها علامت‌گذاری شده‌اند، و روی سرامیک‌های آسیای مرکزی یافت می‌شوند، از زمان کشف آن‌ها در بیش از ۷۰ سال پیش، زبان‌شناسان را گیج کرده‌اند. اما این “نسخه کوشانی ناشناخته” امپراتوری قدرتمند کوشانی اکنون به لطف گروهی از محققان که حدود 60 درصد حروف را شکسته اند قابل درک است.

در حالی که آنها برای تکمیل کار تلاش می کنند، محققان امیدوارند که پیشرفت آنها بینش جدیدی را در مورد تاریخ امپراتوری کوشان نشان دهد. در گزارشی که در مجله Transactions of the Philological Society منتشر شد، تیم تحقیقاتی دانشگاه کلن در آلمان اعلام کرد که تلاش‌های آن‌ها در پیوند دادن این خط به زبانی که قبلاً شناخته شده غربی بود، به پیشرفتی دست یافته است.

بیشتر بخوانید:

شلیک آمریکایی ها به رقبا؛ فورد موستانگ هنسی وارد زمین شد/عکس

بودجه 100 میلیون دلاری لاکهید مارتین برای تولید این جنگنده!/ عکس

بر اساس اخبار منتشر شده توسط محققان در کلن، خط کوشانی ناشناخته از حدود 200 سال قبل از میلاد استفاده می شد. C. تا 700 ق. امپراتوری به دلیل عشق به معماری و هنر و گسترش بودیسم شناخته شده است.

محققان در اصل چندین کتیبه کوتاه با خط سه زبانه بلندتر در تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان امروزی پیدا کردند. در آن زمان هیچ کدام از آنها قابل رمزگشایی نبودند. سپس، در سال 2022، یک خط کوتاه دوزبانه حکاکی شده در یک صخره در تنگه آلموسی در شمال غربی تاجیکستان کشف شد که خط کوشانی ناشناخته را در کنار زبان شناخته شده غربی نشان می دهد. علاوه بر این، این تیم برای ایجاد ارتباط بیشتر، زبان غربی موجود در خطوط دو زبانه و سه زبانه را مقایسه کرد.

نام واقعی «واما تختو» در هر دو متن بختیار آمده است و عنوان «شاه شاهان» در خط کوشانی مشخص است. این اسم سرنخی بود که زبان شناسان را به تجزیه و تحلیل توالی کاراکترها برای تعیین ارزش آوایی تک تک شخصیت ها سوق داد.

تیم تحقیقاتی نوشت: «این عنوان «پادشاهان پادشاهان»، گام به گام، با استفاده از متن موازی باختری، به زبان شناسان اجازه داد تا توالی شخصیت های بیشتر را تجزیه و تحلیل کنند و ارزش آوایی شخصیت های فردی را تعیین کنند.

محققان شهر باستانی “مایا” را در جنگل کشف کردند

هنگامی که آنها معانی شخصیت های اضافی را کشف کردند، تیم دریافتند که خط کوشانی، که اکنون Eteo-Tuchari نامیده می شود، یک زبان کاملاً ناشناخته “ایرانی میانه” است. این زبان به هیچ زبان شناخته شده دیگری شبیه نبود، اما می توان گفت جایی بین «سکاهای غربی» و «ختانی چینی غربی» قرار دارد.

از آن زمان محققان به این نتیجه رسیده اند که خط کوشانی احتمالاً زبان مردمان کوچ نشین «آسیای داخلی» بوده است که در ابتدا در شمال غربی چین زندگی می کردند. همچنین احتمالاً یکی از زبان‌های رسمی «امپراتوری کوشانی» به همراه «باختری»، «گانداری»، «هندوآریایی میانه» و «سانسکریت» بوده است.

این تیم گفت: رمزگشایی ما از این خط ممکن است به درک بیشتر ما از زبان و تاریخ فرهنگی آسیای مرکزی و امپراتوری کوشان کمک کند، همانطور که رمزگشایی هیروگلیف های مصری یا گلیف های مایا می تواند به درک ما از “مصر باستان” کمک کند.” یا “مایار. تمدن ها” صورت گرفت.

آبنما: مکانیک محبوب

۲۷۷۳۲۳

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.