افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

گسترش کوه و جنگل زدایی در شمال کشور/ پرداخت هزینه کارشناسی دلیل عدم تمایل منابع طبیعی به گزارش ساخت و سازهای غیرمجاز است!

  • کد خبر : 309172
گسترش کوه و جنگل زدایی در شمال کشور/ پرداخت هزینه کارشناسی دلیل عدم تمایل منابع طبیعی به گزارش ساخت و سازهای غیرمجاز است!

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل سابق محیط زیست استان مازندران در ساخت و ساز «غیرمجاز»>ساخت و سازهای غیرمجاز در جنگل و محیط زیست به خبرنگار رکنا گفت: هرگونه ساخت و ساز در منابع طبیعی تابع مقررات است، یعنی مجوز ساخت ویلا و خانه در منابع طبیعی ملی را نمی دهند، بلکه به ساخت صنعتی می دهند. شهرها […]

حسینعلی ابراهیمی مدیرکل سابق محیط زیست استان مازندران در ساخت و ساز «غیرمجاز»>ساخت و سازهای غیرمجاز در جنگل و محیط زیست به خبرنگار رکنا گفت: هرگونه ساخت و ساز در منابع طبیعی تابع مقررات است، یعنی مجوز ساخت ویلا و خانه در منابع طبیعی ملی را نمی دهند، بلکه به ساخت صنعتی می دهند. شهرها و تولید و توسعه طبق ضوابط در کمیسیونی با حضور اعضای منابع طبیعی، محیط زیست و جهاد کشاورزی تصمیم گیری می شود. حتی ساخت و ساز خارج از منابع ملی تابع مقررات است و افراد نمی توانند ساختمان اضافه کنند و در ساخت و ساز آن مناطق فعالیت دارند.

حتی ساخت و ساز داخلی. منابع طبیعی ملی از جمله استثنائات نیز مشمول مقررات است و اگر شخصی ساخت و ساز داشته باشد و زمین کشاورزی خود را حصار بکشد باید طبق مقررات عمل کند، طبق قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغات لازم است. اخذ مجوز از کمیسیون مربوطه که مستقر در امور ارضی استانها است و این توجیه که فردی در ملک کشاورزی خود بنا می کند پیگرد قانونی را در پی خواهد داشت.

مدیرکل سابق محیط زیست استان مازندران می گوید: در شمال کشور قسمت زیادی از استثنائات را جنگل احاطه کرده است و در نگاه اول جنگلی به نظر می رسد اما در کمیسیون مغایرت ها این تفاوت ها نظرات آنها بررسی و شناسایی می شوند. این مشکل با تشخیص و بررسی های CADAS و ارجاع به کارشناسان منابع طبیعی حل خواهد شد. یک بخش ویژه در قوه قضاییه وجود دارد که به شکایات این افراد رسیدگی می کند.

وی در خصوص تغییرات اقلیمی که کشور درگیر آن است، گفت: منابع طبیعی به سرعت تخریب می شود اما احیای آنها یا زمان زیادی می برد یا غیرممکن است.

این کارشناس منابع طبیعی می گوید: متأسفانه همکاران منابع طبیعی با شکایت متخلفان و پرداخت حق الزحمه کارشناس ناچارند از ارائه گزارش و مستندات در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف جنگل ها دلسرد شوند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی می افزاید: با فعالیت رسانه ای مردم مناطق جنگلی نسبت به این موضوعات حساس شده و باعث شده بیشتر این تخلفات گزارش و رصد شود. رسانه ها و تشکل ها فرهنگ حساسیت زیست محیطی را خانه به خانه کردند و امیدواریم دولت نیز نسبت به اهمیت آن حساس باشد.

وی توجه مقام معظم رهبری به منابع طبیعی را مورد توجه قرار داد و افزود: این مقام استانی تاکید کرد که موضوع منابع طبیعی موضوعی لوکس و درجه دو نیست و باید از پایین به آن پرداخته و قوانین آن بررسی شود.

وی از وقوع چنین پدیده هایی ابراز تأسف کرد. در کوه بخورید و جنگل خوردن وی در استان گیلان و غرب مازندران بیان کرد: در ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه از سال چهارم برنامه باید بحث تنفس جنگل ها و تاثیر سوء استفاده از جنگل ها مطرح شود که اقدام بسیار خوبی بود، زیرا جنگل های ما بسیار محدود است و ظرفیت آن حجم است. اما وزیر با عجله در سال دوم برنامه این طرح را اجرا کرد و دستور توقف بهره برداری را داد و فقط بر موضوع حفاظت تاکید کرد. این طرح در شرایطی اجرا شد که دولت زیرساخت ها و حتی اعتبارات و اعتبارات لازم را نداشت.

وی ادامه داد: در عین حال تمام برنامه هایی که برای جنگل داشتند حفاظتی بود و برنامه ای برای بهره برداری از جنگل وجود نداشت. بسیاری از مردمی که امرار معاششان به جنگل‌ها وابسته بود و در این منطقه کار می‌کردند با تجمع مقابل ماشین‌ها باعث ایجاد تنش شدند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: در راستای اجرای زودهنگام حفاظت از جنگل ها توسط دولت، شرکت هایی که در شمال ایران چوب، کاغذ و … تولید می کردند که کارشان برداشت از جنگل ها بود، آمدند و موضوع را تغییر دادند و اقدام به حفاظت از جنگل ها کردند. و تبدیل به شرکت های حفاظتی شدند.

وی گفت: به این معنا این شرکت هایی که با منابع طبیعی قرارداد داشتند و میزان برداشت آنها در قرارداد مشخص شده بود و بدون تعیین تکلیف تبدیل به شرکت حفاظتی شدند در حالی که با منابع طبیعی و در استان گلستان قرارداد داشتند. ، این شرکت ها در قبال خسارتی که به آنها وارد کردند و باعث مسدود شدن حساب های منابع طبیعی شدند توانستند میلیاردها تومان منابع طبیعی دریافت کنند.

این مدیرکل سابق محیط زیست استان مازندران افزود: یک سری عوامل دست به دست هم داده اند به طوری که امروز با چالش های زیادی مواجه هستیم هر چند شورای حمایت از حقوق بیت المال و نهادهایی که فعال هستند را تشویق می کنیم. در این زمینه به استناد تبصره ذیل قانون 55 حفاظت از بهره برداری از منابع طبیعی و جنگل ها که تاکید می کند سازمان منابع طبیعی در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تهاجم نیازی به مجوز قضایی ندارد و ما می توانیم مستقیما در این زمینه دخالت کنیم. این موارد و جلوگیری از تهاجم و تخریب. ما در عقب هستیم.

وی با انتقاد از ساختار سازمان منابع طبیعی ادامه داد: ساختار سازمان منابع طبیعی باید اصلاح شود، این ساختار و سلسله مراتب به هیچ وجه جواب نمی دهد و وضعیت منابع طبیعی هر روز بدتر می شود. وجود وزارت جهاد برای روستاییان لازم است و منابع طبیعی نباید زیر نظر جهاد کشاورزی باشد چرا که از نظر ساختاری عمل به تنهایی صحیح نیست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=309172

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.