افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
4

آنیما و آنیموس چیست؟ + نقش شما در رابطه

  • کد خبر : 307715
آنیما و آنیموس چیست؟  + نقش شما در رابطه

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی صفات به مردان و برخی دیگر به زنان نسبت داده می شود؟ آیا همیشه به سمت تیپ شخصیتی خاصی جذب شده اید؟ پاسخ به این سوالات در مفهوم کهن الگویی آنیما و آنیموس گنجانده شده است. در اعماق هر انسانی، صرف نظر از جنسیت، دو […]

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی صفات به مردان و برخی دیگر به زنان نسبت داده می شود؟ آیا همیشه به سمت تیپ شخصیتی خاصی جذب شده اید؟ پاسخ به این سوالات در مفهوم کهن الگویی آنیما و آنیموس گنجانده شده است. در اعماق هر انسانی، صرف نظر از جنسیت، دو کهن الگو به نام های آنیما و آنیموس وجود دارد. این دو مسئول جنبه های ناخودآگاه زنانه و مردانه ما هستند و نقش اساسی در شکل گیری شخصیت، روابط و تجربیات ما دارند. در این مقاله، همانطور که به طور خلاصه به معرفی کهن الگوها می پردازیم، شما را عمیق تر با مفهوم آنیما و آنیموس آشنا می کنیم و نکاتی را در مورد نحوه استفاده از آنها به شما ارائه می دهیم.

آشنایی با کهن الگوهای کارل یونگ

به گفته کارل یونگ، روانپزشک برجسته سوئیسی، روان انسان از سه بخش تشکیل شده است: نفس، ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی. او معتقد بود که ناخودآگاه جمعی شامل تمام تجربیات و دانشی است که ما به عنوان انسان با همنوعان خود کسب می کنیم. کارل یونگ کهن الگوها یا کهن الگوهایی را ایجاد کرد تا این تجربیات را تا حدودی دسته بندی کند. طبق اعتقاد آنها کهن الگوها نقش مهمی در شخصیت افراد دارند و به نوعی رفتار آنها را شکل می دهند. کارل یونگ چهار کهن الگوی اصلی را به شرح زیر تعریف کرد:

  • شخص: کهن الگوی پرسونا شامل نقاب های اجتماعی است که ما برای هماهنگی با مردم و تناسب در جامعه استفاده می کنیم.
  • سایه: سایه به عنوان تاریک ترین سمت روان انسان شناخته می شود و نشان دهنده طبیعت وحشی، هرج و مرج و ابعاد ناشناخته آن است.
  • آنیما و آنیموس: آنیما و آنیموس شامل ویژگی های زنانه و مردانه در روان انسان است که در این مقاله به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
  • بودن: این کهن الگو نشان دهنده خودآگاه و ناخودآگاه یکپارچه یک فرد است که با ادغام جنبه های مختلف شخصیت شکل می گیرد.

آنیما و آنیموس چیست؟

آنیما و آنیموس به زبان ساده بیانگر جنبه های مردانه و زنانه روان هر فرد هستند. یونگ معتقد بود که چه مرد و چه زن، آنیما و آنیموس در خود دارید. در واقع آنیما نمادی از جنبه زنانه در روان مردان و آنیموس نمادی از جنبه مردانه در روان زنان است. به عنوان مثال، آنیما مردان می تواند در قالب روحیه حساس، شهود، خلاقیت یا رحمت و شفقت ظاهر شود و از سوی دیگر، آنیما زنان در قالب شجاعت و منطق ظاهر شود. این کهن الگوها توسط عوامل شخصی، فرهنگی و بیولوژیکی شکل می گیرند و در ناخودآگاه جمعی فرد قرار می گیرند. ناخودآگاه جمعی و آنیما و آنیموس کهن الگویی جزء جدایی ناپذیر از یکدیگر هستند که البته با تمرین می توان با ضمیر خودآگاه ادغام کرد.

آنیما و آنیموس در افراد ثابت نمی مانند و بسته به تجربه و پیشرفت فردی می توانند در طول زمان تغییر کنند. مثلاً مردی را تصور کنیم که در جامعه ای بزرگ شده که ابراز احساسات مردانه عیب محسوب نمی شود. این مرد احتمالاً ارتباط قوی تری با آنیما خواهد داشت. علاوه بر این، اگر زنی با مردان قوی و جسور رابطه داشته است، احتمالاً خصومت قوی و توسعه یافته ای دارد. این مثال‌ها نشان می‌دهند که تجربیات ما بخش‌هایی از ناخودآگاه ما را شکل می‌دهند و توسعه می‌دهند. تست خاصی برای شناخت آنیما و آنیموس وجود ندارد و با شناخت بیشتر خود می توانید آنیما یا آنیموس خود را نیز بشناسید.

به خاطر داشته باشید که اگر آنیما یا آنیموس در شما قوی تر است، به این معنی نیست که شما بیشتر به جنس مخالف خود شبیه هستید. در واقع با دانستن این ویژگی ها، صرف نظر از کلیشه های جنسیتی، قرار است خودتان را بیشتر بشناسید و بپذیرید.

مشکلات آنیما یا آنیموس که بر شخصیت حاکم است.

اگر جنبه مردانه روان شما از جنبه زنانه پیشی بگیرد یا برعکس، برای زندگی شخصی و وضعیت روحی شما مشکلاتی ایجاد می شود. در حالت ایده آل، شما باید بتوانید تعادل بین این ویژگی های مردانه و زنانه را حفظ کنید و در عین حال به ویژگی های وجودی دیگران نیز احترام بگذارید. با وجود این؛ گاهی اوقات آنیما یا آنیموس می تواند بر فرد مسلط شود و تعادل جنبه های زنانه و مردانه را از بین ببرد. این مشکل بر شخصیت، رفتار و روابط شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. برخی از اثرات منفی سلطه آنیما یا آنیموس را مرور خواهیم کرد.

  • طرح ریزی: این حالت زمانی رخ می دهد که فرد به طور ناخودآگاه ویژگی های آنیما یا آنیموس خود را به دیگران نسبت دهد. این مشکل می تواند منجر به انتظارات نادرست و غیر واقعی، عاشق شدن و ناامیدی در روابط عاطفی شود.
  • دامنه: این مشکل زمانی رخ می دهد که شما بیش از حد درگیر ویژگی های آنیما یا آنیموس وجود خود شوید و ارتباط خود را با دنیای واقعی و ذهن آگاه خود از دست بدهید. تسلط آنیما یا آنیموس منجر به خلق بد، بی ثباتی عاطفی، تحریک پذیری یا عدم تحمل می شود. علاوه بر این، فردی که درگیر سلطه است ممکن است توسط افرادی که دیدگاه ها و ارزش های متفاوتی دارند طرد شود.
  • نزدیک شدن: اگر فردی بسیاری از صفات آنیما یا آنیموس را بشناسد و درگیر آن باشد، ممکن است مغرور، خودپسند، کوته بین یا سلطه جو شود.
  • دست کم گرفتن: فردی که ویژگی های آنیما یا آنیموس خود را دست کم گرفته و آنها را سرکوب می کند به فردی با اعتماد به نفس، مطیع، وابسته یا مسلط تبدیل می شود. این مشکل فرصتی را برای سودجویان ایجاد می کند تا از نقاط ضعف فرد استفاده کنند.

آنیما و آنیموس در رابطه.

به گفته کارل یونگ، آنیما و آنیموس نیز بر رفتار ما با جنس مخالف تأثیر می گذارد. اگر آنیما و آنیموس خود را به خوبی پرورش نداده اید یا جنبه های ناسالمی دارند، ممکن است در روابط عاطفی با سوء تفاهم یا اختلاف نظر مواجه شوید.

بنابراین؛ یونگ توصیه می کند که اول از همه باید آنیما یا آنیموس درونی خود را بشناسید و آن را تقویت کنید و در شخصیت خود ادغام کنید. به عنوان مثال، مردی که روح خود را به خوبی تزکیه نکرده است، باید بیاموزد که احساسات خود را بیان کند تا نیازهای عاطفی او صرفا بر دوش شریک زندگی اش نیفتد. علاوه بر این، زنی که روحیه ضعیفی دارد ممکن است برای استقلال خود بیشتر تلاش کند.

با تقویت آنیما و آنیموس است که می توان یک رابطه خوب و سالم برقرار کرد. با این کار تفاوت های همسرتان را راحت تر می پذیرید و به آنها احترام می گذارید. علاوه بر این، با ادغام آنیما و آنیموس در شخصیت خود، می توانید تعادل خوبی بین جنبه های زنانه و مردانه وجود خود ایجاد کنید.

ادغام آنیما و آنیموس با ذهن خودآگاه.

ادغام آنیما و آنیموس با ضمیر خودآگاه به معنای شناخت و پذیرش ویژگی هایی است که در درون شما به جنس مخالف نسبت داده می شود. این فرآیند به شما کمک می کند شخصیت متعادل و یکپارچه تری داشته باشید. نحوه ادغام آنیما و آنیموس با ذهن خودآگاه به جنسیت و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. با وجود این، یک سری راه حل وجود دارد که به شما در این مسیر کمک می کند:

  • رویاهای خود را بررسی کنید: رویاها و رویاها معمولاً بازتابی از آنیما یا آنیموس ناخودآگاه شما هستند. بلافاصله پس از بیدار شدن می توانید خواب خود را ثبت کنید. در این فرآیند، رویاهایی که در آنها نمادهای جنس مخالف دیده می شود، اهمیت بیشتری دارند.
  • از تخیل فعال استفاده کنید: تخیل فعال راه حلی است که توسط کارل یونگ ارائه شده است و برای این کار باید انیما و آنیموس را تصور کنید و با آنها گفتگو کنید. در این گفتگو برای تست انیما و آنیموس می توانید از آنها سوالاتی بپرسید مانند اینکه از شما چه می خواهند، چه چیزی می توانند به شما بیاموزند و یا اینکه چگونه در زندگی شما ظاهر می شوند.
  • به پیش بینی های خود فکر کنید: همانطور که قبلاً گفتیم فرافکنی به معنای نسبت دادن ویژگی ها و احساسات خود به دیگران است. به عنوان مثال، ممکن است جذب کسی شوید که آنیما یا آنیموس شما را دارد. شما باید این پیش بینی ها را بشناسید و ارتباط آنها را با آنیما و آنیموس خود بیابید. برای انجام این کار، از خود بپرسید چه چیزی شما را به سمت کسی جذب می کند یا چه کیفیتی را دوست ندارید. از خود بپرسید که شخص ذکر شده چه چیزی دارد که شما ندارید؟
  • خلاقیت خود را نشان دهید: خلاقیت راهی برای دستیابی و بیان آنیما یا آنیموس است. می توانید در فعالیت های خلاقانه ای مانند نوشتن، نقاشی، رقصیدن یا کاردستی شرکت کنید. همچنین می توانید به دنبال اشکال مختلف هنر و ادبیات مانند شعر، رمان، فیلم یا موسیقی باشید که شما را به یاد آنیما یا آنیموس شما می اندازد.
  • تعادل را در زندگی پیدا کنید: تعادل کلید ادغام آنیما یا آنیموس با ذهن خودآگاه است. سعی کنید تعادل سالمی بین انرژی های زنانه و مردانه در زندگی خود برقرار کنید. برای مثال سعی کنید بین شهود و منطق، احساسات و منطق، همکاری و رقابت و انرژی های زنانه و مردانه تعادل برقرار کنید. همچنین می توانید در روابط خود، به خصوص روابط جنس مخالف، تعادل برقرار کنید و به شباهت ها و تفاوت های خود احترام بگذارید.

تو بگو

آشنایی با آنیما و آنیموس راه را برای درک عمیق‌تر خود و دیگران باز می‌کند. با دانستن این کهن الگوها می توانیم جنبه های پنهان شخصیت خود را کشف کنیم، روابط خود را بهبود بخشیم و در جهت تعادل و سلامت روان گام برداریم. اکنون که آنیما و آنیموس را می شناسید، کدام جنبه از وجود خود را برجسته تر می بینید؟

منابع: لینکدین 1 ، لینکدین2 ، خیلی خوب

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=307715

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.