افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
3

چرا کودکان خردسال دیگران را می زنند؟ 6 دلیل + 6 راه حل

  • کد خبر : 307618
چرا کودکان خردسال دیگران را می زنند؟  6 دلیل + 6 راه حل

یکی از رفتارهای آزاردهنده ای که برخی از کودکان از خود نشان می دهند این است که دیگران را به شوخی یا جدی می زنند. طبیعتا این رفتار باعث ناراحتی والدین می شود. اگر ببینید فرزندتان به کسی ضربه می زند، احتمالاً به شدت عصبانی می شوید و فکر می کنید که این خشونت امری […]

یکی از رفتارهای آزاردهنده ای که برخی از کودکان از خود نشان می دهند این است که دیگران را به شوخی یا جدی می زنند. طبیعتا این رفتار باعث ناراحتی والدین می شود. اگر ببینید فرزندتان به کسی ضربه می زند، احتمالاً به شدت عصبانی می شوید و فکر می کنید که این خشونت امری عادی است. اما نگران نباشید. برخورد با کودک کتک خورده مشکل را حل می کند. این در حالی است که در میان کودکان یک تا دو ساله، این رفتار اگرچه ناخوشایند است، اما رفتاری رایج است و قرار نیست دائمی باشد. در این مقاله با هم خواهیم دید که چرا کودکان خردسال دیگران را می زنند و به شما می گوییم چگونه از این رفتار جلوگیری کنید. با ما بمان.

شش دلیل برای اینکه کودکان نوپا دیگران را می زنند

کودکان خردسال درک نمی کنند که کتک زدن می تواند به دیگران آسیب برساند. تقریباً تا 3 سالگی احساس شفقت و همدردی در آنها به طور کامل ایجاد نشده است و این موضوع را درک نمی کنند. حتی اگر کودک تاثیر ضربه زدن را درک کند، ممکن است نتواند خود را کنترل کند و در حین بازی یا برخورد با بزرگسالان، کودکان دیگر را بزند. مهمترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که کودکان هرگز کسی را به قصد آزار رساندن به دیگران نمی زنند. و این رفتار معمولی نیست. در ادامه با هم خواهیم دید که چرا کودکان دیگران را می زنند:

1. تلاش برای برقراری ارتباط

درست مانند بزرگسالان، کودکان خردسال نیز ممکن است خسته، گرسنه و بی حوصله شوند. با این تفاوت که مهارت های کلامی لازم برای شناسایی و انتقال این احساسات را ندارند و مجبورند از طریق رفتارهای آزاردهنده ای مانند ضربه زدن با دیگران ارتباط برقرار کنند.
محققان نیز این موضوع را تایید می کنند و معتقدند که کودکان به دلیل محدودیت واژگانی که دارند از این نوع واکنش ها برای نشان دادن احساسات یا مخالفت خود استفاده می کنند.

2. دفاع شخصی

احتمالاً متوجه شده اید که کودک هنگام بازی بیشتر به دیگران ضربه می زند. دلیل این رفتار در حین بازی ممکن است یک واکنش تدافعی برای محافظت از خود و اسباب بازی هایش باشد. در این شرایط کنترل خشم و عصبانیت برای کودک مشکل است و اولین چیزی که به ذهن می رسد ابراز این خشم با ضربه زدن به دیگران است.

3. داشتن یک روز بد

بچه ها هم مثل ما بزرگترها گاهی به خاطر یک روز بد ناراحت می شوند و از آنجایی که نمی توانند این احساسات را بشناسند و در مورد آن صحبت کنند، با کتک زدن دیگران ناراحتی و بد اخلاقی خود را نشان می دهند. گاهی اوقات استرس می گیرند و به همین دلیل بچه های دیگر را می زنند یا گاز می گیرند. به یاد داشته باشید که کودک خردسال هنوز مهارت های مقابله ای لازم را ندارد، بنابراین طبیعی است که با این رفتار به ظاهر ناخوشایند به چیزهایی که او را ناراحت می کند واکنش نشان دهد.

4. تقلید از دیگران

گاهی کودکان ناخودآگاه رفتار دیگران را تقلید می کنند. شاید دلیل اینکه فرزند شما دیگران را می زند این باشد که برادر بزرگترش را دید که با دوستش دعوا می کند و حالا می خواهد از او تقلید کند. محققین می گویند وقتی کودک دعوای دیگران را می بیند با خود می گوید بگذار بزنمش ببینم چه حسی دارد؟!

5. تلاش برای چیزهای جدید

کودکان خردسال دائماً از خود می پرسند: “اگر این کار را انجام دهم چه اتفاقی می افتد؟” دکتر تئودور دیکس می گوید: «کودکان خردسال توانایی رسیدن به خواسته های خود را با استفاده از روش های معقول ندارند، بنابراین برای ارضای خواسته های خود دست به رفتارهایی مانند نافرمانی یا ضربه زدن به دیگران می زنند. گاهی کتک زدن دیگران برای بچه ها نوعی آزمون و خطا است.

6. من به فضای بیشتری نیاز دارم

کودکان به تدریج با افراد و محیط های جدید آشنا می شوند. در کنار تمام مزایای این رابطه گسترش یافته، گاهی ممکن است کودک احساس ناامنی کند و این احساس را با زدن یا گاز گرفتن دیگران نشان دهد.

رفتار مناسب با کتک زدن کودک

اگرچه کودکان خردسال تأثیر این رفتار آزاردهنده را درک نمی کنند، اما مهم است که از کتک زدن آنها به دیگران جلوگیری شود. در این قسمت از مقاله راه حل های مفیدی ارائه می دهیم که نشان می دهد چگونه می توانیم با کودکی که دیگران را کتک می زند برخورد کنیم.

1. فورا مداخله کنید

به محض اینکه این رفتار را از کودک دیدید، باید درگیر شوید و به مشکل رسیدگی کنید. کنارش بنشینید و قدش را بدانید، به چشمانش نگاه کنید و به آرامی بگویید: «عزیزم، ناراحتی یا عصبانیت اشکالی ندارد، اما نباید دیگران را بزنی». این! فقط باید احساسات او را تایید کنید و از انجام این اشتباه جلوگیری کنید. توضیح بیشتری لازم نیست، زیرا کودک بیشتر گیج می شود و حتی ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا فکر می کند خشونت بهترین راه برای جلب توجه اوست.

2. دلیل عصبانیت کودک را پیدا کنید.

سعی کنید بفهمید چه چیزی کودک نوپایتان را آنقدر عصبانی کرده که دیگران را کتک زده است. از اینکه نمی توانید اسباب بازی مورد علاقه خود را پیدا کنید ناامید هستید؟ آیا از بودن در میان جمعیت خسته شده اید؟ آیا گرسنه هستید یا خسته؟ اگر این رفتار ناشی از گرسنگی و خستگی است، قبل از اینکه گرسنه، تشنه یا خسته شود، نیازهای او را برطرف کنید.

3. فعال باش

کمی به رفتار کودک توجه کنید و ببینید چه زمانی بیشتر به دیگران ضربه می زند و سپس سعی کنید راه حلی برای مشکل برنامه ریزی کنید. برخی از کودکان از حضور در محیط های شلوغ ناراحت می شوند و با کتک زدن دیگران ناراحتی خود را نشان می دهند و برخی نیز صرفاً برای جلب توجه بیشتر والدین خود این کار را انجام می دهند. دلیل پشت پرده ای که کودک را وادار به ضربه زدن به دیگران می کند پیدا کنید و سعی کنید آن را درست کنید.

4. عصبانی نشو

اگر عصبانی شوید و در پاسخ به اینکه کودکی شما را کتک می زند عصبانی شوید، احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت. زیرا؟ زیرا کودکان به دنبال جلب توجه هستند و حتی این واکنش خشونت آمیز شما باعث می شود که برای جلب توجه شما این رفتار آزاردهنده یعنی ضربه زدن به دیگران را تکرار کنند.

5. خوب باش

سعی کنید به جای برچسب زدن به احساسات کودک برچسب بزنید. “به نظر می رسد از رفتار دوستت عصبانی هستی، اینطور نیست؟” – عصبانی هستی که نذاشتم از روی میز بپری؟ همدلی و شناسایی و تایید احساسات کودک باعث می شود در آینده رفتار بهتری داشته باشد و لجبازی نکند. همدلی یکی از مهم ترین بخش های برخورد با کودکی است که ضربه می زند.

6. رفتار خود را با احساسات دیگران مرتبط کنید.

کودکان خردسال نمی توانند تأثیر رفتار خود را بر دیگران درک کنند. کودک شما باید بفهمد که وقتی دوستش را زد چه احساسی داشت. پیامدهای رفتارش را با لحنی آرام به کودک یادآوری کنید. مثلاً بگویید: «این اقدام شما اکنون دوستتان را با شما عصبانی کرده است». درست است که شما هم عصبانی بودید، اما زدن دیگران اصلا درست نیست».

با بچه ای که مرا کتک می زند چه کنم؟

کتک زدن کودکان به دیگران یکی از رفتارهای آزاردهنده ای است که والدین را به شدت عصبانی و شاید نگران می کند. شناسایی دلیل این رفتار و تلاش برای رفع آن بهترین راه حل است. به یاد داشته باشید که باید به درستی با کودک کتک زده رفتار کرد. در این مقاله سعی داریم شش مورد از مهمترین دلایل این رفتار را بررسی کنیم و شش راه حل مفید را پیشنهاد کنیم.

آیا فرزندتان شما یا دیگران را می زند؟ به نظر شما این رفتار به چه دلیل است؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: والدین

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=307618

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.