افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

کشاورزی به عنوان موتور اقتصادی باید مورد توجه دولت آینده باشد

  • کد خبر : 306668
کشاورزی به عنوان موتور اقتصادی باید مورد توجه دولت آینده باشد

به گزارش بازار، این روزها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه های تبلیغاتی خود به بیان نظرات و برنامه های خود در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و… می پردازند تا رای مردم را جلب کنند. این در حالی است که به گفته کارشناسان، اگر به بخش کشاورزی به عنوان مبنای اقتصاد و […]

به گزارش بازار، این روزها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه های تبلیغاتی خود به بیان نظرات و برنامه های خود در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاست خارجی و… می پردازند تا رای مردم را جلب کنند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، اگر به بخش کشاورزی به عنوان مبنای اقتصاد و تامین کننده امنیت غذایی که به امنیت روانی و اجتماعی تبدیل می شود توجه شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. ایسنا به منظور بیان مطالبات بخش کشاورزی از رئیس جمهور آینده با دبیر کمیسیون امور کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت‌وگو کرد.

مجید مهدوی با گلایه فعالان بخش کشاورزی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که کمتر به حوزه کشاورزی پرداخته اند و در برنامه های تبلیغاتی خود برنامه های عملیاتی ارائه کرده اند. رئیس جمهور آینده باید بر توجه به بخش کشاورزی به معنای واقعی تاکید کند و آن را محرک سایر بخش های اقتصادی بداند چرا که این بخش می تواند سایر بخش های اقتصادی را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی زیربنای اقتصاد است، ادامه داد: خراسان رضوی یکی از قطب های کشاورزی کشور است و از نظر امنیت غذایی همواره تامین کننده سایر استان های کشور بوده است.

وی افزود: بیش از 338 هزار کشاورز در بخش کشاورزی در این استان فعالیت می کنند و بر اساس آمارهای موجود، حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در استان 8 میلیون تن است، اما میزانی که تامین می شود متناسب با اهمیت این بخش نیست.

دبیر کمیته کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه بخش کشاورزی موضوع اشتغال، تولید و مسئله ارزشمند امنیت غذایی جامعه را فراهم می کند، خاطرنشان کرد: بنابراین باید به آن توجه بیشتری شود; وی گفت: اگر بخش کشاورزی زیربنای اقتصاد باشد و امنیت غذایی جامعه را تامین کند، منجر به امنیت روانی و اجتماعی می شود. حل می شود، بخشی از مشکلات کشور حل می شود.

مهدوی تصریح کرد: برای اهمیت دادن به بخش کشاورزی باید امنیت سرمایه گذاری در این حوزه تامین شود. اگرچه در سرمایه گذاری در همه بخش ها ناامنی وجود دارد، اما در بخش کشاورزی به دلیل نبود مقررات ثابت، این ناامنی شدیدتر است، به طوری که سرمایه گذار در این بخش نمی تواند چشم انداز فعالیت خود را برای سه سال آینده ترسیم کند، زیرا نه در زمینه مقررات صادرات و واردات، نه در موضوعات کلی تجارت و تجارت خارجی و غیره، نمی توان برای سرمایه گذاران در این بخش برنامه ریزی کرد و هر لحظه به دلیل توجه کمتر به امنیت دارایی ها سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و امنیت سرمایه گذاری ممکن است آسیب ببیند.

لزوم تعیین موضوع مالکیت آب

دبیر کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی، تعیین موضوع تملک آب را یکی از خواسته های بخش کشاورزی در دولت جدید عنوان کرد و گفت: دولت آینده باید موضوع را شفاف سازی کند. مالکیت آب با بررسی کامل

مهدوی تصریح کرد: تا زمانی که این موضوع حل نشود، اکثر مشکلات مربوط به آب در بخش کشاورزی حل نخواهد شد. وی افزود: این امر مستلزم پیوندهای گسترده فرهنگی و اجتماعی است تا دولت آینده در هنگام تهیه لایحه به تعیین موضوع تملک آب و ارسال آن به مجلس و بخش کشاورزی توجه کند.

جدیت در اجرای قوانین بخش کشاورزی

دبیر کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه در بخش کشاورزی مقررات خوب و مترقی داریم که اجرا نمی شود، به ماده 25 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار اشاره کرد. و گفت: بر اساس این قانون واحدهای تولیدی نباید در اولویت قطعی برق قرار گیرند و در صورت وقوع قطعی برق به هر دلیلی باید خسارت وارده به واحدهای تولیدی جبران شود زیرا این قانون اعمال نمی شود.

وی ادامه داد: قانون تسهیل برقی‌سازی چاه‌های موتورهای کشاورزی به صراحت از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده و دستگاه‌ها را موظف می‌کند تا برق منابع آبی مورد نیاز بخش کشاورزی را به صورت شبانه‌روزی تامین کنند، اما اکنون با این موضوع مواجه هستیم. مشکل خاموشی روزانه چاه برای موتورهای کشاورزی به دلیل عدم اجرای قانون.

مهدوی بیان کرد: البته علت همه این مشکلات عدم رعایت مواد دو و سه قانون بهبود فضای کسب و کار است که نه به حوزه کشاورزی و نه به نظر تشکل های این بخش توجهی نمی شود. در حالی که اگر در تدوین قوانین، قانونگذاری و وضع مقررات مربوط به بخش کشاورزی، نظر مردم مبنی بر تأثیرگذاری مقررات در کار و زندگی آنها لحاظ شود، باید توجه داشت که بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و امیدواریم دولت جدید به این خواسته ها توجه خواهد کرد.

وی در خصوص بحث خرید تضمینی محصولات اساسی و قیمت آن و به طور مشخص بحث خرید تضمینی گندم، اظهار کرد: با اصلاح قانون و ایجاد شورای قیمت، قانونگذار به صراحت گفت که قبل از فصل … کاشت، دولت باید قیمت خرید تضمینی را تعیین کند تا کشاورز برنامه ریزی جامع و کاشت کامل داشته باشد، اما این قانون خوب و مترقی به خوبی اجرا نمی شود.

لزوم برنامه ریزی مناسب در حوزه کشاورزی توسط دولت آینده

دبیر کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه بخش کشاورزی باید با ارائه آمارهای دقیق و صحیح برنامه ریزی همه جانبه داشته باشد، گفت: در این راستا باید برنامه ریزی جامعی برای بخش کشاورزی انجام شود. وی گفت: برنامه ریزی صحیح در حوزه کشاورزی از سوی دولت آینده ضروری است تا حداقل ظرف دو سال بتوان آمار کامل و دقیقی از این بخش به دست آورد. آمار درست را بدست آورید و به سمت جلو حرکت کنید تا بر اساس آن برنامه ریزی جامع انجام شود. آمار دقیق

وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه باید 15 درصد از منابع داخلی بانک ها به بخش کشاورزی تخصیص داده می شد که اجرایی نشد و اکنون پس از پایان برنامه این قانون جایگاهی ندارد، به ویژه اینکه این قانون اجرایی نشده است. در برنامه هفتم به آن پرداخته شده است.

مهدوی با اشاره به اینکه برنامه هفتم در حوزه کشاورزی ظرفیت مناسبی برای اجرا ندارد، تصریح کرد: به عنوان مثال در این طرح بر موضوع خودکفایی در محصولات کشاورزی تاکید شده و مقرر شده 90 درصد محصولات مورد نیاز تولید شود. در کشور. این یک واقعیت است که صرفاً با صرفه جویی و کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی نخواهیم رسید و از این نظر مشکلاتی در برنامه وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم متناسب سازی نرخ سهولت بخش کشاورزی با سودآوری این بخش، تصریح کرد: در اوایل دهه 80 نرخ سهولت بخش کشاورزی متناسب و کمتر از نرخ سهولت بخش تجاری و خدماتی بود. اما امروزه همه بخش‌های بخش تولیدی، خدماتی و بازرگانی از نرخ یکسانی از تسهیلات بانکی بهره‌مند می‌شوند که قطعاً منجر به انحراف تسهیلات به سمت بخش‌های رسمی کم‌سود می‌شود. و البته این موضوع نیازمند تحقیقات دقیق و کار کارشناسی همه جانبه است تا به رونق تولید و کمک به بخش کشاورزی منجر شود.

لزوم تسریع در ابلاغ و اعمال قوانین

دبیر کمیته کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی یکی دیگر از مطالبات بخش کشاورزی از دولت آینده را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حوزه هایی که قوانین و مقررات و مجلس شورای اسلامی قوانینی را وضع کرده است، دولت آینده باید در ابلاغ و اجرای اساسنامه تسریع کند.

وی بیان کرد: یکی از این قوانین ماده 6 قانون نظام جامع دام در حریم خصوصی، حریم فیزیکی و رعایت فواصل است که در سال 1387 تصویب شد و پیش بینی می شود پس از شش ماه از اجرا ابلاغ شود، اما تاکنون ابلاغ نشده است. هنوز ارسال نشده است، هرچند اخیراً اخباری مبنی بر ارسال آیین نامه ای از سوی دولت به جهاد کشاورزی منتشر شده است.

مهدوی افزود: بلاتکلیفی در اعمال این قانون در حوزه ساخت و توسعه واحدهای تولیدی وجود دارد و باید هر چه سریعتر تکلیف مشکل روشن شود، علاوه بر این تبصره ماده 4 و 5 قانون نظام جامع دام نیز بلاتکلیف است و قانونگذار در این زمینه قانون مترقی را تصویب کرده اما اجرای آن با مشکل مواجه شده است.

لزوم حذف قیمت های دستوری در کشاورزی

دبیر کمیسیون کشاورزی، دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی، گرانی اجباری را بلای همه بخش‌های اقتصادی دانست و گفت: این امر در حوزه کشاورزی بیشترین آسیب را دارد و تبدیل شده است. مشکل. مشکل به ویژه در زمینه محصولات دامی.

وی ادامه داد: در حوزه گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر قیمت های اجباری داریم و بسیاری از مشکلاتی که امروز در حوزه گرانی گوشت قرمز وجود دارد از همین اجباری است. قیمت “.

مهدوی افزود: اگر در سال های 1400 و 1401 این محصول را با محدودیت قیمتی دقیق نمی ساختیم و اجازه می دادیم قیمت دام متناسب با رشد قیمت در سایر بخش ها رشد کند، با گرانی گوشت مواجه نمی شدیم. اکنون و حجم بالای دام مولد از بین نمی رفت.» بنابراین در شرایط فعلی با مشکل کاهش دام مولد مواجه هستیم.

مهدوی خاطرنشان کرد: از دولت جدید می خواهیم اجازه دهد بازار و بخش تولیدی در حوزه کشاورزی خود را پیدا کند.

وی تعیین نرخ پایه گمرکی را نیز از دیگر خواسته های بخش کشاورزی برشمرد و گفت: این امر مستلزم بازنگری در دولت جدید برای کمک، افزایش امکانات صادراتی بخش کشاورزی و اجازه صادرات محصولات این بخش است. در حجم بزرگتر خراسان رضوی قطعاً در حوزه کشاورزی حرفی برای گفتن دارد، با 2 میلیون و 138 هزار هکتار زمین مناسب کشاورزی و سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین زیر کشت در این استان برای تولید 83 نوع محصول. همچنین 10 درصد از جمعیت دامی کشور در خراسان رضوی قرار دارند و این استان در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم مرغ جایگاه برجسته ای در کشور دارد. به ویژه اینکه درصد اشتغال در بخش کشاورزی در خراسان رضوی قابل توجه است و لازم است دولت جدید توجه ویژه ای به مطالبات این بخش داشته باشد تا ضمن ایجاد اشتغال و افزایش صادرات، رونق بخش کشاورزی نیز افزایش یابد. محصولات کشاورزی به سودآوری این بخش و ارزهای آن کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=306668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.