افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

5 ترفند طلایی برای دریافت رایگان قبض برق در خانه

  • کد خبر : 305934
5 ترفند طلایی برای دریافت رایگان قبض برق در خانه

به گزارش بازار به نقل از کما پرس، در همین راستا و با هدف بهینه سازی مصرف برق در منازل، شرکت توانیر چند سالی است که طرح های تشویقی را برای مصرف کنندگان خوب مصرف می کند که یکی از آنها برق رایگان است. فاکتور کاهش 25 درصدی مصرف برای تمامی شهرها و استان های […]

به گزارش بازار به نقل از کما پرس، در همین راستا و با هدف بهینه سازی مصرف برق در منازل، شرکت توانیر چند سالی است که طرح های تشویقی را برای مصرف کنندگان خوب مصرف می کند که یکی از آنها برق رایگان است. فاکتور کاهش 25 درصدی مصرف

برای تمامی شهرها و استان های کشور با توجه به اقلیم منطقه الگوی مصرف مشخصی تعیین شده که هزینه آن با نرخ متعارف محاسبه می شود. مقادیر بیشتر از آن در فواصل مصرف یا مراحل مختلف نامیده می شود، به صورت مرحله ای و با نرخ بالاتری که مضربی از نرخ عادی است محاسبه می شود.

اگرچه در فصول گرم سال این مقدار افزایش می یابد و به عنوان مثال در مناطق غیر گرمسیری مانند تهران از 200 کیلووات ساعت به 300 کیلووات ساعت در روزهای سرد سال می رسد، اما استفاده زیاد از سیستم های سرمایشی در این بازه زمانی. ، هزینه برق و گاه حتی قبوض را به شدت افزایش داده است. این باعث می شود برخی از مشترکان میلیون ها نفر تولید کنند.

گزارش کردن مطبوعاتچندی پیش مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل شرکت توانیر و سخنگوی شرکت برق با ارائه مثالی از این نحوه محاسبه، گفت: در مناطق عادی مانند تهران با مصرف کمتر از 300 کیلووات ساعت، حداکثر هزینه برق 40 هزار تومان خواهد بود، اما زمانی که این رقم به 500 کیلووات ساعت برسد، مبلغ قبض مشترک 700 هزار تومان می شود.

با 300 کیلووات ساعت چه کاری می توان انجام داد؟

لیست زیر تصویر دقیق تری از آنچه را که می توان با مصرف مدل 300 کیلووات ساعت انجام داد (نرخ معمولی) ارائه می دهد:

  • بیایید 4 لامپ LED 10 وات را هر روز به مدت 4 ساعت روشن نگه داریم. (لطفا توجه داشته باشید که چراغ های خانه همیشه به طور همزمان روشن نمی شوند)
  • یک یخچال ساید بای ساید با برچسب انرژی A یا A+ در تمام روز و شب روی آن نگه دارید.
  • هفته ای 4 بار و هر بار 1 ساعت از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.
  • هر روز به مدت نیم ساعت از کتری استفاده کنید.
  • بیایید 10 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون از یک دستگاه LED 42 اینچی کنیم.
  • کولر آبی را هر روز به مدت 10 ساعت در دمای پایین روشن نگه دارید.
  • دو بار در هفته از ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • هر روز به مدت 15 دقیقه در مایکروویو قرار دهید.
  • 2 بار در هفته و هر بار نیم ساعت برای اتو کردن لباس.
  • موهای خود را 3 بار در هفته به مدت 10 دقیقه خشک کنید.
  • دو بار در هفته و هر بار 20 دقیقه جاروبرقی بکشید.
  • هر روز ۲ ساعت را جلوی کامپیوتر بگذرانید.

با صرفه جویی در مصرف برق قبض برق خود را رایگان کنید

در طرح تشویقی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در بخش خانگی، مصرف برق هر مشترک نسبت به مدت مشابه سال گذشته سنجیده می شود. حتی در صورت کاهش مصرف مشترک، هزینه قبض برق شما 4 برابر کاهش می یابد. بنابراین کاهش 20 درصدی مصرف برق به معنای کاهش 80 درصدی هزینه و کاهش 25 درصدی مصرف به معنای قبض رایگان است. همچنین اگر این مصرف در زمان اوج باشد، ثواب مشترک دو برابر شده و حتی طلبکار می شود.

5 ترفند ساده برای کاهش مصرف برق خانگی

کاهش مصرف برق تنها با مصرف آگاهانه امکان پذیر است. مدیریت مصرف برق بدون آشنایی با مواردی مانند ساعات بیشترین مصرف در ماه های گرم (12:00 تا 16:00 و 20:00 تا 24:00) یا برچسب انرژی لوازم خانگی امکان پذیر نیست. به هر حال، رعایت چند ترفند ساده، مصرف انرژی را بیش از آنچه فکر می کنید کاهش می دهد:

1- چیدمان مناسب وسایل در منزل

برای کنترل مصرف برق لوازم خانگی، باید هر گونه مانع بر سر راه عملکرد بهینه آنها را برطرف کنیم. محل قرارگیری وسایل در خانه عاملی است که می توان از آن غافل شد، اما تاثیر زیادی در این عملکرد دارد. به عنوان مثال، برای اینکه یخچال ها بتوانند هوا را به بهترین نحو خنک کنند، باید از گرم شدن بدنه آنها جلوگیری شود. این کار را می توان با نصب کرکره بر روی کولر آبی و نصب کولر در قسمتی از خانه که تماس مستقیم با نور خورشید ندارد انجام داد. این امر در مورد یخچال و فریزر نیز صدق می کند. قرار دادن این دستگاه ها در مجاورت دستگاه های تولید کننده گرما مانند اجاق گاز، آبگرمکن و بخاری باعث افزایش مصرف برق آنها می شود. یکی دیگر از عواملی که در چیدمان یخچال و فریزرها حائز اهمیت است، فاصله کافی آنها از دیوار یا تراز بودن این وسایل است.

2- استفاده از گزینه eco

برخی از لوازم خانگی گزینه ای به نام Eco دارند که نشان دهنده یک حالت بهینه و اقتصادی است که توسط سازنده طراحی شده است تا مصرف برق را به کمترین حد ممکن کاهش دهد. در دستگاهی مانند یخچال این کاهش مصرف تا 20 درصد با 2 روش کاهش زمان فعالیت موتور و تنظیم دمای دستگاه در بازه زمانی مشخص حاصل می شود.

فعال کردن این گزینه در یخچال ها مزایایی مانند کاهش صدای دستگاه و افزایش عمر مفید موتور را نیز به همراه دارد. این گزینه در لوازمی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی نیز دیده می شود که با تنظیم دما و میزان آب مصرفی و مدت زمان شستشو و استراحت موتور، مصرف انرژی و آب را تا 30 درصد کاهش می دهد.

5 ترفند طلایی برای دریافت رایگان قبض برق در خانه

3- سیستم روشنایی منزل را بهینه کنید

وقتی صحبت از مصرف برق می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد لوازم پرمصرف مانند یخچال و تلویزیون است. اما بهتر است بدانید که حدود 30 درصد انرژی برق خانگی در بخش روشنایی مصرف می شود. اولین قدم برای بهینه سازی مصرف برق در این بخش، تعویض تمام لامپ های خانه با لامپ های LED است. تاکید بر کلمه همه چیز به این دلیل است که به عنوان مثال، اگر فقط یک لامپ سوخته را در یک شاخه لوستر خود با یک لامپ LED جایگزین کنید، گرمای تولید شده توسط لامپ های رشته ای مجاور باعث کاهش طول عمر لامپ LED می شود.

لامپ های ال ای دی با روشنایی مشابه لامپ های فلورسنت کم مصرف 75 درصد کمتر از آنها برق مصرف می کنند. کمک دیگری که این لامپ ها به مدیریت مصرف برق می کنند، کاهش دمای خانه و در نتیجه بهینه سازی عملکرد وسایلی مانند یخچال و کولر است. قرار دادن یک کلید برق جداگانه برای هر شاخه از لامپ، نصب سنسورها بر روی سقف، استفاده از چراغ های کف برای ایجاد روشنایی محلی به جای روشن کردن کل اتاق، نکات دیگری هستند که میزان برق مصرفی در بخش روشنایی را به حداکثر می رساند سطح ممکن .

4- جزئیات را از دست ندهید

شاید تصمیم گرفته باشید یکی از 2 لامپ اتاق نشیمن خود را خاموش کنید تا مصرف برق وسایل روشنایی را کاهش دهید. اما آیا می دانستید وجود لایه ای از گرد و غبار بر روی لامپ باعث کاهش 50 درصدی درخشندگی تولید شده توسط آن می شود؟ بخشی از کنترل مصرف برق در مقیاس بزرگ با تعویض دستگاه ها یا خاموش کردن آنها انجام می شود و بخشی دیگر – که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد – رعایت جزئیات به ظاهر بی اهمیت مانند خارج کردن شارژرها از پریز است. غذا را در یخچال قرار دهید، غذا را کمی قبل از گرم کردن مجدد در مایکروویو از فریزر خارج کنید، ماشین لباسشویی را فقط زمانی که کاملا پر شد روشن کنید، آب سرد و گرم را در قمقمه نگه دارید تا بازدید از یخچال و کتری کاهش یابد، استفاده کنید. نرم کننده پارچه برای سهولت در اتو کردن و… تنها بخشی از این موارد است.

5- برای کنترل مصرف کولر آبی ترموستات نصب کنید.

در مناطق معتدل مانند تهران، جایگزینی چیلر آبی با چیلر گازی، مصرف برق برای سرمایش را بیش از 6 برابر و هزینه قبض برق را تا 24 برابر افزایش می دهد. این ارقامی است که عبدالامیر یاقوتی، مدیر کل انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر هزینه برق تهویه مطبوع. وی از افزایش قبض برق در مناطق غیر گرمسیری به دلیل استفاده از کولر خبر داد و هشدار داد.

لازم به ذکر است که چیلر آبی نیاز سرمایشی مناطق غیر گرمسیری مانند تهران را بدون افزایش قبض برق تامین می کند. اما مصرف برق چیلرهای آبی را می توان از این مقدار کاهش داد. یک روش مناسب برای بهینه سازی مصرف برق چیلر آبی استفاده از ترموستات می باشد. با جلوگیری از روشن ماندن بی دلیل تهویه مطبوع پس از رسیدن به دمای استراحت، ترموستات برای سلامت اعضای خانه به خصوص در هنگام خواب ضمن کاهش مصرف برق ضروری است.

علاوه بر این، اگر تصمیم به تعویض کولر خود یا خرید کولر جدید دارید، توصیه می شود کولر سلولزی را با هزینه بالاتر خریداری کنید. کولرهای سلولزی نسبت به کولرهای آبی معمولی پدهای بادوام و مصرف کمتری دارند و به ترموستات نیز مجهز هستند.

در اپلیکیشن انرژی می توانید قبض برق را پیش بینی کنید.

از اواسط اردیبهشت ماه، وزارت نیرو کمپینی را به نام «انرژی» راه اندازی کرده است که تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. هدف از این کمپین راهنمایی مشترکین برای کاهش حداقل 15 درصدی مصرف برق است و به ازای هر 10 درصد کاهش یک امتیاز به مشترک تعلق می گیرد و در صورت ادامه کسب آن می توانند در توانیر شرکت کنند. . هدایا

برای شرکت در این نظرسنجی می توانید به سایت ba-energy.ir مراجعه کنید یا کد دستوری *1521 را وارد کنید.

بخشی از این سیستم که در اپلیکیشن موبایل و نسخه تحت وب آن موجود است شبیه ساز مصرف نام دارد که در آن می توانید با انتخاب وسایل داخل منزل و زمان استفاده در هر ماه میزان قبض برق را تخمین بزنید. و در هر شهر

مشترکینی که هزینه بالایی دارند می توانند یک خودروی خودکار پاداش دریافت کنند

رایگان شدن قبض برق تنها یکی از طرح های تشویقی توانیر برای مدیریت مصرف است. از دیگر برنامه های این شرکت، اعطای 80 میلیون جایزه غیرنقدی از قبیل دستگاه دیجیتال، لوازم خانگی و یا 300 خودروی اتوماتیک ایرانی به مشترکینی است که خوب هزینه می کنند. رجبی مشهدی در یک برنامه تلویزیونی همچنین از اختصاص بسته های اینترنتی و تبلت رایگان به دانش آموزانی که از طریق برنامه شاد به این کمپین می پیوندند، صحبت کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=305934

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.