به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، کاهش وزن امروزه یکی از دغدغه های بسیاری از افراد است. به همین دلیل گرایش به سمت مکمل های لاغری که در داروخانه ها یا داروخانه ها به فروش می رسد افزایش یافته است. توجه داشته باشید که استفاده مستقل از مکمل های کاهش وزن می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و لازم است در کنار مصرف این مکمل ها با متخصص تغذیه نیز مشورت کنید.

دکتر صدیقه خدا دوست مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با رکنا، با اشاره به باورهای غلط مردم در مورد مصرف برخی از مواد غذایی و مکمل های لاغری و لزوم زیر نظر متخصص تغذیه، گفت: به طور کلی هیچ غذایی وجود ندارد که بتواند به طور مستقیم ما را تحت تأثیر قرار می دهد ما را چاق یا لاغر می کند، مثلاً آب کرفس که عموم مردم معتقدند باعث کاهش وزن می شود، در صورت مصرف زیاد باعث پرکاری تیروئید می شود که منجر به کاهش وزن می شود یا جوانه گندم اگر بیش از حد مصرف شود، بدن را چاق می کند. . برخی مکمل ها هستند که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند و در داروخانه ها و برخی مقبره ها به فروش می رسند، این مکمل ها به هیچ عنوان نباید مصرف شوند. زیرا مواد تشکیل دهنده آن معمولا نوشته یا کامل نیستند. برخی از مکمل‌های لاغری در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند که ایمنی بیشتری نسبت به مکمل‌های قاچاق دارند. اما حتی این داروها نیز باید زیر نظر متخصصان تغذیه مصرف شوند. هنگام تجویز داروهای لاغری، تمام مواد تشکیل دهنده یک دارو در نظر گرفته می شود. زیرا برخی افراد ممکن است از فشار خون، دیابت، گوارش، کم کاری تیروئید و غیره رنج ببرند. در نتیجه استفاده از برخی داروها برای آنها مناسب نیست و باعث تشدید بیماری می شود.

وی در خصوص ترکیبات مکمل های قاچاق، اثرات آنها و لزوم اطلاع رسانی به مردم گفت: با توجه به ترکیب ناشناخته مکمل های کاهش وزن، اثرات آنها می تواند بسیار مخرب باشد. به دلیل وجود مواد مخدر و شیشه در بسیاری از این مکمل ها، در ابتدا ممکن است فرد دچار کم اشتهایی، پرحرفی، بی خوابی، بی قراری، خشکی دهان، مشکلات پوستی و … شود و مصرف طولانی مدت آن منجر به بیماری های قلبی می شود. مشکلات گوارشی و معده. این قرص ها با افزایش ضربان قلب، استرس را افزایش می دهند و می توانند حالات روحی منفی مانند خودکشی را در افراد افزایش دهند. این عوارض جانبی بسته به سیستم ایمنی هر فرد می تواند متفاوت باشد و برخی جدی و برخی دیگر کمتر جدی هستند. قبل از مصرف هر مکمل غذایی آگاهی و مشورت با متخصص تغذیه بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که هر قیمتی برای کاهش وزن ارزش آن را ندارد و وقتی صحبت از کاهش وزن می شود معیار ما باید سلامتی باشد.