افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

قیمت میلگرد در تابستان 1403: آیا گرما بر قیمت ها تأثیر می گذارد؟

  • کد خبر : 304727
قیمت میلگرد در تابستان 1403: آیا گرما بر قیمت ها تأثیر می گذارد؟

به گزارش آهن آنلاین ، امروزه صنعت فولاد و تولید فرآورده های آهنی به دلیل کاربردهای متعدد در فرآیند خانه سازی و سایر صنایع کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین نوسانات قیمت در این صنعت می تواند باعث تغییر قیمت در سایر محصولات صنعتی و مسکن شود. به همین دلیل مسئله پیش بینی قیمت […]

به گزارش آهن آنلاین ، امروزه صنعت فولاد و تولید فرآورده های آهنی به دلیل کاربردهای متعدد در فرآیند خانه سازی و سایر صنایع کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین نوسانات قیمت در این صنعت می تواند باعث تغییر قیمت در سایر محصولات صنعتی و مسکن شود. به همین دلیل مسئله پیش بینی قیمت آهن از اهمیت بالایی برخوردار است.

سطح مقطع میلگرد فولادی یک محصول استراتژیک در صنعت فولاد محسوب می شود، به همین دلیل پیش بینی قیمت میلگرد در تابستان 1403 کمک شایانی به پیشبرد فعالیت های عمرانی خواهد کرد. از سوی دیگر، با توجه به نوسانات قیمت، افزایش نرخ ارز و کاهش تقاضا، پیش بینی این محصول کار دشواری به نظر می رسد، اما تعیین قیمت روز میلگرد بسیار حائز اهمیت است و با توجه به نوسانات جهانی، پیش بینی این محصول امری است. چالش در صنعت فولاد

وی ادامه داد: دلایل متعددی باعث نوسانات قیمت میلگرد می شود، میلگرد یا به عبارت دقیق تر میلگرد نوعی پروفیل است که به دلیل حجم بالای مصرف در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، تغییر ناگهانی قیمت مواد اولیه، عوامل کلان اقتصادی و تقاضای فصلی محبوبیت زیادی دارد. و غیره تاثیر مستقیم بر قیمت میلگرد دارد میلگرد تقویت کننده فولادی است که به شکل میلگرد یا مشبک است یکی از دلایل استفاده از میلگرد فولادی بهبود مقاومت کششی بتن است.

عوامل موثر در پیش بینی قیمت میلگرد

به گفته کارشناسان دو عامل تقاضا و نرخ ارز تاثیر زیادی در توسعه قیمت میلگرد دارد. در سال‌های اخیر با آغاز فصل تابستان، حجم ساخت و ساز مسکن در کشور افزایش یافت. اما امسال به دلیل رکود بازار مسکن، تقاضا برای خرید میلگرد کاهش یافته است. این مشکل مستقیماً بر قیمت سایر پروفیل های فولادی که در ساخت و ساز استفاده می شد تأثیر گذاشته است.

از سوی دیگر، بی ثباتی نرخ ارز باعث شده تا بسیاری از خریداران فولاد تا رسیدن به ثبات نسبی ارز دست از سر خود بردارند و خرید نکنند و باعث رکود در بازار فولاد در بهار 1403 شود. نرخ دلار افزایش می یابد، قیمت میلگرد گران می شود. همچنین افزایش هزینه های حمل و نقل، افزایش نرخ سالانه و نوسانات بازار جهانی از جمله عوامل موثر بر قیمت میلگرد امروزی است.

شور و نشاط بازار آهن پیش بینی را دشوار کرده است

موضوع مهم در سال 1403 در خصوص پیش بینی قیمت میلگرد، هیجان بازار است. امسال با توجه به تنش های سیاسی و اتفاقات تلخی که برای رئیس جمهور و تیم همراهش از یک سو و از سوی دیگر برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور برای تعیین دولت جدید، شور و هیجان بازار را به دنبال داشت. به اوج خود رسیده است. خریداران بازار را مجبور به تصمیم گیری احساسی می کنند که باعث می شود فروش پروفیل فولاد به طور ناگهانی کاهش یا افزایش یابد و در نهایت باعث نوسانات غیرقابل کنترل شود.

قیمت میلگرد در آینده نزدیک

به گفته کارشناسان، بازار کرفس در شش ماهه اول سال با افزایش قیمت مواجه خواهد شد و روند قیمتی این بازار به طور جدی به میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، نوع تغییر و سیاست های دولت چهاردهم علاوه بر این، نرخ رشد اقتصادی و نقدینگی نیز بر قیمت میلگرد تأثیرگذار خواهد بود.

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت پروفیل فولادی

لازم به ذکر است که مسائل بین المللی و تنش های سیاست خارجی نیز بر تعیین قیمت روز میلگرد تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر بازار فولاد و آهن این کشور خواهد بود.

امروزه با توجه به بلاتکلیفی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور و نامعلوم بودن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که دو عامل مهم در پیش بینی قیمت آهن و میلگرد هستند، ضرب الاجل کوتاه مدت روند قیمت کار دشواری است. اما به گفته کارشناسان و فعالان این صنعت با توجه به افزایش احتمالی تقاضا در تابستان، قیمت موجدار افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر محدودیت برق صنعت فولاد را با بحران مواجه کرده است، حال باید منتظر ماند تا دید دولت جدید چه تصمیمی برای حل این مشکل در صنعت فولاد خواهد گرفت.

اهمیت قیمت جهانی محصولات فولادی

قیمت جهانی فولاد و آهن یکی از عوامل موثر در قیمت فرآورده های آهنی در کشور خواهد بود. زیرا با افزایش قیمت این محصولات در دنیا، سخت افزار در کشور گران می شود و این افزایش قیمت گاهی لحظه ای است.

از سوی دیگر کشورهای توسعه یافته برای صرفه جویی در هزینه ها، کارخانه های تولیدی خود را به کشورهای در حال توسعه منتقل کرده اند و همین امر باعث شده قیمت جهانی سنگ آهن تاثیر مستقیمی بر تولیدات داخلی داشته باشد. تا جایی که رشد جهانی قیمت پروفیل فولادی می تواند باعث تغییر قیمت محصولات ساختمانی در کشور شود.

قیمت راه راه در جهان.

باید گفت که قیمت میلگرد در کشورهای دیگر از جمله ترکیه برای فعالان صنعت آهن بسیار مهم است. قیمت سنگ آهن در چین نیز بسیار مهم است زیرا این کشور بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است. نیمی از فولاد جهان توسط چین تامین می شود، این کشور بر بازار فولاد مسلط شده است. به همین دلیل، توجه به آمار چین در مورد تولید فولاد هنگام پیش بینی مقاطع فولادی بسیار مهم است.

از آنجایی که قیمت فولاد نقش مهمی در شاخص های جهانی دارد، افزایش قیمت پروفیل فولادی می تواند منجر به افزایش بیشتر کالاها و خدمات و در نهایت افزایش نرخ تورم شود. از سوی دیگر افت قیمت آهن باعث کاهش سود این صنعت خواهد شد. بنابراین باید سیاست های مناسبی برای ایجاد تعادل در بازار اتخاذ شود.

برگرفته از وبلاگ آهن آنلاین: https://ahanonline.com/blog/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=304727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.