افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

کاهش تورم کالاهای وارداتی در سال گذشته تورم منفی 8 درصدی در گروه نفت

  • کد خبر : 303623
کاهش تورم کالاهای وارداتی در سال گذشته تورم منفی 8 درصدی در گروه نفت

بر اساس گزارش های بازار، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر حجم ارز کشورها و همچنین یکی از عوامل تعیین کننده نرخ ارز است و تغییرات آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه واردات کشور بر اساس سال پایه 1400 استفاده شده […]

بر اساس گزارش های بازار، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر حجم ارز کشورها و همچنین یکی از عوامل تعیین کننده نرخ ارز است و تغییرات آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه واردات کشور بر اساس سال پایه 1400 استفاده شده است و در روش جمع آوری اطلاعات از آمار ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه بندی مورد استفاده طبقه بندی استفاده شده است. سامانه هماهنگ توصیف و کدگذاری (HS) به این صورت است که نتایج این طرح در سطح کل کشور و برای 20 گروه اصلی طبقه بندی قابل انتشار و به صورت جداگانه به دلار و ریال محاسبه و منتشر می شود.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، برای محاسبه شاخص 1402 از داده های اولیه گمرک جمهوری اسلامی ایران استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده اولیه بوده و شایان ذکر است پس از استخراج و ارائه اطلاعات نهایی سال 1402 توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز توسط مرکز آمار و ارقام نهایی شاخص مربوطه مورد بازنگری قرار گرفت. . در این دوره آنها به طور قطعی دوباره منتشر شدند.

کاهش تورم سالانه ریال
بر اساس این گزارش 1402، شاخص کل قیمت کالاهای وارداتی بر اساس داده ها 487.7 ریال است. نرخ تغییر این شاخص نسبت به سال قبل 66.3 درصد است که نسبت به تورم سال 1401 (برابر 193.4 درصد) با کاهش حدود 127.1 واحد درصدی همراه بوده است. همچنین در گروه‌های اصلی طبقه‌بندی HS، کمترین نرخ تورم سالانه بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورشی» (0.2 درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «تجهیزات و دستگاه‌های نوری، عکاسی» است. (126.8 درصد). گروه «چربی ها و روغن های حیوانی یا گیاهی» نیز با تورم 8.0- درصد بیشترین کاهش را تجربه کرد.

کاهش تورم سالانه دلار
در سال 1402 شاخص کل قیمت کالاهای وارداتی بر اساس داده های دلاری برابر با 122.8 بوده است. میزان تغییر این شاخص نسبت به سال قبل 6.4 درصد است که نسبت به تورم سال 1401 (برابر با 15.3 درصد) با کاهش حدود 8.9 واحد درصدی همراه بوده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=303623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.