افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
4

نوجوانان ضداجتماعی و بزهکار از کجا می آیند؟

  • کد خبر : 30327
نوجوانان ضداجتماعی و بزهکار از کجا می آیند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این گزارش برخی از دلایل مجرم شدن نوجوانان و عواملی که آنها را به سمت ارتکاب جرم سوق می دهد را برشمردیم. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم: خانواده از هم پاشیده است یک نوجوان ارزش های اخلاقی را از والدین و سایر اعضای خانواده می آموزد. ناگفته نماند که […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در این گزارش برخی از دلایل مجرم شدن نوجوانان و عواملی که آنها را به سمت ارتکاب جرم سوق می دهد را برشمردیم. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:

خانواده از هم پاشیده است

یک نوجوان ارزش های اخلاقی را از والدین و سایر اعضای خانواده می آموزد. ناگفته نماند که خانواده در شکل گیری رفتار نوجوانان و تغییر شخصیت آنها نقش اساسی دارد. تحقیقات روی نوجوانان بزهکار نشان می‌دهد که آنها در خانه‌هایی با درگیری‌ها و اختلالات روانی افراد خانه زندگی کرده‌اند، با خانواده‌های از هم گسیخته یا آشفته با روابط بد، می‌تواند باعث انحراف و خشونت نوجوانان شود. فرزندان خانواده های تک والدی بیشتر درگیر مشکلات می شوند، والدین اغلب مشغول کار هستند، بنابراین نمی توانند زمان با کیفیتی را با فرزندان خود بگذرانند.

عدم ارتباط

فقدان گفتار در خانواده می تواند فرزندان را به آرامش در خارج از خانه سوق دهد. هنگامی که آنها در خانه با والدین یا اعضای خانواده خود در ارتباط نیستند، ممکن است اتحاد، اعتماد و درک خود را از دست بدهند که در نهایت می تواند عزت نفس یا اعتماد به نفس آنها را کاهش دهد. وقتی احساس می کنند فردیت خود را از دست داده اند، تمایل دارند کارهایی را انجام دهند که نباید انجام دهند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند. آنها کورکورانه از همسالان خود پیروی می کنند و گاهی سبک زندگی ناسالم خود را در پیش می گیرند. کودکان متهم به دزدی یا مصرف مواد مخدر به این مرکز اصلاح و تربیت آورده می‌شوند، اغلب این خانواده‌ها هستند.

کمبود بودجه

یک کودک، نوجوان، جوان یا بزرگسال ممکن است در مسیر نادرستی برای بهبود شرایط مالی در کمبود مالی و بحران اقتصادی کشیده شود. نوجوانان به دلیل کمبود منابع مالی تمایل به ارتکاب جرم دارند. وقتی شرایط بد اقتصادی را تجربه می کنند، شروع به فعالیت های اشتباه می کنند. آنها ممکن است برای بهبود وضعیت مالی خود شروع به فروش مواد مخدر یا دزدی کنند.

فقدان تربیت اجتماعی و اخلاقی.

این در حالی است که ضعف بخش آموزشی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها و وزارت کار در شکل گیری افزایش تعداد نوجوانان بزهکار یا درگیر به اصطلاح اختلال سلوک. حتی اجتماعی محبت است فاصله تفکر مؤسسات آموزشی با شرایط فکری نوجوانان باعث دور شدن نسل نوجوان از فضاهای آموزشی می شود و این خود حرکت به سمت مسیرهای نادرست را شکل می دهد.

نوجوانانی که هیچ گونه آموزش اجتماعی یا اخلاقی ندیده اند اغلب به سمت بزهکاری نوجوانان کشیده می شوند. اولاً وظیفه والدین است که ارزش های اخلاقی را به فرزندان خود بیاموزند و ثانیاً مؤسسات آموزشی باید دست به کار شوند و فکر کنند. آنها باید تفاوت بین رفتار درست و غلط را به آنها بیاموزند. فقدان ارزش های اجتماعی و اخلاقی می تواند کودکان را به سمت تعامل ضعیف با دیگران سوق دهد و اعتماد به نفس آنها را کاهش دهد. آنها می توانند خودخواه و مغرور شوند.

در این شرایط حتی نمی دانند چگونه به قوانین و هنجارهای اجتماعی احترام بگذارند. زمانی که والدین و نهادهای آموزشی و اجتماعی کودکان و نوجوانان را نادیده می گیرند و بیشتر به مسائل دیگر توجه می کنند، جامعه به یکباره با جمعیتی از نوجوانان ضداجتماعی مواجه می شود.

حال سوال این است که جامعه سالم، بانشاط و تربیتی برای نوجوانان چیست که آنها را از رفتارهای ضد اجتماعی دور می کند؟

پاسخ ممکن است اینگونه باشد که برای داشتن جامعه ای سالم و با نشاط برای نوجوانان می توان از راه های زیر استفاده کرد:

1. فراهم آوردن فرصت های آموزشی: فراهم آوردن فرصت های آموزشی برای نوجوانان می تواند آنها را به سمت رفتارهای مثبت هدایت کند و آنها را از رفتارهای ضد اجتماعی دور نگه دارد.

2. ترویج فرهنگ احترام به دیگران: ترویج فرهنگ احترام به دیگران و پذیرش تفاوت های فردی و فرهنگی می تواند به پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند.

3. فراهم کردن محیط اجتماعی سالم: فراهم کردن یک محیط اجتماعی سالم و مملو از فعالیت های سازنده و مفید برای نوجوانان می تواند به پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند.

4. توانمندسازی خانواده ها: توانمندسازی خانواده ها و ارائه راهکارهایی برای بهبود روابط خانوادگی می تواند به پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند.

5. ارائه خدمات پشتیبانی: ارائه خدمات پشتیبانی به جوانان و خانواده آنها می توانند از رفتارهای ضد اجتماعی جلوگیری کنند. این خدمات ممکن است شامل مشاوره، درمان، حمایت اجتماعی و غیره باشد.

سوال بعدی که در این زمینه می توان مطرح کرد این است که کدام نهادها در ایران مسئولیت این طرح ها را بر عهده دارند و مسئولیت هر کدام از آنها چیست؟

در ایران وظیفه برنامه ریزی جامعه سالم و بانشاط برای نوجوانان بر عهده نهادهای مختلفی است که عبارتند از:

1. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: این وزارتخانه وظیفه ارائه خدمات پزشکی و درمانی به جامعه را بر عهده دارد و می تواند در پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی نوجوانان نقش داشته باشد.

2. وزارت آموزش و پرورش: این وزارتخانه وظیفه ارائه خدمات آموزشی به جامعه را بر عهده دارد و می تواند در برنامه ریزی آموزشی و فرهنگی برای پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی در نوجوانان نقش آفرینی کند.

3. سازمان بهزیستی کشور – این سازمان وظیفه ارائه خدمات حمایتی به جامعه را بر عهده دارد و می تواند با ارائه خدمات حمایتی مانند مشاوره، درمان و حمایت اجتماعی در پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی نوجوانان نقش آفرینی کند.

4. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ها: این سازمان وظیفه تامین فضاها و فعالیت های اجتماعی سازنده و مفید برای نوجوانان را بر عهده دارد و می تواند با تامین فضاهای اجتماعی سالم در پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی نوجوانان نقش آفرینی کند.

5. سازمان خانواده و جوانان: این سازمان وظیفه توانمندسازی خانواده ها و جوانان را بر عهده دارد و می تواند با ارائه راهکارهایی برای بهبود روابط خانوادگی در برنامه ریزی برای پیشگیری از رفتارهای ضد اجتماعی در بین نوجوانان نقش آفرینی کند.

خبرنگار: آزاده مختاری

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.