افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
4

قیمت بلیط هواپیما هنوز گران نشده است. در روزهای آینده تصمیم گیری خواهد شد.

  • کد خبر : 303242
قیمت بلیط هواپیما هنوز گران نشده است.  در روزهای آینده تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش بازار، مقصود اسعدی سامانی در خصوص سلب اختیارات وزارت راه و شهرسازی در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما و اجرای قانون آزادسازی بر اساس رای دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر انتشار قیمت بلیت هواپیما را مورد تاکید قرار […]

به گزارش بازار، مقصود اسعدی سامانی در خصوص سلب اختیارات وزارت راه و شهرسازی در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما و اجرای قانون آزادسازی بر اساس رای دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر انتشار قیمت بلیت هواپیما را مورد تاکید قرار داده است.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید داشت، ادامه داد: در سال 1394 قانون آزادسازی اجرایی شد و تا سال 1397 شرکت های هواپیمایی آن را اجرا کردند. در این مدت سه ساله اجرای قانون آثار و برکات زیادی برای مردم داشت.

وی یادآور شد: در سال 1393 حدود 17 میلیون مسافر داخلی در مسیرهای هوایی تردد کردند در حالی که در سال 1395 سفرهای هوایی داخلی به حدود 24 میلیون جابجایی مسافر رسید. در واقع با اجرای قانون سالانه حدود 20 درصد افزایش تردد مسافر داشتیم.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: از سال 1396 دولت وارد عمل شد و مانع اجرای قانون شد. به این ترتیب طی 6 سال گذشته روند جابجایی مسافران کاهش یافت و شرکت های هواپیمایی در سال گذشته توانستند حدود 18 میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابه جا کنند.

اسعدی سامانی گفت: زمانی که قانون آزادسازی اجرا شد، اقشار مختلف جامعه می توانستند به صورت هوایی سفر کنند اما متأسفانه قیمت های دستوری مردم را از صنعت حمل و نقل هوایی محروم کرد. قیمت گذاری اجباری باعث شد شرکت های هواپیمایی فرصت تجدید و ارتقای ناوگان خود را از دست بدهند. همزمان نقدینگی خطوط هوایی کاهش یافت و شرکت های هواپیمایی باقیمانده نتوانستند برنامه توسعه ناوگان را اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح فعال سازی هواپیماهای فرود به صورت طبیعی اجرا نشد، افزود: سیاستمدار در آن زمان (1386) فکر می کرد با سفارش قیمت در حال خدمت رسانی به مردم است، اما با این کار مانع از امکان بسیاری از مردم شد. او از استفاده از هواپیما محروم شد.

وی در ادامه به رای دیوان عدالت اداری اشاره کرد و با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی قطعا وارد مرحله جدیدی از خدمات رسانی به مردم خواهد شد، اظهار داشت: در این دوره اقشار بیشتری از جامعه می توانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند. شرکت های هواپیمایی نیز باید با اجرای قانون کیفیت خدمات را افزایش دهند. یک رقابت واقعی بین 23 شرکت هواپیمایی موجود شکل خواهد گرفت و قطعاً هواپیمایی که خدمات بهتر، کیفیت بهتر و قیمت ارزان‌تری داشته باشد، می‌تواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

وی از کنترل بازار حمل و نقل هوایی مسافر توسط شرکت های هواپیمایی با کمک انجمن شرکت های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت: با این کار دست سازندگان بازار سیاه از بازار کوتاه می شود.

دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه از این طریق درآمد حاصل از فروش بلیت به جای دلال ها و واسطه ها نصیب شرکت های هواپیمایی می شود، تصریح کرد: قطعاً شاهد افزایش ناوگان و کاهش سن شرکت های هواپیمایی خواهیم بود. هواپیماها در این مرحله جدید

تفاوت قابل توجهی بین نرخ واقعی و قیمت پیشنهادی
اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه خدمت رسانی به مردم عزیز ایران انجام می شود، افزود: به دلیل اینکه حمل و نقل هوایی 6 سال است که قیمت های اجباری را تجربه کرده است، تفاوت قابل توجهی بین نرخ های واقعی و دستوری وجود دارد. این تفاوت به تدریج با مدیریت سفر توسط متقاضیان سفر هوایی کاهش خواهد یافت. از طرفی بین سفر هوایی و خدمات موجود تفاوت زیادی وجود داشت و دلیل اصلی این تفاوت قیمت های فروش بود.

و افزود: کم کم با منطقی شدن قیمت ها شاهد افزایش ناوگان، ورود هواپیماهای جدید و فعال شدن هواپیماهای زمینی خواهیم بود. برآورد ما نشان می دهد که تقاضای حمل و نقل هوایی برای سفرهای داخلی حدود 36 میلیون نفر است، در حالی که در حال حاضر همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، تنها توانستیم حدود 18 میلیون مسافر را در مسیرهای داخلی جابه جا کنیم. با اجرای قانون این فاصله کاهش می یابد و تعداد بیشتری از هموطنان می توانند از مزایای سفر هوایی بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: تدابیری اندیشیده شده تا در زمان افزایش تقاضا برای سفر هوایی با توجه به هزینه هر ساعت صندلی، سقف مشخصی رعایت شود تا ظلمی در حق مسافران صورت نگیرد. قطعاً شاهد انتشار قیمت بلیت هواپیما نخواهیم بود و با سازوکارهای تعریف شده و ضمانت اجرایی انتشار کرایه برنامه ریزی شده از قیمت های نجومی نیز جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم قانون مانند سال 94 تا 97 اجرا شود و نتایج و برکات خوبی برای مردم به همراه داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی یکی از نتایج آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را کاهش تصادفات رانندگی و به تبع آن تلفات جانی عنوان کرد و در پاسخ به این سوال که دلیل توقف اجرای این مصوبه چه بوده است. در قانون دولت وقت (1398) آمده بود: دوره نرخ ارز افزایش یافت و دولت نگران شد و در بخش حمل و نقل هوایی دستور قیمت گذاری کرد. این امر خسارات زیادی به صنعت هواپیمایی و مردم وارد کرد و از آن زمان تاکنون تعداد مسافران هوایی رو به کاهش بوده است.

افزایش تقاضای سفر در ساعات اوج مصرف
اسعدی سامانی بیان کرد: در روزهای پیک، تقاضای سفر افزایش می یابد و ممکن است قیمت ها تغییر کند، سعی می کنیم با توجه به قیمت تمام شده بلیت، محدودیت مشخصی توسط شرکت های هواپیمایی حفظ شود. از آنجایی که قیمت بلیت هواپیما شناور است، مردم می‌توانند زمان‌هایی را انتخاب کنند که کرایه‌ها پایین‌ترین زمان را برای سفر انتخاب کنند و حتی گاهی اوقات قیمت‌ها کمتر از وضعیت فعلی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل گرانی برخی از مسیرهای هوایی نرخ ها منتشر شده است، پاسخ داد: خیر، هنوز نرخ ها تغییر نکرده است. برخی گرانی ها نیز مربوط به صندلی های مدیریتی است. طی روزهای آینده شرکت های هواپیمایی قیمت بلیط هواپیما را بررسی می کنند و نرخ های جدید متعاقبا اعلام خواهد شد. در حال حاضر قیمت بلیط هواپیما معادل 50 درصد قیمت واقعی صندلی پرواز نیست.

وی تاکید کرد: نه سازمان هواپیمایی و نه انجمن شرکت های هواپیمایی نمی توانند قیمت گذاری کنند. خطوط هوایی بر اساس هزینه واقعی هر صندلی، به اضافه یک حاشیه معقول، محدودیت قیمت بلیط هواپیما را تعیین می کنند. برای این امر از گذشته یک دستور اجرایی داریم که با اصلاحات جدید اجرایی خواهد شد. مسئولیت این کار بر عهده سازمان هوانوردی است و باید نظارت لازم را انجام دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=303242

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.