افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

شگفتی دانشمندان از یافتن یک گرانیت رادیواکتیو عجیب در نیمه پنهان ماه

  • کد خبر : 30300
شگفتی دانشمندان از یافتن یک گرانیت رادیواکتیو عجیب در نیمه پنهان ماه

غزل زیاری: دانشمندان سنگ جدیدی را در سطح ماه پیدا کردند. در شرایط عادی، این کشف ممکن است واکنش خاصی ایجاد نکند. اما این بار داستان هیجان انگیز است زیرا این سنگ یک سنگ معمولی نیست و طبق مطالعات اخیر دانشمندان دریافتند که این یک رسوب بسیار بزرگ از گرانیت رادیواکتیو است که بسیار عجیب […]

غزل زیاری: دانشمندان سنگ جدیدی را در سطح ماه پیدا کردند. در شرایط عادی، این کشف ممکن است واکنش خاصی ایجاد نکند. اما این بار داستان هیجان انگیز است زیرا این سنگ یک سنگ معمولی نیست و طبق مطالعات اخیر دانشمندان دریافتند که این یک رسوب بسیار بزرگ از گرانیت رادیواکتیو است که بسیار عجیب به نظر می رسد.

دلیل شگفت انگیز این کشف این است که هیچ آبی در سطح ماه وجود ندارد. متئو سیگلر، نویسنده اول این مقاله، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: «اگر آب در دسترس نباشد، شرایط ساخت و تشکیل گرانیت بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین در اینجا ما سیستمی داریم که گرانیت را بدون آب و بدون تکتونیک صفحه ای ایجاد کرده است.”

بیشتر بخوانید:

کشف این گرانیت نتیجه تلاش دانشمندان برای یافتن علت جرم گرما تحت ویژگی موسوم به ناهنجاری Compton-Belkovich است. منطقه ای که گرانیت در آن یافت شد، منطقه ای دورافتاده در سطح ماه است که با بقیه پوسته اطراف آن همخوانی ندارد و محققان مدت ها فکر می کردند که این گرانیت در اثر فعالیت های آتشفشانی شکل گرفته است.

کشف گرانیت که به عنوان باتولیت شناخته می شود، دلیل دیگری بر این است که محققان در مسیر درستی قرار دارند. سیگلر در بیانیه ای جدید گفت: هر قطعه بزرگ گرانیتی که روی زمین پیدا می کنیم، نتیجه یک آتشفشان بزرگ است. بسیار شبیه سیستم بزرگی که آتشفشان های آبشاری امروزی در شمال غربی اقیانوس آرام است. باتولیت ها بسیار بزرگتر از آتشفشان های روی سطح هستند. به عنوان مثال، کوه‌های سیرا نوادا باتولیت‌هایی هستند که از یک زنجیره آتشفشانی در غرب ایالات متحده که سال‌ها پیش وجود داشت، باقی مانده‌اند.

چگونه سنگ گرانیتی بودن آن مشخص شد؟

اگرچه این ویژگی شناخته شده ماه است، اما مطالعه آن آسان نبوده است. برای اینکه بفهمند واقعاً در ماه چه می‌گذرد، تیم از داده‌های به‌دست‌آمده از مدارگرد شناسایی قمری استفاده کرد که به آنها اجازه داد دمای آن نقطه روی سطح ماه را اندازه‌گیری کنند.

اگرچه ممکن است بلافاصله مشخص نباشد که اطلاعات به دست آمده در مورد دمای هوا در این قسمت از ماه در چه زمینه ای مفید خواهد بود، اما در نهایت این اطلاعات کلید این کشف بود. رادیواکتیویته گرما ایجاد می کند و مواد رادیواکتیو مختلف دماهای متفاوتی دارند. هنگامی که دانشمندان توانستند دمای مواد را تجزیه و تحلیل کنند، توانستند تشخیص دهند که تنها چیزی که می تواند باعث تشعشع شود، گرانیت است.

اکنون می دانیم که گرانیت روی سطح ماه داریم، اما چرا هنوز یک راز است؟ این احتمال وجود دارد که همه اینها به دلیل وجود فعالیت های آتشفشانی باشد. اما احتمال دیگری نیز وجود دارد. سیگلر در این باره گفت: “آیا حداقل در این نقطه آب روی سطح ماه وجود داشت؟” یا فقط خیلی گرم بود؟

برای تایید این موضوع احتمالاً مشاهدات بیشتری لازم است. اما تا آن زمان می توان گفت که کمی به درک نزدیک ترین همدم این سیاره در ماجراجویی فضایی آن نزدیک شده ایم.

آبنما: مکانیک محبوب

۵۸۵۸

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30300

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.