افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

تنش در بازار لوازم یدکی با دخالت دستیار ویژه وزیر حراست تولید و واردات قطعات خودرو چالشی است

  • کد خبر : 301838
تنش در بازار لوازم یدکی با دخالت دستیار ویژه وزیر حراست تولید و واردات قطعات خودرو چالشی است

امید محمدی; بازار: قیمت قطعات یدکی اصلی ترین چالش برای دارندگان خودرو به خصوص خودروهای چینی است. التهابات اخیر این بازار ناشی از دخالت های غیر کارشناسی وزارت امنیت به بهانه کنترل قیمت لوازم یدکی است، فروش لوازم یدکی خودرو در کشور همچنان به صورت سنتی انجام می شود و ایجاد … دستورالعمل های جدید […]

امید محمدی; بازار: قیمت قطعات یدکی اصلی ترین چالش برای دارندگان خودرو به خصوص خودروهای چینی است. التهابات اخیر این بازار ناشی از دخالت های غیر کارشناسی وزارت امنیت به بهانه کنترل قیمت لوازم یدکی است، فروش لوازم یدکی خودرو در کشور همچنان به صورت سنتی انجام می شود و ایجاد … دستورالعمل های جدید برای دخالت در قیمت ها می تواند بحران ایجاد کند. این بازار نیز مانند بازار خودرو با مشکل تامین ارز مواجه است. از این رو برای بررسی وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی با سیداحمد حسینی مدیرعامل اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی و ماشین آلات خودرو تهران به گفت وگو نشستیم:

* قیمت قطعات خودرو در بازار در یک ماه گذشته افزایش یافته است؟

متاسفانه دولتمردان با تصمیمات غیر کارشناسی مانند گذشته زمینه را برای افزایش قیمت فراهم کردند. با وجود اینکه بازار پس از فروش در رکود به سر می برد، صنعت قطعات خودرو علاقه ای به افزایش قیمت ها ندارد. با توجه به سیاست های نادرست وزارت حراست، عدم رشد قیمت لوازم یدکی دوام چندانی نخواهد داشت. متاسفانه حدود دو هفته پیش علی لطفی زاده دستیار ویژه وزیر صمت در یک دستورالعمل غیرکارشناسی تخصیص ارز به حوزه بازرگانی را به طور کامل متوقف کرد. در کشوری که بیش از ۷۰ درصد محصولات یا مواد اولیه آن وارداتی است، این نوع تصمیمات اشتباه است.

دستیار ویژه وزیر صمت ارزی به بخش قطعات خودرو اختصاص نداد، اما برای واردات دستکش و شلوار موتورسیکلت و تجهیزات ورزش های آبی ارز تخصیص داد.

*پیش از این به عدم تخصیص ارز به حوزه بازرگانی اشاره کردید، آیا از ابتدای سال تاکنون ارز پس از فروش ارائه شده است؟

خیر، دستیار ویژه وزیر صمت به بخش قطعات خودرو پولی اختصاص نداد، اما با دستور علی لطفی زاده برای واردات دستکش و شلوار موتورسیکلت، تجهیزات ورزش های آبی، تخت های برفی و کفش تنیس اعتباری در نظر گرفته شد. توپ و غیره پس از پیگیری های مکرر همکارانمان در صنعت قطعه سازی، قول مساعدت برای تامین ارز داده شده است که اگر دستور دستیار ویژه وزیر حریم خصوصی در بازار قطعات خودرو اجرا می شد، تنش و بحران را در بازار ایجاد می کرد. جهش قیمت ها

متولیان سیاست های صنعتی کشور باید بدانند که تولید و تجارت دو بال توسعه یک کشور هستند.

* وضعیت تولید و واردات قطعات خودرو به کشور را برای تامین نیاز بازار چگونه ارزیابی می کنید؟

شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری جهش تولیدی با مشارکت مردم نامگذاری شد، این شعار به اهرم فشاری برای عده ای خاص تبدیل شده است. این افراد خاص قصد دارند به بهانه حمایت از تولید، ضمن اینکه مخفیانه دست بر گلوی تولیدکننده می گذارند، از واردات جلوگیری کنند. متولیان سیاست های صنعتی کشور باید بدانند که تولید و تجارت دو بال توسعه یک کشور هستند. در اینجا باید متذکر شوم که آمادگی لازم در حوزه لوازم یدکی خودرو وجود دارد تا جلسه ای با حضور وزارت حراست، نهادهای بازرسی و نظارت، عوامل و فعالان برای کشف لایه های فساد برگزار شود.

خودروسازان خریدهای خارجی را به صورت نقدی انجام می دهند اما به دنبال تامین قطعات داخلی با بازپرداخت بلندمدت هستند.

* با توجه به ارتباط قطعات یدکی خودرو با قطعه سازان، وضعیت این تولیدکنندگان در شرایط فعلی چگونه است؟

اخیرا جلسه ای با حضور 15 قطعه ساز در سازمان بازرسی کل کشور داشتیم. در این نشست یک قطعه ساز به تشریح تولید استراتژیک قطعات و صادرات آن به اروپا پرداخت. تهیه کننده مذکور در جلسه مذکور اظهار داشت که نیازی به حمایت دولت ندارد. با این حال حاضر بود قطعاتی با کیفیت اروپایی و 5 درصد زیر قیمت محصولات چینی را به شرط خرید لحظه ای خودروسازان عرضه کند. خودروسازان خریدهای خارجی را به صورت نقدی انجام می دهند، اما به دنبال تامین قطعات داخلی بر اساس بازپرداخت بلندمدت هستند. متاسفانه هیچ نظارتی بر فرآیند تامین قطعات یدکی توسط خودروسازان داخل و خارج از کشور وجود ندارد.

* برای جلوگیری از ایجاد چالش در بازار لوازم یدکی، وزارت حراست باید چه اقداماتی انجام دهد؟

حوزه اصناف در کشور تا زمانی که دولت کنترل را بر عهده نگیرد، آمادگی پاسخگویی به نیازهای بازار و ایجاد شفافیت در عرصه و تقاضا را دارد، بنابراین وزارت حراست باید به جایگاه سیاست گذاری بازگردد. راه های رانت و فساد را ببندند. در حال حاضر تجار و تولیدکنندگان در تامین ارز و واردات کالا یا مواد اولیه با چالش مواجه هستند، هرچند هنوز پیک گرما در کشور آغاز نشده است، تعطیلی صنایع خسارت میلیاردی و افت تولید در صنعت خودرو را به همراه داشته است. . صنعت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=301838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.