افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

تنوع روابط اقتصادی، شاخص دولت سیزدهم

  • کد خبر : 30099
تنوع روابط اقتصادی، شاخص دولت سیزدهم

به گزارش بازار، محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک با ارزیابی برگزاری اولین کمیسیون مشترک ایران و چین پس از چهار سال و نیم و تبدیل توافقات روسای جمهور دو کشور به پروژه های عملیاتی گفت: مهمترین زمینه روابط اقتصادی ایران و چین، حوزه نفت است. به عقب برمی گردد، پس از قوت گرفتن […]

به گزارش بازار، محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک با ارزیابی برگزاری اولین کمیسیون مشترک ایران و چین پس از چهار سال و نیم و تبدیل توافقات روسای جمهور دو کشور به پروژه های عملیاتی گفت: مهمترین زمینه روابط اقتصادی ایران و چین، حوزه نفت است. به عقب برمی گردد، پس از قوت گرفتن روند شرق در دولت سیزدهم و اطمینان طرف چینی از وجود چنین روندی، مبادلات تجاری ایران و چین به میزان قابل توجهی گسترش یافت.

محمدعلی خطیبی افزود: به ویژه در حوزه نفت، چینی ها تولید نفت خود را بسیار افزایش داده اند و در حال حاضر بخش قابل توجهی از صادرات نفت ما متعلق به چین است، البته بهتر است سبد صادرات نفت خود را متنوع کنیم.

خطیبی ادامه داد: تنوع مقاصد صادراتی برای صادرات غیرنفتی نیز صدق می کند و باید تلاش کنیم تا از محدوده چند کشور فراتر برویم و همانطور که رئیس جمهور سفری به آمریکای لاتین و آفریقا داشت و واقعاً بازارهای غیرقابل تصوری را باز کرد; این روندها باید ادامه یابد تا اقتصاد ما را مقاوم‌تر و آسیب‌پذیرتر کند. این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: باید درآمدهای نفتی را به سمت سرمایه گذاری زیرساختی سوق دهیم و تلاش کنیم تا حد امکان درآمدهای ذاتی وارد بخش هزینه نشود.

خطیبی تاکید کرد: باید تلاش کنیم تا هر سال وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم تا به صفر برسد و بودجه غیرنفتی و کاملاً با درآمدهای غیرنفتی مدیریت شود و درآمدهای نفتی در بخش زیرساخت و سرمایه گذاری و ساخت و ساز. و نوسازی صنعت و کشاورزی و فناوری های منسوخ… باید خرج شود. نماینده سابق ایران در اوپک با یادآوری اینکه در دولت های نهم و دهم مسئولیت فروش نفت را بر عهده داشتم، گفت: در آن زمان چینی ها هم مقدار قابل توجهی نفت از ایران می خریدند اما مقدار آن محدود بود که به این معناست. که هر چقدر هم فشار آوردیم بیشتر از حد مشخصی نفت نخریدند و اعلام کردند که بیشتر از این مقدار یعنی حدود 300 یا 400 هزار بشکه در روز نمی خریم.

وی با اشاره به گسترش روابط دو کشور در دولت سیزدهم، افزود: اکنون چینی ها چندین برابر این مقدار خرید می کنند و این به این دلیل است که چین واقعاً معتقد است که شریک استراتژیک در خاورمیانه دارد. وی افزود: این تحولات نشان می دهد که تحرکات دیپلماتیک جواب داده است و کشور راهبردی مانند چین که موتور رشد تقاضای نفت در جهان است، سهم بیشتری از واردات نفت خود را به ما اختصاص می دهد.

این کارشناس انرژی گفت: گسترش روابط ایران و چین در ابعاد مختلف اتفاق بسیار فرخنده ای برای ایران است و می توان از این موضوع گسترش روابط در مسائل غیرنفتی و بحث سرمایه گذاری و بسیاری از ابعاد دیگر استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: این دیپلماسی باید دائما فعال باشد و تضعیف نشود و این بازدیدها این دیپلماسی را حفظ می کند. خطیبی خاطرنشان کرد: اکنون دنیا پذیرفته است و جامعه ما نیز باید بپذیرد که چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان است و به تدریج از آمریکا پیشی می گیرد و اکنون دیگر کشورها به چین 40 یا 50 سال پیش و حتی اروپایی ها نگاه می کنند. . اتحادیه به چین به عنوان یک قدرت اقتصادی نگاه می کند و تلاش می کند روابط خود را با چین تجدید کند و در این تجدید روابط، سهم قابل توجهی را برای چین می بینند.

وی افزود: حتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که در طول تاریخ وابستگی شدیدی به آمریکا داشتند، می بینیم که به تدریج از آمریکا دور شده و به چین نزدیک می شوند و چین از این فرصت استفاده کرده است. و دیپلماسی فعال تری را در خاورمیانه آغاز کرد.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: چین در سال های آینده از آمریکا پیشی می گیرد و به قدرت بلامنازع اقتصادی جهان تبدیل می شود، بنابراین باید تلاش کنیم تا حد امکان روابط خود را گسترش داده و روابط نزدیک تری داشته باشیم. با آن کشور

وی خاطرنشان کرد: در آینده شاهد خواهیم بود که چین تنها به عنوان قدرت بلامنازع اقتصادی مستقر نخواهد شد و این قدرت را در عرصه های دیگر مانند سیاست، دیپلماسی، امور راهبردی و … پیاده نخواهد کرد و از توان اقتصادی خود در راستای قدرت سیاسی استفاده خواهد کرد. از خطیبی استفاده خواهد کرد وی با بیان اینکه البته باید تلاش کنیم اقتصاد خود را متنوع کنیم و با کشورهای جهان ارتباط نزدیک داشته باشیم، گفت: رئیس جمهور این دیپلماسی را به خوبی انجام داده و به مناطق مختلف مانند آسیا، آمریکای لاتین و آمریکا رسیده است. آفریقا مذاکره می کند و نشان می دهد که جهان فقط اروپا و آمریکا نیست و بدون آنها می توان توسعه یافت.

وی خاطرنشان کرد: همه می دانند که اکنون گروه بریکس که کشورهای بزرگ دنیا برای پیوستن به آن صف کشیده اند، در آینده قدرت بزرگی است و به جای OECD یا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، برجام تبدیل به اقتصاد و محور سیاسی جهان خطیبی افزود: به هر حال عضویت در این سازمان کار بسیار درستی است و باید تلاش کنیم تا به کشورهای عضو بریکس نزدیک شویم و روابط خوبی با آنها داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه موضوع دلاری شدن یکی از موضوعاتی است که اخیراً همه دنیا از آن استقبال می کنند و این نشان از انحطاط اروپا و آمریکا دارد، افزود: متأسفانه اروپا با آمریکا ارتباط برقرار کرده است، اما مطمئناً خواهد شد. یک روز فرار کن

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک دنیا و مناسبات اقتصادی و سیاسی آن متفاوت خواهد بود و با آنچه برخی تصور می کنند قدرت اقتصادی و سیاسی در اروپا و آمریکاست کاملاً متفاوت خواهد بود. وی ادامه داد: خوشبختانه دولت سیزدهم آن را به خوبی درک کرده و به خوبی اجرا می کند و اگرچه فشارها و مشکلات زیادی در این مسیر وجود دارد، اما با تحمل آن ها برای روزهای بهتر آماده می شویم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30099

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.