افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
4

روانشناسی رنگ بنفش; نمادی از تجمل، تخیل و نوآوری.

  • کد خبر : 30054
روانشناسی رنگ بنفش;  نمادی از تجمل، تخیل و نوآوری.

بنفش یکی از پرطرفدارترین رنگ ها در جهان است، اما آیا می دانید این رنگ نماد چیست؟ آیا تا به حال به کاربردهای این رنگ چشمگیر در دکوراسیون یا مد فکر کرده اید؟ آیا می دانید معانی این رنگ در طول تاریخ چیست؟ در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد روانشناسی رنگ […]

بنفش یکی از پرطرفدارترین رنگ ها در جهان است، اما آیا می دانید این رنگ نماد چیست؟ آیا تا به حال به کاربردهای این رنگ چشمگیر در دکوراسیون یا مد فکر کرده اید؟ آیا می دانید معانی این رنگ در طول تاریخ چیست؟ در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد روانشناسی رنگ بنفش و کاربردهای آن بدانید را توضیح می دهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

رنگ بنفش نماد چیست؟

این رنگ 4 ویژگی را تداعی می کند:

  • الهام: ایده های مهم و تاثیرگذار همیشه با کمک رنگ بنفش به ذهن خطور می کند. بنابراین می توانید از آن برای الهام گرفتن در جلسات طوفان فکری خود استفاده کنید.
  • خیال پردازی: این رنگ در کنار استدلال، خلاقیت را القا می کند و برای مشاغل رویایی مناسب است.
  • منحصر به فرد باشد: بنفش غیر متعارف، منحصر به فرد و اصلی است. دوستداران این رنگ از پیروی از دیگران متنفرند و ترجیح می دهند کارها را به روش خود انجام دهند.
  • معنویت: رنگ ارغوانی به ما کمک می کند با عمیق ترین افکار ناخودآگاه خود در هنگام دعا و مراقبه ارتباط برقرار کنیم.

معنی مهم ترین طیف های رنگ بنفش.

  • رنگ بنفش بنفش: بنفش یک رنگ بنفش کم رنگ با ته رنگ آبی و بنفش روشن است. این رنگ چیزهای زیبا را جذب می کند و ظرافت، حساسیت و شکنندگی را نشان می دهد.
  • بنفشه: یاسی یک رنگ بنفش کم رنگ با ته رنگ صورتی است. این رنگ نشان دهنده ناپختگی، سطحی نگری و جوانی است. عاشقان یاس بنفش اغلب برون گرا، پرشور، خودنمایی، احساساتی و مغرور هستند.
  • رنگ بنفش روشن: بنفش روشن رنگی بین بنفش و یاسی است. این رنگ به ما کمک می کند تا بهترین گزینه ها را انتخاب کنیم و بهترین تصمیم را بگیریم. دوستداران این رنگ به عدالت اهمیت می دهند و همیشه کار درست را انجام می دهند.
  • رنگ بنفش یاقوتی: مدافعان این رنگ عرفانی از افراد آسیب پذیر محافظت می کنند و به فعالیت های بشردوستانه علاقه مند هستند.
  • رنگ آلویی: آلو به رنگ ارغوانی مایل به قرمز است. این رنگ باستانی نشان دهنده غرور و سنت های خانوادگی است.
  • رنگ بنفش تیره: این رنگ مربوط به دستاوردهای معنوی بالایی است. بنفش تیره رنگ قدرتمندی است که می تواند تکبر و ظلم را تداعی کند.

رنگ بنفش یا طیف آن؟

بنفش همیشه با تخیل و معنویت همراه است. این رنگ تخیل شما را تحریک می کند و ایده های عالی را در ذهن شما القا می کند. بنفش درون نگر است و شما را به عمیق ترین افکارتان هدایت می کند، اما آیا روانشناسی رنگ بنفش با برخی از سایه های آن، به خصوص بنفش روشن متفاوت است؟

تفاوت بین بنفش روشن و بنفش در این است که اولی در طیف رنگ های روشن یا رنگین کمانی است و دومی فقط ترکیبی از رنگ های قرمز و آبی است. بنفش دارای بالاترین ارتعاش در طیف نور مرئی است. اگرچه بنفش روشن به تیره بنفش تیره نیست، اما بوی مشابهی دارند. نام این دو رنگ متفاوت است اما معنی آنها یکی است. هر دو دارای انرژی و قدرت قرمز و کمال آبی هستند. بنابراین رنگ‌های بنفش و بنفش روشن نشانه‌ای از یکپارچگی جسم و روح و ایجاد تعادل بین انرژی‌های جسمی و روحی ما هستند.

بنفش و بنفش روشن به کسانی که به دنبال معنا در زندگی و رشد معنوی هستند کمک می کند. این رنگ ها آگاهی ما را گسترش می دهند. به همین دلیل است که فیلسوفان جهان اغلب به سمت این رنگ ها کشیده می شوند. رنگ بنفش هر طیفی نشان دهنده آینده، تخیل و رویاها است و به ما آرامش می دهد.

رنگ بنفش؛ رنگ واقعی

بنفش نمادی از سلطنت و ثروت است. به همین دلیل بود که در زمان های قدیم اکسسوری ها و لباس هایی با این رنگ بسیار کمیاب و گران قیمت بودند. از آنجایی که بنفش در طبیعت یک رنگ غیر معمول است، تولید آن دشوار و گران بود. بنابراین، فقط اشراف می توانستند این رنگ را بپوشند. همراهی این رنگ با اسراف و اشراف تا به امروز ادامه دارد.

در طول تاریخ، رنگ بنفش با ثروت و سلطنت همراه بوده است، زیرا ثروتمندان اغلب تنها افرادی بودند که می‌توانستند لباس‌های بنفش و وسایل خانه بخرند.

در حدود سال 1200 ق. سی، شهر صور، در امتداد سواحل فنیقیه باستان، با خرد کردن لاک یک حلزون دریایی کوچک شروع به تولید رنگ ارغوانی کرد. رنگ ارغوانی مردم صور به قدری معروف بود که حتی در «ایلیاد و ادیسه» هومر نیز به آن اشاره شده است. اسکندر مقدونی و فراعنه مصر نیز لباس ارغوانی می پوشیدند.

البته ارتباط رنگ بنفش با سلطنتی به دوران باستان محدود نمی شود. این رنگ در مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در سال 1953 نیز مورد استفاده قرار گرفت، در این مراسم ملکه انگلیس در راه بازگشت به کاخ باکینگهام ردای بنفش بر تن کرد.

بنفش از گذشته نماد خرد و معنویت بوده است. ماهیت کمیاب و اسرارآمیز این رنگ باعث می شود همه آن را با چیزهای ناشناخته، ماوراء طبیعی و بهشتی مرتبط کنند.

ویژگی های مثبت رنگ بنفش

بنفش رنگی شاد، عجیب و غریب و سرزنده است. این رنگ به شما کمک می کند تا از واقعیت فاصله بگیرید و در تصاویر جادویی غوطه ور شوید. بنفش اغلب نشان دهنده استقلال است زیرا رنگ اصلی محسوب نمی شود. همچنین این رنگ نشانه ادغام روزمرگی با نوآوری است.

در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا از رنگ بنفش برای نشان دادن شجاعت استفاده می شود. در این کشور کسب “قلب بنفش” یکی از بالاترین افتخارات برای شجاعت در دوران خدمت سربازی به حساب می آید. این جایزه که در ابتدا “نشان شایستگی نظامی” نامیده می شد، توسط جورج واشنگتن در سال 1782 ایجاد شد تا به سربازان برای اقدامات شایسته آنها اعطا شود.

ویژگی های منفی رنگ بنفش

از آنجایی که بنفش رنگی بین قرمز و آبی است، می توان آن را رنگی ناپایدار و غیر سنتی دانست. تصورات سلطنتی و مراسمی که این رنگ تداعی می کند می تواند برای طرفداران دموکراسی ناراحت کننده باشد. این رنگ می تواند باعث غرور و خودپسندی شود. پوشیدن رنگ بنفش در محافل حرفه ای می تواند کمی خسته کننده و ناخوشایند باشد.

رنگ بنفش و زیست شناسی.

هنگام صحبت در مورد معنای رنگ ها، دانستن نقش عوامل بیولوژیکی در درک آنها مهم است. عوامل مختلفی مانند دید، نور و تفسیر ما از رنگ بنفش بر نحوه درک ما از این رنگ تأثیر می گذارد.

عوامل دیگری نیز می توانند به درک ما از رنگ بنفش کمک کنند. سایه های این رنگ و روشن یا تیره بودن آن از جمله این عوامل است. همه این عوامل بر میزان انرژی دریافتی ما از رنگ بنفش و درک ذهنی ما از این رنگ تأثیر می گذارد.

رنگ بنفش در مدیتیشن.

روانشناسی رنگ بنفش در مدیتیشن

چاکراها مراکز انرژی در بدن انسان هستند و به تنظیم تمام فرآیندهای بدن کمک می کنند. هر چاکرا فعالیت های خاصی را کنترل می کند و با رنگ خاص خود نشان داده می شود. بنفش رنگ چاکرای تاج یا “ساهاسرارا” است. این چاکرا بالای سر قرار دارد.

چاکرای تاج مربوط به مغز و سیستم عصبی انسان است و نشان دهنده تفکر ناب است. این چاکرا ما را با آگاهی نامتناهی وصل می کند. باز کردن چاکرای تاج به درک عمیق معنوی کمک می کند. سنگ های قیمتی که به باز شدن این چاکرا کمک می کنند الماس و کوارتز شفاف هستند. رنگ بنفش بدن ما را آرام و تحریک می کند و به ما اجازه می دهد بیشتر درون نگر و متمرکز باشیم.

روانشناسی رنگ بنفش در دنیای هنر

رنگ بنفش اغلب زمانی استفاده می شود که می خواهیم تجمل نشان دهیم. بنفش تیره بیشتر این مفهوم را منتقل می کند. شخصیت مرموز این رنگ باعث شده که در طرح های فانتزی کاربرد بیشتری داشته باشد.

کلود مونه، نقاش امپرسیونیست فرانسوی، یکی از مشهورترین هنرمندانی بود که از رنگ بنفش در طراحی های خود بسیار استفاده کرد. این را با نگاهی به مجموعه نقاشی های او از کلیسای جامع روئن فرانسه به خوبی متوجه خواهید شد.

ماتیس، آندره دیرین و روتکو از طرفداران رنگ بنفش بودند. این رنگ به عنوان محرک خلاقیت شناخته شده است. سایه‌های روشن‌تر بنفش، احساسات آرام‌تر و آرام‌تری ایجاد می‌کند و هنرمندانی که می‌خواهند طرح‌های الهام‌بخشی خلق کنند، به دنبال آن هستند.

استفاده از رنگ بنفش در بازاریابی و تبلیغات.

کاربرد روانشناسی رنگ بنفش در تجارت؛  لوگوهای بنفش

همه ما نسبت به رنگ های مختلف واکنش های متفاوتی داریم. با این حال، دانستن روانشناسی رنگ ها در تبلیغات به ما کمک می کند تا رنگ مناسب را برای برانگیختن واکنش احساسی مطلوب در مخاطب انتخاب کنیم.

رنگ بنفش به شما کمک می کند تا جلوه های چشمگیری در تبلیغات خود ایجاد کنید. این رنگ نماد تجمل، سلطنت، ثروت، جاه طلبی و وفاداری است. علاوه بر این، جسم و روح را به هم پیوند می دهد و می تواند تفکر و خلاقیت مخاطب را تحریک کند. رنگ بنفش جادو و رمز و راز را تداعی می کند، اما استفاده از طیف آن در طراحی بیلبورد باید با دقت انجام شود، زیرا می تواند طراحی شما را نامرتب نشان دهد.

رنگ بنفش اغلب در مشاغل زنان استفاده می شود. همچنین توسط برخی از شرکت های فناوری مانند موتور جستجوی یاهو استفاده می شود. ارتباط رنگ بنفش با ثروت باعث شده تا شرکت های مالی به حامیان بزرگ این رنگ تبدیل شوند. در برندهای لوکس و گران قیمت گاهی به همین دلیل رنگ بنفش را انتخاب می کنند.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون.

آیا می خواهید رنگ بنفش بیشتری را وارد زندگی خود کنید و از این رنگ در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنید؟ در این صورت باید بهترین فضاها را انتخاب کنید. این رنگ بیشتر برای اتاق هایی مناسب است که به محیط آرام تری نیاز دارند. در روانشناسی رنگ بنفش یکی از بهترین گزینه ها برای اتاق خواب است. این رنگ به شما کمک می کند به دنیای رویاها سفر کنید. بنابراین اگر به دنبال کشف رویاهای خود و حتی پاکسازی ذهن خود هستید، بهتر است برای دکوراسیون اتاق به سراغ رنگ بنفش بروید.

روانشناسی رنگ بنفش در دنیای لباس و مد.

اگرچه از نظر تاریخی رنگ بنفش نشانه سلطنت و ثروت بوده است، اما امروزه بیشتر به عنوان رنگی زنانه شناخته می شود. این رنگ در سال 2018 به عنوان رنگ سال انتخاب شد و مورد توجه قرار گرفت. امسال دنیای مد به طرح های رنگی بنفش علاقه نشان داد و بسیاری از طراحان از این رنگ در مجموعه های پاییز و زمستان خود استفاده کردند.

تو بگو

هر کس واکنش متفاوتی به رنگ بنفش دارد، اما بسیاری از مردم فکر می کنند که بنفش رنگی باشکوه و در عین حال مرموز است. دانستن روانشناسی رنگ بنفش به شما کمک می کند تا از آن نهایت استفاده را ببرید.

طرفدار رنگ بنفش هستی یا نه؟ به نظر شما این رنگ چه کاربرد دیگری دارد؟

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


Shop How To - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=30054

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.