افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
1

برخی از پیمانکاران شهرداری برای گرفتن پول بیشتر از سگ های ولگرد توله می گیرند یا سگ ها را تحویل می گیرند و در شهر دیگری رها می کنند! + فیلم

  • کد خبر : 299574
برخی از پیمانکاران شهرداری برای گرفتن پول بیشتر از سگ های ولگرد توله می گیرند یا سگ ها را تحویل می گیرند و در شهر دیگری رها می کنند!  + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند هفته پیش پسر 10 ساله ای که به همراه خانواده از استان های دیگر آمده بود. مشهد او به اطراف مشهد مهاجرت کرده بود. گاز گرفتن سگ این نوجوان تشخیص داده شد خشم جان خود را از دست داد. چند روز پیش همدان هجوم بردن سگهای ولگرد یک پسر […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند هفته پیش پسر 10 ساله ای که به همراه خانواده از استان های دیگر آمده بود. مشهد او به اطراف مشهد مهاجرت کرده بود. گاز گرفتن سگ این نوجوان تشخیص داده شد خشم جان خود را از دست داد.

چند روز پیش همدان هجوم بردن سگهای ولگرد یک پسر هشت ساله فوت کرد. اهالی این شهر یک بار جسد بی جان این کودک را که طعمه سگ های ولگرد شده بود پیدا کردند و متأسفانه از ناحیه سر، پا، دست و شکم آسیب جدی دید و جان باخت.

از سوی دیگر در روزهای اخیر فیلم دلخراشی از حمله سگ به دختر 8 ساله نکایی منتشر شد و در نهایت این دختر بر اثر هاری ناشی از گاز گرفتن سگ جان باخت.

همچنین چندی پیش بر اثر حمله سگ های ولگرد دختری 5 ساله از ناحیه صورت مجروح شد. معضل سگ‌های ولگرد و سگ‌گردانی در تبریز با وجود آسیب‌های متعددی که به شهروندان و محیط شهری وارد کرده، مدت‌هاست که به دلیل بی‌احتیاطی، آرامش را از شهروندان سلب کرده است.

چنین اخبار دلخراشی این روزها بیش از هر زمان دیگری به گوش می رسد و قربانیان کوچک و بی گناه آسیب پذیرترین افرادی هستند که از حضور این حیوانات در محیط زندگی خود رنج می برند.

در انگلستان آنها شروع به کشتن سگها برای کنترل جمعیت خود کردند. اما این روش غیر انسانی خیلی زود زیر پا گذاشته شد. بهترین راه برای کنترل جمعیت سگ ها و گربه ها این است که آنها را بپذیرید و آنها را تحت حفاظت فردی قرار دهید، همانطور که در حال حاضر در دنیا اجرا می شود. افرادی که تمایل و علاقه به حیوانات دارند باید از آنها مراقبت کنند.

در سال 1401 در ایران 320 هزار حیوان گزیدگی داشتیم و در سال 1402 نیز 370 هزار حیوان گزیدگی داشتیم که 70 درصد آن توسط سگ ها بود.

پیمانکاران برای دریافت پول بیشتر از شهرداری ها، توله سگ های ولگرد را می پذیرند و آنها را به عنوان آمار حساب می کنند.

محمدرضا عبدالحمیدی کارگردان و مستندساز است. او چهار سال پیش مستندی شش قسمتی به نام «دومینو» با موضوع سگ‌های ولگرد و جراحات آن‌ها تولید کرد.

وی در خصوص تجربیاتی که در طول ساخت این مستند زندگی کرده است به خبرنگار رکنا گفت: در آن زمان دیدن شرایط سخت خانواده هایی که عزیزان خود را در اثر حمله سگ های ولگرد از دست داده بودند، من را بسیار آزار می داد. بنابراین تصمیم گرفتم تا جایی که شرایط اقتضا می کند، پوشش تصویری این رویدادها در رسانه ها را در دستور کار قرار دهم.

عبدالحمیدی تاکید می کند: بسیاری از افرادی که بستگان خود را بر اثر حمله سگ های ولگرد از دست داده اند در حاشیه شهرها زندگی می کردند. چندی پیش پسر هشت ساله ای به نام حسین شاه محمدی که توسط سگ ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در روستایی در 40 دقیقه ای همدان زندگی می کرد. این پسر بی گناه یک ساعت با پنج سگ دعوا می کرد و وقتی کارش تمام شد بقیه به بدنش رسیده بودند.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده هایی که در اثر حمله سگ ها مجروح می شوند متعلق به قشر ملی هستند، می افزاید: در قسمت دوم مستند دومینو به این سوال پرداختیم که شهرداری ها برای برخورد با سگ های ولگرد چه باید کنند. انجام دادن؟ انجام دادن؟ یک آیین‌نامه شهرداری‌ها را ملزم به رسیدگی به موضوع سگ‌های ولگرد می‌کند. اما نظارت بر این موضوع بسیار بیشتر از سطح شهرداری است و دولت و مجلس باید برای داشتن قانون مشخص برای این موضوع تدابیری اتخاذ کنند.

این کارگردان و مستندساز در پایان می گوید: حتی دیده شده که بسیاری از پیمانکاران برای کسب درآمد بیشتر توله سگ ها را می کشند و با تولید سگ های ولگرد آنها را زنده می کنند و بر تعداد سگ هایی که اضافه می کنند می افزایند. صورت حساب! از آنجایی که این موضوع در کشور قانونی ندارد، در حال حاضر نیز نمی توان گفت که کشتن توله سگ یک اقدام غیرقانونی است. چون قانونی در این زمینه وجود ندارد.

تعداد سگ های ولگرد در جهرم استان فارس در وضعیت خطرناکی قرار دارند

محمدکاظم رحیمی نماینده استان فارس در شورای عالی استان ها در گفت وگو با خبرنگار رکنا درباره جمع آوری سگ های ولگرد در این استان توسط شهرداری ها می گوید: سگ های ولگرد در همه جای ایران به عنوان یک معضل شناخته می شوند. در استان فارس نیز این حیوانات آسیب جدی به تعدادی از کودکان وارد کرده اند.

وی می افزاید: لازم به ذکر است که تعداد سگ های ولگرد در شهرستان جهرم افزایش یافته و وضعیت این شهرستان خطرناک است و مهم ترین دلیل آن افزایش تعداد این سگ ها است. شهرداری ها از طرح زنده گیری پیروی کردند. اما آنطور که باید موفق نبود.

رحیمی در پایان می گوید: شورای شهر پیگیر این موضوع است. از این حیث خودروهایی با توری بزرگ در پشت طراحی کرده اند که سگ ها را در آن جمع کرده و در بیابان ها رها می کنند. اما آنچه مشخص است شهرداری ها در کنترل سگ های ولگرد کوتاهی کرده اند و این طرح ها ناکام مانده است.

شهرداری هایی که توانایی پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند چگونه می توانند این کار را انجام دهند؟ آیا می توانند برای مشکل سگ های ولگرد کاری انجام دهند؟

محمد یعقوب باقری نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها است. وی در گفت و گو با خبرنگار رکنا، کنترل و مبارزه با معضل سگ های ولگرد بر عهده شهرداری هاست و سایر نهادهای مرتبط با این موضوع هیچ حمایتی از این معضل ندارند. بودجه این کار در دهیاری ها و بخشداری ها به ویژه در شهرداری های مناطق کم برخوردار که درآمد خاصی ندارند به اندازه کافی انجام نمی شود. شهرداری هایی که توانایی پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود را ندارند. چگونه می توانند با موضوع سگ های ولگرد در کشور برخورد کنند؟

وی ادامه می دهد: متأسفانه اخیراً گزارش هایی مبنی بر حمله سگ های ولگرد به کودکان در کشورمان منتشر شد که نتیجه بی توجهی به این معضل بوده است. لازم است عزم ملی وجود داشته باشد و تمامی نهادهای مسئول از جمله وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست به همراه شهرداری ها کارگروهی تشکیل دهند و با تخصیص اعتبارات لازم تجهیزات و زیرساخت های آنها فراهم شود. .

برخی از پیمانکاران سگ های ولگرد را می گیرند و سپس در شهرهای اطراف می ریزند!

باقری با اشاره به اینکه در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن منطقه و اشتغال اهالی به کشاورزی و دامداری سگ های ولگرد به وفور دیده می شود، می گوید: در این استان 43 شهرستان 30 شهرستان وجود دارد. که آنها شهر هستند. – آنها شهر هستند. یعنی شهری ایجاد کرده اند که فاقد تجهیزات و زیرساخت های لازم و همچنین فاقد اعتبار و درآمد است. هر یک از این شهرها دارای یک شهرداری مستقل هستند. اما اسمشان فقط «شهرداری» است و سالانه ۵ میلیارد بودجه دریافت می کنند. آیا این مبلغ را صرف هزینه های عمرانی، فرهنگی، خدماتی، اداری و… کنند؟ یا مراقبت از سگ های ولگرد؟

نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها می افزاید: متأسفانه عده ای مسئولیت جمع آوری سگ های ولگرد را بر عهده دارند. ولی میدونم بعد از بردن سگها تو شهرهای اطراف خالی میکنن و دوباره با شهرداری اون شهر قرارداد میبندن که این سگها رو ببرن! بنابراین این یک عزم ملی است که می تواند این شرایط را سامان دهد.

تعداد سگ های ولگرد در اهواز 70 درصد کاهش یافت

محمد ناصری نماینده اهواز در شورای عالی استان ها نیز در گفت و گو با رکنا گفت: در شهرداری اهواز و شهرداری های استان خوزستان عملیات عقیم سازی و جمع آوری سگ ها در یک مکان واحد و طی قراردادی با پیمانکاران مشخص انجام می شود. با پیگیری این طرح نتایج خوبی حاصل شده است. تعداد سگ های ولگرد در اهواز 70 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین دلیل حضور سگ های ولگرد در شهرها انباشت زباله و جمع آوری آن در زمان های نامناسب است، می افزاید: مناطق حاشیه ای شهرها بسیار بیشتر با معضل سگ های ولگرد دست و پنجه نرم می کنند. در دوره های گذشته مدیریت شهری در استان، متأسفانه در این زمینه ناکامی وجود داشت، حتی در برخی مناطق بین 10 تا 20 روز زباله جمع آوری نمی شد و همین انباشت زباله ها باعث شد پنجه سگ های ولگرد بیابان های اطراف به دام بیفتد. مراکز شهرها باید باز شوند اگر سگ ها دیگر دلیلی برای حضور در شهر نداشته باشند، به مراکز جمع آوری زباله در خارج از شهر می روند و آن مشکلات حل می شود.

در همدان عقیم سازی سگ های ولگرد فقط به صورت نمایشی انجام شده است.

علی شیرمحمدی نماینده استان همدان در شورای عالی استان ها در گفت وگو با خبرنگار رکنا در خصوص حادثه ای که برای پسر هشت ساله ای که بر اثر حمله سگ های ولگرد جان باخت، می گوید: چه شد؟ پسر خیلی ناراحت است. هیجان انگیز بود. معضل سگ های ولگرد در سراسر کشور فراگیر است و وقتی چنین موضوع مهمی به شهرداری ها و دهیاری ها و نهادهای مرتبط از جمله وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و فعالان محیط زیست سپرده می شود، وضعیت به این شکل است. بودن

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیگیری جدی این موضوع در شورای عالی استان ها مطرح شده است، بیان می کند: پیشنهاداتی در کمیسیون بهداشت و محیط زیست مطرح شده اما مشخص نیست چه باید کرد.

شیرمحمدی در خصوص عقیم سازی سگ های ولگرد می افزاید: عقیم سازی آن طور که باید و شاید انجام نشد و کار صرفا جنبه نمایشی داشت. در واقع شهرداری در حال حاضر کاری انجام نمی دهد و بلاتکلیف مانده است. حالا بعد از مرگ این کودک همه انگشتان اتهام به شهرداری برگشته است.

مردم حلبی آباد بیشتر با سگ های ولگرد درگیر هستند

علی رضائیان نماینده استان لرستان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با رکنا، با اشاره به اینکه تعداد سگ های ولگرد در روستاهای این استان کمتر است و بیشتر حاشیه شهرها و حاشیه شهرها با آنها درگیر هستند، گفت: وی می گوید: روند بوروکراسی در ایران ناقص است و منشا مشکل در کشور بوده است. در بعضی جاها این سگ ها زنده اسیر می شوند. اما در نهایت جایی برای نگهداری آنها وجود ندارد.

وی پس از اشاره به اینکه منابع مالی کافی برای جمع آوری سگ های ولگرد تخصیص نمی یابد، می افزاید: همه شهرداری ها و دهیاری ها از این مشکل گله مند هستند.

رضائیان در پایان می‌گوید: شورای عالی استان‌ها در نظر دارد برنامه‌ای برای پیگیری این موضوع را تعیین کند تا مشکل سگ‌های ولگرد به درستی مدیریت شود. از این نظر دولت و مجلس باید دست به کار شوند و ردیف بودجه مشخصی برای این کار تعیین کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=299574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.