افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
1

آیا حمایت خاتمی می تواند پزشکان را رئیس جمهور کند؟

  • کد خبر : 298376
آیا حمایت خاتمی می تواند پزشکان را رئیس جمهور کند؟

آفتاب نیوز: خاتمی پس از اعلام راهبرد مشارکت مشروط جبهه اصلاحات و ورود به صحنه در صورت تایید صلاحیت کاندیداهای مورد تایید این سازمان، در بیانیه ای اعلام کرد در صورت احراز شرایط لازم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد. روز پنجشنبه رسما اعلام شد که خاتمی به پزشکان رای خواهد داد. […]

آفتاب نیوز:

خاتمی پس از اعلام راهبرد مشارکت مشروط جبهه اصلاحات و ورود به صحنه در صورت تایید صلاحیت کاندیداهای مورد تایید این سازمان، در بیانیه ای اعلام کرد در صورت احراز شرایط لازم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد. روز پنجشنبه رسما اعلام شد که خاتمی به پزشکان رای خواهد داد.

به گزارش هم میهن، نتیجه مصوبه شورای نگهبان 30 خرداد اعلام شد و در تمام این روزها که احزاب و چهره های اصلاح طلب حمایت خود را از پزشکان اعلام می کردند، چشم ها منتظر بود تا نامی در اخبار ظاهر شود. سرانجام روز پنجشنبه چهارم خرداد، دیدار خاتمی با پزشکان در مراسم تشییع پیکر مرحوم جعفر نیلیمان فرد از مدیران ارشد وزارت علوم پزشکی و تصاویر وی در فضای مجازی منتشر شد. بعدازظهر پنجشنبه دفتر خاتمی خبر رسمی رای دادن رئیس دولت اصلاحات به پزشکان را منتشر کرد.

نتیجه را می توان تغییر داد
حمیدرضا جلایی پور، جامعه شناس درباره تاثیر حمایت خاتمی از پزشکان و روند انتخابات پیش رو گفت: خوشبختانه در این انتخابات آقای خاتمی و همه تشکل ها و نیروهای اصلی اصلاح طلبان همکاری داشته اند و برای حمایت از کاندیداتوری تلاش می کنند. پزشکان در انتخابات

فکر می کنم بخشی از آرای خاکستری و مشکوک به ویژه پس از مناظره ها و در چند روز اخیر به موج حمایت از پزشکان بپیوندد و شاید نسبت به امروز 10 درصد افزایش مشارکت داشته باشد.

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چگونه این موج ایجاد می شود، اظهار داشت: اگر همه نیروهای اصلاح طلب به صورت یکپارچه فعال شوند، در روزهای آینده ده ها هزار نیروی پیشرو غیرنظامی و افراد تاثیرگذار از مختلف بخش های اجتماعی گروه ها می توانند به یکدیگر بپیوندند.

علاوه بر این، اگر پزشکان به اندازه کافی برای مناظره ها آماده شوند و پیام های منسجمی ارسال کنند که نشان دهد حکومت پزشکان می تواند در زندگی میلیون ها ایرانی روزنه ای ایجاد کند، موج می تواند از پایین به بالا شروع شود. ترکیب این دو موج از بالا و پایین می تواند صحنه را کمی تغییر دهد.»

جلایی پور ادامه داد: جبهه اصلاحات اقدامات لازم را انجام داد، اولاً پزشکان یکی از کاندیداهای این جبهه بودند، ثانیاً پس از تایید صلاحیت پزشکان توسط شورای نگهبان، جبهه اصلاحات پزشکی پزشکان را به عنوان کاندیدای این جبهه به مردم ایران معرفی کرد. ثالثاً همه چهره های اصلاح طلب مشغول دفاع از پزشکان هستند.

همه ما باید در این مدت کوتاه تلاش کنیم. اصلاح طلبان «شکن شکنی» در کنار جبهه اصلاح طلبان پیشگام بودند و در ستادهای انتخاباتی اسفند 1402 حضور فعال داشتند و از اعتدال گرایان به ویژه پزشکان دفاع کردند و می توان پدیده اعتدالی موثر در مجلس شکل گرفت. با کمک دولت پزشکان (اگر مردم پای صندوق های رای بروند رای و رای پزشکان بیاید). حدس من این است که این گشایش باعث باز شدن راه و افزایش تعداد اعتدالیون در مجلس سیزدهم شود. »

جلایی پور در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه اجتماعی جبهه اصلاح طلبان در این مدت کوتاه ترمیم می شود یا خیر؟ وی تصریح کرد: به دلیل رقابتی شدن انتخابات و افزایش حضور مردم، هم دولت و هم ملت پیروز هستند، همچنین راه نجات کشور «دولت واحد» نبود و راه نجات کشور هم نبود. انقلابی دیگر.” راه نجات کشور “اصلاحات” بود و هست. با این انتخابات اصلاحات در ایران دوباره جان می گیرد و براندازی کنار گذاشته می شود. این یعنی بازآفرینی سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان. فقط لازم است. تا پزشکان در این انتخابات از دستورات خود پیروی کنند.

ما باید طبقه متوسط ​​را متقاعد کنیم
رحمان قهرمان پور، تحلیلگر تبلیغات انتخاباتی نیز درباره تاثیر این حمایت ها و مسیری که باید اصلاح طلبان طی کنند، به «همه میهن» گفت: با توجه به اینکه انتخابات 1403 زودهنگام است و کاندیداها آمادگی لازم را نداشتند، نقش تشکیلات، حزب و جنبش در انتخابات امسال قوی تر از قبل خواهد بود از این نظر، حمایت از آقای خاتمی به معنای حمایت تشکل‌های اصلاح‌طلب در سراسر کشور از پزشکان، طبیعتاً کمپین این کاندیدای انتخاباتی را تقویت می‌کند و به ایجاد موج یا حرکت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی سازمان یا جریانی از یک نامزد حمایت کامل کند سرعت آن نامزد در مسیر رقابت افزایش می یابد مشکلات داخلی در ستاد و هماهنگی کمتر و تمام تمرکز آن نامزد بر نحوه پیروزی است در حالی که نامزدها کسانی که در ستادشان اختلاف نظر دارند، این مسائل مقداری از انرژی و تمرکز آنها را می گیرد و آمادگی آنها را از بین می برد.

قهرمان پور با اشاره به تفاوت پایگاه رای اصلاح طلبان و اصولگرایان افزود: باید به مسائل دیگر نیز توجه شود، وقتی صحبت از تشکیلات می شود باید به پایگاه رای هم توجه شود، پایگاه اصلی اصلاح طلبان از جمله است. طبقه متوسط ​​شهری اساساً در میان مناطق حاشیه‌نشین و محروم، شهرهای کوچک و شهرک‌ها، نوع رأی‌گیری در این دو دانشکده متفاوت است.

قانع کردن طبقه متوسط ​​شهری برای مشارکت سخت است، اما آنها امکانات دارند، صدا دارند و می توانند صحبت کنند. اما وقتی این طبقه متقاعد شود، کمک زیادی به بسیج رأی دهندگان می کند. برعکس در پایه اصولگرایی به سرعت بسیج می شوند چون وظیفه محور هستند اما در عمل صدایی ندارند.

وقتی به طبقه متوسط ​​نگاه می کنیم، پزشکان، قضات، اساتید دانشگاه، اساتید، کارمندان، روزنامه نگاران، سرمایه داران و امثال اینها هستند که اگر متقاعد شوند از نامزد حمایت کنند، تأثیرگذار هستند. چون گروه مرجع محسوب می شوند، دسترسی و امکانات مالی دارند. رای دهندگان بنیادگرا به راحتی بسیج می شوند، اما مشکل نداشتن تریبون و صدایی در جامعه دارند».

این تحلیلگر انتخاباتی با اشاره به واقعیت سخت مسیر اقناع رأی دهندگان آگاه تصریح کرد: واقعیت این است که اتفاقات سال های اخیر اقناع پایگاه رأی دهندگان اصلاح طلب را دشوارتر کرده است.

اصلاح طلبان در انتخابات 1400 شرکت نکردند و در انتخابات مجلس دوازدهم (اسفند 1402 و اردیبهشت 1403) رای نیاوردند و بر خلاف رویه سال های اخیر، اصلاح طلبان رای دهندگان خود را به حضور در پای صندوق های رای ترغیب کردند. قبلاً به پایگاه رای خود گفته بودند که رای دادن بی فایده است و چندان مؤثر نیست. اما اکنون آنها باید رای دهندگان خود را متقاعد کنند که وضعیت تغییر کرده است و آنها می توانند امیدوار باشند. این فرآیند زمان می برد. علاوه بر این، ما طبقه رای دهنده طبقه شهری را رای دهندگان آگاه سیاسی می نامیم که به رسانه های اجتماعی و اخبار دسترسی دارد و باسواد است.

بنابراین نمی توان او را متقاعد کرد که چرا اصلاح طلبان برخلاف رویه سه سال اخیر تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتند. آنها کنجکاو و آگاه هستند. اما اگر قانع شوند و تصمیم به حمایت از او بگیرند، سرعت صعود آن نامزد در رقابت های انتخاباتی بیشتر می شود. طبقه متوسط ​​به روش های مختلف صحبت می کند. اما پایگاه رأی دهندگان اصولگرا به آنچه مراجع دینی می گویند نگاه می کند.

قهرمان پور ادامه داد: اصلاح طلبان باید به این نتیجه برسند که این قشر متوسط ​​شهر که به ویژه پس از اعتراضات 1401 سرخورده شده و معتقد است رای بی فایده است باید شرکت کنند، این موضوع زمان بر است، قبلا هم گفتم آقای مزیکیان شروع خوبی خواهد داشت، زیرا او پایه آرای اولیه خوبی دارد، اما در آستانه انتخابات و در مرحله دوم انتخابات که در حال انجام است کارشناسان، دیدیم که آقای مزکیان در یک طرف می گویند حسین عبده تبریزی را که طرفدار اقتصاد بازار است و احمد میدری را که یک نهادگرا است و نظرات متفاوتی دارد، قرار داده است.

این سوالات ماهیت رای دهندگان طبقه متوسط ​​است. موتور هیأت انتخاباتی اصلاحات هنوز راه اندازی نشده است تا انتخابات از سطح نخبگان و جریان ها و احزاب سیاسی به هیئت های انتخاباتی برسد. به داوطلبانی نیاز است که فعال باشند و با مردم صحبت کنند».

این تحلیلگر حوزه انتخابات خاطرنشان کرد: رای شخصی آقای بیزیکیان عمدتاً از آرای مردم عادی تشکیل شده است، به دلیل نحوه صحبت کردن، فعالیت هایی که انجام داده است، مزیتی که به او می دهد این است که دارای آرای خوبی است. در میان مردم عادی نیز انسداد آرای سازمانی با آرای متزلزل، نقشه راه پیروزی پزشکان است.

اما این راه آسان نیست زیرا سرخوردگی سیاسی عمیق است و اصلاح طلبان باید بتوانند از تمام قدرت خود در این فرصت محدود استفاده کنند تا طبقه متوسط ​​شهر را که در اسفند 1302 به پای صندوق های رای نرفته بودند را متقاعد کنند تا خودشان رای ندهند بلکه دیگران را نیز به نفع پزشکان بسیج کنند. اما با توجه به تأثیری که مناظره های تلویزیونی بر آرا دارند، می توانند در تصمیم گیری در مورد آرای نوسانی مؤثر باشند. بنابراین باید منتظر مناظره ها باشیم تا ببینیم کدام نامزد این آرا را جذب خواهد کرد.»

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=298376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.