افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
1

هیچکس تو این شهر ایرانی کولر نمیخره!

  • کد خبر : 297926
هیچکس تو این شهر ایرانی کولر نمیخره!

شهری در ایران است که به شهر بدون تهویه هوا معروف است. مردم این شهر به دلیل عدم نیاز به این دستگاه برای خنک کردن خود کولر نمی خرند. به گزارش بهشت ​​تهران؛ در گرمای سوزان تابستان نشستن در مقابل باد خنک کولر و نوشیدن یک لیوان آب یخ بسیار می چسبد. در اکثر شهرهای […]

شهری در ایران است که به شهر بدون تهویه هوا معروف است. مردم این شهر به دلیل عدم نیاز به این دستگاه برای خنک کردن خود کولر نمی خرند.

به گزارش بهشت ​​تهران؛ در گرمای سوزان تابستان نشستن در مقابل باد خنک کولر و نوشیدن یک لیوان آب یخ بسیار می چسبد. در اکثر شهرهای ایران بسیاری از خانواده ها دارای تهویه مطبوع هستند زیرا تصور گذراندن روزهای گرم تابستان بدون تهویه هوا دشوار است.

تابستان های گرم، تهویه مطبوع را به وسیله ای ضروری و پرطرفدار تبدیل کرده است، به طوری که حدود 70 درصد مردم ایران از آن استفاده می کنند، اما شاید جالب باشد که بدانید شهری در کشور ما وجود دارد که به شهر بدون تهویه هوا معروف است.

چالدران، شهر ب کولر، ایران

چالدران شهری تاریخی است که بیش از 500 سال قدمت دارد. بسیاری از اهالی این شهر به کشاورزی و دامداری می پردازند. به دلیل ماهیت این منطقه در فصل کوچ عشایر و عشایر از مراتع مرز ایران و ترکیه استفاده می کنند. صنایع شهرستان نیز شامل صنایع دستی و کارگاه های کوچک و به طور کلی اقتصاد مردم این منطقه به کشاورزی، دامداری و تجارت (به دلیل نزدیکی به مرز) وابسته است. گفتنی است زبان مردم این شهر ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی است و پیرو مذاهب ائمه دوازده گانه شیعه و شافعی اهل سنت هستند.

نام این شهر برگرفته از جنگ تاریخی کلدانی است که در نزدیکی این شهر رخ داد.

چالدران در دامنه رشته کوه زاگرس قرار دارد و ارتفاع زیاد آن آب و هوای خنکی را ایجاد کرده است. چالدران یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی و یکی از مرتفع ترین شهرهای ایران است که زمستان های سرد و تابستان های خنک آن را به یک منطقه گردشگری تبدیل کرده است.

بارش شدید باران و برف در این شهر اصلا غیرعادی نیست و حتی بیش از دو متر برف در این شهر دیده شده است. به همین دلیل جای تعجب نیست که وقتی در این شهر زیبا قدم می زنید، هیچ کولری روی سقف یا کنار پنجره ها نبینید زیرا مردم این کشور با سرمای طبیعی هوا خود را خنک می کنند.

وجود تالاب های زیبایی مانند ناور و دره ها و طبیعت خیره کننده قره دره، شاه بلند لو و قره کیلا این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای استان آذربایجان غربی تبدیل کرده است.

هیچکس کولر گازی نمیخرد.

اگر به حرف فروشندگان لوازم خانگی گوش کنید به شما می گویند که در این منطقه کولر گازی خریداری نمی شود و تا به حال سابقه نداشته که فردی در این شهر به کولر گازی نیاز داشته باشد. در سال های اخیر اما به دلیل وقوع سیلاب های مختلف بخشی از پوشش گیاهی این شهرستان از بین رفت که باعث افزایش دما نسبت به قبل شده است.

اینجا شهر بدون یخچال ایران است.  هیچ کس در این شهر یخچال نمی خرد!

برخی از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر به شرح زیر است:

آبشار دیزج عرب: آبشار عرب دیزج در بخش دشتک یا آواجیق چالدران و در فاصله 37 کیلومتری شمال غربی سیاهچشمه و در حاشیه روستای عرب دیزج قرار دارد. این آبشار دارای مناظر بی نظیر و غارهای طبیعی در اطراف کوه های مشرف به آبشار است.

آرامگاه شیخ صدرالدین: شیخ صدرالدین وزیر دربار شاه اسماعیل اول صفوی بود و در جنگ چالدران درگذشت. امروزه آرامگاه او یکی از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می شود.

غار چهل پله خدرلو: غار چهار پله در روستای خضرلو چالدران قرار دارد. این غار که بقایایی از دوران عهد باستانی است به «غار قلعه حیدری» نیز معروف است. نام این غار به دلیل تعداد پله های مسیر رسیدن به آن است. در گذشته تعداد این پله ها بیشتر بود، اما با گذشت زمان و فرسایش زمین، 10 پله از بین رفت و تنها 30 پله باقی ماند. در گذشته از این غار به عنوان انبار شراب استفاده می شد.

اینجا شهر بدون یخچال ایران است.  هیچ کس در این شهر یخچال نمی خرد!

کلیسای قره: قره کیلاسا یکی از جاذبه های محبوب گردشگران و یکی از گنجینه های ارزشمند ثبت شده توسط یونسکو است و در 20 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. برخی از مورخان معتقدند افرادی به نام های تاتائوس و بارتولومئو در سال 43 پس از میلاد به قصد گسترش مسیحیت به ارمنستان رفتند. پس از دعوت وی، دختر پادشاه ارمنی و 500 ارمنی به مسیحیت گرویدند.

اما این دو نفر در نهایت توسط سربازان پادشاه کشته شدند و اجساد آنها در کلیسا به خاک سپرده شد. ارامنه بر این باورند که کلیسای قره اولین کلیسای جهان است که پس از این حادثه ناگوار ساخته شده است. همه ساله در اواسط تابستان و همزمان با سالگرد درگذشت سنت تاتئو و سایر شهدای همراه او، ارامنه گرد هم می آیند تا مراسم خاصی را در کلیسا برگزار کنند.

دریاچه سد بارون: سد بارون یکی از بزرگترین سدهای استان آذربایجان غربی است که بر روی رودخانه زنگمار در نزدیکی روستای بارون در این منطقه قرار دارد. این سد در کنار کلیسای معروف زور زور قرار دارد. دارای منظره ای زیبا و دریاچه ای بی نظیر و بزرگ است که مکان مناسبی برای ماهیگیری نیز محسوب می شود.

اینجا شهر بدون یخچال ایران است.  هیچ کس در این شهر یخچال نمی خرد!

حوض ناور: تالاب ناور یکی از 30 تالاب ثبت شده آذربایجان غربی است. همه ساله تعداد زیادی از پرندگان مانند جرثقیل شنی، غاز، اردک، حواصیل، فلامینگو و پلیکان به این تالاب مهاجرت می کنند.

کلیسای زور زور: کلیسای زور زور یکی دیگر از مکان های گردشگری این شهر است که به ثبت جهانی رسیده و با نام های سورسور و سانتا ماریا نیز شناخته می شود. این کلیسا در کنار سد بارون در شمال غربی قره کسیله قرار دارد و از اهمیت فرهنگی و تاریخی بالایی برخوردار است. کلیسای زور زور کلیسایی به شکل صلیب و شبیه یک کلیسای کوچک است.

اینجا شهر بدون یخچال ایران است.  هیچ کس در این شهر یخچال نمی خرد!

آرامگاه سندخت: مقبره ساندخت بنایی مکعبی شکل است که در جنوب غربی کلیسا قرار دارد. برخی معتقدند مقبره دختر پادشاه ارمنستان است که به دلیل اعتقادات مذهبی خود به شهادت رسیده است.

آرامگاه شیرین و فرهاد: مقبره شیرین و فرهاد، مقبره ای صخره ای است که در دامنه کوه تراشیده شده و دارای چندین اتاق است. قدمت این آرامگاه که در سیاه چشمه قرار دارد به هزاره اول قبل از میلاد و دوران اوراتیان می رسد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=297926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.