افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

جلیلی: ما معتقدیم دریای فرصت در روندهای جهانی وجود دارد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 297739
جلیلی: ما معتقدیم دریای فرصت در روندهای جهانی وجود دارد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعدازظهر امروز جمعه ۴ خرداد با حضور در برنامه سیاسی میزگرد از شبکه سه سیما برنامه وی در باره اجرای برنامه هفتم توسعه تشریح وی گفت: معتقدم شعار انتخابات ریاست جمهوری باید خلاصه و عصاره برنامه کاری چهار سال آینده باشد و شعار […]

به گزارش خبرنگار مهر سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بعدازظهر امروز جمعه ۴ خرداد با حضور در برنامه سیاسی میزگرد از شبکه سه سیما برنامه وی در باره اجرای برنامه هفتم توسعه تشریح وی گفت: معتقدم شعار انتخابات ریاست جمهوری باید خلاصه و عصاره برنامه کاری چهار سال آینده باشد و شعار ما جهان فرصت و ایران تغییر است.

در خارج و داخل کشور دریایی از فرصت ها وجود دارد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: دریای فرصت وجود دارد خارج از کشور و در در داخل کشور پیشرفت های علمی وجود دارد و… در این جلسه در مورد مسائل سیاست خارجی بحث خواهم کرد. من معتقدم فرصت های سیاست خارجی بیشتر از تهدید است.

جلیلی بیان کرد: باید دید عرصه بین الملل واقعی است و مناسبات آن باید در کنار فرصت ها و تهدیدها مورد توجه قرار گیرد. بیایید نقاط مشترک با 200 کشور را بررسی کنیم و هنر سیاست خارجی این است که از فرصت های شناسایی شده حداکثر استفاده را بکنیم. حتی در سایه تعامل سایر کشورها نیز می‌توانیم فرصت‌ها و تهدیدها را ارزیابی کنیم تا از آنها نهایت استفاده را برای کشورمان ببریم.

وی ادامه داد: باید تحلیل کنیم که در چهار سال آینده چه اتفاقی می تواند بیفتد و چه نقشی را می توان ایفا کرد. من 35 سال است که به طور عملی در سیاست خارجی فعال بوده ام و تحصیلاتم در این زمینه بوده است و 11 سال گذشته. تحولات جهانی را مشاهده کردم

تغییرات جهانی در حال گذار و به نفع ما هستند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز در عرصه سیاست خارجی جهانی فرصتی داریم که با برنامه ریزی می توان از آن بهره برد. هاپ برای ایران ایجاد شده است. اکنون ما در نقطه ای هستیم که تغییرات جهانی در حال رخ دادن است انتقال به نفع ماست.

عملیات موفقیت آمیز تعهد صادق، ایران را وادار به انجام کار درست کرد

جلیلی افزود: غربی ها تشخیص می دهند آنها موارد زیر را دارند از طوفان الاقصی دیگر در آن وضعیت قبل از آنها آن نفوذ را ندارند قبل از ندارند و این برای ما اقتدار ایجاد کرد و تحقق موفقیت آمیز عهد صادق باعث شد ایران کار درست را انجام دهد. امروز ایران می تواند معادلات را تعیین کند و جایگاه ایران بهتر شده است و باید برای منافع و جان مردم استفاده شود.

وی بیان کرد: در بحران کشورها با پیشرفت خود موقعیت ایجاد کردند و در این بحران دیگر آن تاخیرها را نداریم و با استفاده از هوش مصنوعی و کوانتومی می توان برای ایران فرصت ایجاد کرد.

ما باید از بسیاری از فرصت های اقتصادی دنیا استفاده کنیم.

کاندیدای چهاردهمین دوره قانونگذاری ریاست جمهوری ادامه داد: کار دولت چهاردهم همزمان با برنامه است. هفتم دغدغه ماست و امروز باید از بسیاری از فرصت های اقتصادی دنیا استفاده کنیم. جهان نمایشگاه سه چهار کشوری وجود ندارد که ما با آنها اختلافات اساسی داشته باشیم و باید هنر بیشترین تعامل را با کشورها داشته باشیم. ما تجربه کار با آمریکای لاتین را داشتیم و این امر باعث صادرات بسیاری از جمله صادرات تراکتور و صادرات خدمات فنی و مهندسی شد. و انجام شد مسکن و صادرات دیگر نیز شکل گرفت و این می تواند جهش کند.

جلیلی تصریح کرد: دولت باید برای نقش آفرینی هر ایرانی برنامه داشته باشد و دولت نیز باید نقش آفرینی کند و زمینه ای را برای نقش آفرینی شهروندان در اقتصاد فراهم کند. در سیاست خارجی هم همین اتفاق می افتد و باید نقش ایرانی ها را تضمین کنیم.

سیاست آقای جلیلی ادامه سیاست شهید رئیسی در سیاست خارجی است.

مهدی سافاری این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: سیاست آقای جلیلی ادامه سیاست دکتر رئیسی در سیاست خارجی است. ما توانستیم صادرات را با کشورهای همسایه جبران کنیم. درحال حاضر دو سوم گوشت مورد نیاز ما از کشورهای همسایه وارد می شود. صادرات نیز افزایش یافته و زیرساخت ها را توسعه داده ایم.

وی گفت: تا 500 میلیون دلار تولید داخلی برخی داروها داریم و در دولت شهید رئیسی در موارد ضروری استقلال را ارتقا دادیم. ما این روند را در دولت آینده ادامه خواهیم داد و صادرات شرکت های دانش بنیان را توسعه داده ایم و این مسیر را رشد خواهیم داد و با این سیاست می توانیم اقتدار خود را حفظ کنیم.

ابراهیم متقی کارشناس روابط بین الملل با طرح این موضوع که مذاکرات هسته ای در زمان تصدی آقای جلیلی در شورای امنیت ملی مختل شد، گفت: در آن زمان پیشرفت در امور تشکیل نشد و هر روز شاهد قطعنامه بودیم و مذاکرات به وزارت امور خارجه کشیده شد. چگونه می توان فرصت ها را در محیطی با تهدید ایجاد کرد؟ ایران کشور بزرگی است که مسئول تفکر استراتژیک مقاومت در جهان است. وقتی از ما می پرسند نتیجه نظریه مقاومت شما چیست؟ ما می گوییم نتایج آن در میدان باید برای اعتبار این کشور معنا و عینیت داشته باشد. دنیایی از فرصت‌هایی که به آن اشاره می‌کنید، در طول دوران مسئولیت خود به طور مشخص چه دستاوردی برای ما داشتید؟ آیا می خواهید از همان روش سیاسی قبلی استفاده کنید؟

با افزایش قدرت، حضور قوی تری در معادلات خواهیم داشت.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به مطالب متقی گفت: با افزایش قدرت حضور پررنگ تری در معادلات خواهیم داشت و در همان 6 سالی که شما می گویید شرق و غرب ما در اشغال بود. آمریکا و در همان سالها از عراق اخراج شد و نتوانست – افغانستان نتوانست نقشه های خود را برای ما عملی کند و این نتیجه برنامه ریزی بود و کار رئیس جمهور این است که بداند به چه سمتی برود و شانس. فرصت تصميم گرفتن.

جلیلی همچنین تصریح کرد: اطلاعات می تواند در شرایط احتمالی صادرات و رشد اقتصادی ایجاد کند و این نتیجه سیاست خارجی است. من نتیجه سیاست خارجی را در کاهش تهدیدها و به حداکثر رساندن فرصت ها می بینم نه فقط سفرها و جلسات خارجی. و اگر بتوانیم از علم و فناوری کشورمان دفاع کنیم. کاری که در حوزه علمی دانش هسته ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم و سانتریفیوژها به 19 هزار رساندیم.

وی همچنین بیان کرد: می توان به طور واقع بینانه دوره های توافقی را که در دوره تحریم های بعدی دو برابر شد، مقایسه کرد. در سه سال شهید رئیسی شاهد است صادرات داشتیم افزایش دادن. برای اقتصاد و در دوره شهید رئیسی باید روابط سازنده و گسترده ای با دنیا داشت. اتفاق افتاد و اکنون وزیر خارجه آمریکا باید در مجلس سنا پاسخ دهد که چرا ایران امروز می تواند 2 میلیون بشکه نفت بفروشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال فواد ایزدی کارشناس روابط بین الملل که پرسید چرا در سطح بین المللی نسبت به شما حساس هستند؟ گفت: یک بار دولتی او هم مثل شهید رئیسی سر کار است و باعث شکست بزرگ استراتژی فشار حداکثری شده است. اگر ملتی توانایی ها و فرصت های ملت خود را بشناسد، می تواند ایران را جهشی کند و کشور را منتظر کشورهای مختلف جهان نکند.

جلیلی بیان کرد: باید اقتدار خود را ارتقا دهیم و رونق اقتصادی نیازمند تعامل سازنده با دنیا است و نباید منتظر ماند تا دو یا سه کشور در دنیا وجود داشته باشد. فردای انتخابات ریاست جمهوری شروع روش کار این برنامه البته برنامه سه ساله است. قبل از در دولت شهید رئیسی هم ادامه داشته و آن را تغییر می دهیم.

اقتصاد و سیاست به هم مرتبط هستند

سید محمد کاظم سجادپور سومین کارشناس روابط بین الملل در خصوص نحوه اجرای سیاست خارجی در دولت سوالاتی را مطرح کرد و جلیلی گفت: در این بحث ها می توان به اجماع رسید; دانشگاه ها برای این کار مهم کمک زیادی می کنند. همه ابعاد را باید هوشمندانه در نظر گرفت. باید با همسایگان روابط خوبی داشت تا بتوان از فرصت های بازار 15 کشور همسایه مانند بازار 105 میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در کشورهای همسایه بهره برد که بهره گیری از این فرصت نیازمند خلاقیت و هوشمندی است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه می دهد: اقتصاد و سیاست با آنها آنها مستمر هستند و مردم باید نتیجه پیشرفت ایران را ببینند. دولتی که ده ها اولویت یعنی در اولویت نیست و دولت در قبال مردم مسئول است و باید از هر فرصتی استفاده کند.

منابع داخلی را هدایت و شغل ایجاد کند.

پارسا همچنین با طرح این موضوع که امنیت نتیجه مذاکرات برجام نیست، قدرت آمریکا کاهش یافت و توانستیم فضا را برای وزارت امور خارجه و حالا نتیجه مشکلی که ایرانی ها روی میز دارند چیست؟ در آن زمان دلار حدود 15 هزار تومان بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این باره گفت: برخی نقاط منطقه فرصت و برخی دیگر تهدید هستند. سیاست خارجی باید از هماهنگی و هم افزایی همه نهادها و نمایشگاه او در وزارت خارجه نیست و شهید سلیمانی هم در این هماهنگی ها موفق بود. امروز باید از فرصت های نفت و گاز کشور در سطح تولید محصول استفاده کنیم و امروز منابع زیادی در اختیار مردم ما است و می توانیم آنها را به سمت کشور هدایت کنیم. هاپ به جای اینکه مردم یک روز به بازار فارکس بروند و روز دیگر بازار طلا انضباط منابع مالی باید هدفمند هدایت شود و برای فرزندان این سرزمین شغل ایجاد شود.

پرش ایران با بوروکراسی دستگاهی اتفاق نمی افتد

جلیلی هم در باره موارد مطرح شده توسط فواد کارشناس روابط بین الملل یزدی که در مورد اولویت های دیپلماسی عمومی دولت آینده سوال شد، گفت: فکر می کنم برنامه هاپ ایران را نمی توان با کمک چند نهاد در بوروکراسی و بوروکراسی تحقق بخشید. نقش دولت آفرین بستر ایفای نقش برای هر ایرانی فراهم شود. هر سفارت ایران باید سکوی صادراتی باشد و هر فعال اقتصادی باید سفیر اقتصادی شود. اصل قدرت ما قدرت نرم است و این در اولویت است.

دولت به شانس. فرصت اگر تصمیم نگیری به 40 سال پیش برمی گردی

جلیلی همچنین درباره سوال سجادپور از کارشناسان حاضر در برنامه که مبنی بر اینکه مفهوم قدرت در جهان در حال تغییر است، پرسید: موقعیت ایران را در این اتفاقات چگونه مدیریت می کنید؟ گفت: امروز قدرت از روابط جدید سرچشمه می گیرد. دولت باید هوشمند باشد و فرصت ها را شناسایی و از آن استفاده کند کیسینجر در کتاب خود به تحولات قدرت در سایه تکنولوژی به این موضوع اشاره کرده است. اگر در چهار سال آینده اولویت برنامه ریزی کوچک الان نه شانس. فرصت اگر تصمیمت را نگیری، شاید به چهل سال پیش برگردی. خوشبختانه امروز در مرزهای دانش هستیم و مجبوریم شانس. فرصت بیا نقش بازی کنیم

ایران در بسیاری از سازمان های بین المللی مشارکت فعال دارد.

مجید کریمی مشاور جلیلی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در این برنامه گفت: ما کشورهای زیادی در همسایگی و اطراف خود داریم. ایران در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حضور فعال دارد و زیرساخت‌های پولی و بانکی ایران در دو دهه به بلوغ رسیده و نسبت به بسیاری از کشورها پیشرفته‌تر است و ما به کشورهای همسایه در بانکداری الکترونیک کمک خواهیم کرد. ما می توانیم نقاط قوت خود را ببینیم و نیاز کشورهاست. منطقه پاسخ می دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=297739

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.