افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

تلاش برای مهار روند نزولی صادرات فرش دستباف در سال جاری

  • کد خبر : 296890
تلاش برای مهار روند نزولی صادرات فرش دستباف در سال جاری

به گزارش بازار، سید مرتضی حاجی آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران در خصوص قرارداد ارزی و عدم تمدید آن در سال جاری گفت: با توجه به تحریم ها و قانونی شدن سیاست حذف الزام مبادله ای. در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت بر توافق مبادله اصرار […]

به گزارش بازار، سید مرتضی حاجی آقا میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران در خصوص قرارداد ارزی و عدم تمدید آن در سال جاری گفت: با توجه به تحریم ها و قانونی شدن سیاست حذف الزام مبادله ای. در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت بر توافق مبادله اصرار داشت. در شرایطی که فعالان فرش و صنایع دستی از ارز ترجیحی استفاده نمی کنند و هیچ امتیازی در روند پیش تولید، تولید و صادرات به آنها داده نمی شود، پیشنهاد ما اجرای قانون معافیت فرش و صنایع دستی از تعهدات پولی تا آنجا بود. مواد خام مربوط می شود. یعنی کاهش مقدار مواد اولیه به طوری که ارزش افزوده در تعهد مبادله لحاظ نشود.

وی افزود: در سال 1402 بود که پس از طی یک پروسه بسیار طولانی که از تشکیلات برنامه و بودجه، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت گذشت، این اتفاق افتاد و بر اساس بند «ک» تبصره 9 قانون بودجه. ، ما متعهد به مبلغ بازگشت مواد اولیه ارز بودیم. طبیعتاً زمانی که در قانون بودجه تصویب شد، باید از اول فروردین اجرا می شد، اما فقط مرحله تثبیت آن تا جلسه خردادماه شورای گفتگوی دولت در سال 1402 به طول انجامید و آماده سازی کادرهای آن نیز این بود. یک هفته بعد انجام شد و وزارتخانه آن را در آبان ماه به بانک مرکزی گزارش داد. با وجود پیگیری های اتاق بازرگانی ایران، کمیسیون صادرات و کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی، اجرای آن تا 11 بهمن و در یازدهم بهمن بخشی از قانون بودجه 1402 به طول انجامید!

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی خانه ایران ادامه داد: در سال 1403 علیرغم تلاش های فراوان، سازمان برنامه و بودجه این بند را در لایحه بودجه لحاظ نکرد. در نهایت با کمک چند تن از نمایندگان مجلس این پیشنهاد را در مجلس ثبت کردیم تا در صحن علنی بررسی شود تا این بند دوباره در بودجه گنجانده شود اما با مخالفت شدید سازمان برنامه و بودجه مواجه شدیم و این بند متاسفانه شد. رای نیاورد و در قانون بودجه سال 1403 گنجانده شد و تصویب نشد.

وی گفت: در خصوص صنایع دستی نیز این اتفاق در هیئت دولت افتاد و بر اساس مصوبه هیئت دولت تعهدات مبادله ای آنها کاهش یافت و در مورد روند اجرایی نیز معاونت صنایع دستی در حال مذاکره با بانک مرکزی است که چگونه روند اجرایی آن انجام شود. اما متاسفانه در مورد فرش مقاومت شدیدی از سوی دولت وجود دارد.

حاجی آقا میری با تاکید بر اینکه این شیوه کار تبعات منفی زیادی دارد گفت: صادرات بیشتر کاهش می یابد. صادرکننده ایرانی دیگر قدرتی در بازارهای بین المللی ندارد. اگر صادرات نباشد اشتغال از بین می رود و در نهایت روستاییان از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند که تبعات فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی برای کشور دارد.

رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران در پایان درباره پیش بینی های صادراتی در سال جاری اظهار داشت: ابتدا باید تلاش کنیم روند نزولی صادرات را کاهش داده و متوقف کنیم. امیدوارم در مجلس جدید بتوانیم بند «ک» را قانون دائمی کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=296890

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.