افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

پدیده لانیا در هواشناسی چیست؟ تابستان گرم و بارانی در راه ایران

  • کد خبر : 296745

به گزارش صبح امروز، دکتر صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت مخاطرات جوی سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت جوی تابستان امسال و پیش بینی افزایش دما در 3 ماهه دوم سال گفت: تابستان بارش های موسمی در جنوب شرق ایران نسبت سال گذشته افزایش می یابد. از سوی دیگر سامانه های بارشی […]

به گزارش صبح امروز، دکتر صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت مخاطرات جوی سازمان هواشناسی در خصوص وضعیت جوی تابستان امسال و پیش بینی افزایش دما در 3 ماهه دوم سال گفت: تابستان بارش های موسمی در جنوب شرق ایران نسبت سال گذشته افزایش می یابد. از سوی دیگر سامانه های بارشی پاییز با تاخیر بیشتری نسبت به سال گذشته وارد کشور می شود. ضیائیان اظهار داشت: این دو تغییر عمده در اقلیم کشور می تواند نشانه ای از تاثیر پدیده جوی دوردست «لانینا» بر ایران باشد.

La Nina چگونه یک پدیده آب و هوایی است؟

La Niña یک کلمه اسپانیایی است که به یک پدیده اقیانوسی و جوی اشاره دارد. لانینا وضعیتی است که در آن آب در مرکز و شرق اقیانوس آرام سردتر از حد معمول می شود. این پدیده که نتیجه تغییر فشار منطقه ای است باعث می شود سطح آب اقیانوس در قسمت شرقی سردتر از حد معمول شود. این پدیده بر نواحی گرمسیری غربی اثر نامطلوب می گذارد و آب این مناطق گرم می شود. این پدیده که به طور متوسط ​​هر سه تا هفت سال یک بار اتفاق می افتد، یک پدیده اقیانوسی و جوی بسیار آنی و سریع محسوب می شود که از اقیانوس اطلس می گذرد و به پایان می رسد.

در تعریفی دیگر، پدیده‌های «ال نینو» و «لا نینا» یک شاخص آب و هوایی در مقیاس بزرگ است که در منطقه وسیعی از آب‌های اقیانوس آرام استوایی رخ می‌دهد. هنگامی که دمای آب در عمق 200 متری اقیانوس تغییر می کند، اگر نیم درجه گرمتر شود، وارد فاز “ال نینو” یا گرم می شود و اگر نیم درجه سردتر از حالت عادی شود، به این معنی است. وارد فاز «لا نینا» یا سرد شده است. لا نینا یکی از بهترین پدیده های آب و هوایی برای فصل تابستان است.

آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد؛ پدیده آب و هوای لا نینا در تابستان امسال متحول خواهد شد

سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد همچنین با بیان اینکه کشورهای غربی آسیا در سال جاری منتظر لانینا هستند، گفت: بازگشت پدیده هوای خنک لا نینا در سال جاری می تواند به کاهش دما پس از سال ها رکود گرمایی جهانی کمک کند. این وضعیت حتی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس که تابستان های فوق العاده گرمی دارند نیز می تواند خوشایند باشد.

این آژانس اعلام کرد که سال گذشته شاهد پدیده ال نینو (عکس از پدیده لانیا) بودیم و این منجر به گرم ترین سال تاریخ شد. این سازمان اعلام کرد بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که با خروج پدیده ال نینو شاهد ورود پدیده لا نینا از اقیانوس اطلس و آرام خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه یکی از این جریان ها چرخه نوسانات جنوبی (NSO) نام دارد که می تواند شرایط جوی کشورمان را از سمت اقیانوس اطلس تحت تاثیر قرار دهد، بیان کرد: تغییر می کند و در دو فاز لا نینا و ال نینو رخ می دهد. در فصول تابستان، پاییز و زمستان پیش بینی می شود که این دور پیوند بر آب و هوای کشور در فاز لا نینا تأثیر بگذارد. البته از آنجایی که لانیا یک پدیده گذرا است، به احتمال زیاد اثرات آن تا پایان تابستان یا در نهایت در اوایل پاییز از بین می رود.

پدیده آب و هوایی لا نینا تا چه اندازه بر شرایط آب و هوایی ایران تاثیر خواهد گذاشت؟

دکتر صادق ضیائیان در خصوص پاسخ به این سوال به پدیده ال نینو اشاره کرد و گفت: پدیده ال نینو در سال گذشته 60 درصد با اقلیم ما همبستگی داشت. پیش بینی ما این است که پدیده لا نینا شرایط آب و هوایی مناسب ال نینو را نیز برای ما ایجاد کند. وی در ادامه توضیح داد که پدیده جوی ال نینو که در بخش‌های وسیعی از اقیانوس آرام حاکم است اثرات نسبتاً زیادی بر منطقه ما دارد. البته این نفوذ معمولاً به دلیل مسافت صددرصد نیست و با همبستگی 60 درصدی کشور ایران را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، عوامل و پیوندهای دیگر به تشدید یا تضعیف یا ناپدید شدن این پدیده کمک می کنند. یعنی تاثیر آن بر منطقه و کشور ما چندان ملموس نیست. همانند سال گذشته تاثیر ال نینو در کشور ما چندان ملموس نبود.

دکتر ضیائیان در ادامه سخنان خود افزود:

امسال ما در حال تغییر فاز از ال نینو به لانینیا در اقیانوس آرام هستیم. نمی توان در مورد تأثیرات این جریان دور بر کشورمان نظر قطعی داد. اما پیش بینی ها بر اساس الگوهای هواشناسی نشان می دهد که احتمالا بارش های پاییزی در ایران دیرتر آغاز می شود. بنابراین با توجه به اینکه بارها لانینا می تواند با بارندگی کم همراه باشد، احتمال تاثیر لانینیا بر آب و هوای کشورمان را تقویت می کند. همچنین با توجه به اینکه بارش‌های موسمی تابستانی در جنوب شرق ایران بیش از سال قبل پیش‌بینی می‌شود، تأثیر نسبی بر ایران نشان می‌دهد.

دمای هوا در تابستان 1403 چگونه خواهد بود؟

شاید با خواندن توضیحات بالا، انتظار تابستانی خنک و دلچسب را داشته باشید. اما متاسفانه اینطور نیست! ضیائیان در ادامه سخنان خود تصریح کرد که کشور ما با جایگاه پدیده لا نینا فاصله زیادی دارد و پدیده جوی لا نینا اواخر تابستان و اوایل پاییز وارد کشورمان می شود. در نتیجه پیش بینی می شود در اوایل تابستان شاهد افزایش 2 تا 3 درجه ای دما و شروع دیرتر بارندگی های پاییزی باشیم. البته باید توجه داشت که اگر پدیده لا نینا در تابستان اتفاق نمی افتاد، دمای هوا چندین برابر می شد.

ضیائیان در ادامه سخنان خود به میزان بارندگی های تابستانی اشاره کرد و گفت: به طور معمول بارندگی های تابستانی ما عدد قابل توجهی از کل بارندگی های یک ساله کشور نیست و در خوش بینانه ترین حالت تنها 40 درصد بارندگی ها در یک سال است. سال در تابستان اتفاق می افتد و برای امسال پیش بینی می شود. همین مقدار را ببینیم. اما اینکه گاهی گفته می شود تابستان سختی در پیش داریم به نظر من در نظر گرفتن منابع آبی است. زیرا بسیاری از استان های شمال کشور در فصل بهار بارندگی مناسبی نداشتند و احتمالا در تابستان دچار کم آبی خواهند شد. اگرچه مجموع بارندگی ها نزدیک به میانگین بود، اما این بارندگی ها ناشی از فعالیت چندین سامانه بارشی قوی بود که در نیمه جنوبی کشور رخ داد و سهم کمربند شمالی به ویژه شهرهای پرجمعیت تهران و کرج بود. و غیره چندان قابل توجه نبود.

منبع: گجت نیوز




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=296745

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.