افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

دستورالعمل مذاکره پروژه به شبکه بانکی ابلاغ شد

  • کد خبر : 296529
دستورالعمل مذاکره پروژه به شبکه بانکی ابلاغ شد

به گزارش بازار، دستورالعمل «پروژه مرابحه یا اعتبار پروژه» از کاربردهای جدید قرارداد مرابحه است و کارکردی مشابه قرارداد مرابحه در سطح خرد در رابطه با طرح ها و پروژه های در سطح کلان دارد. تامین مالی پروژه های تولیدی و بخش واقعی اقتصاد. به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. «پروژه مرابحه یا اعتبار پروژه» […]

به گزارش بازار، دستورالعمل «پروژه مرابحه یا اعتبار پروژه» از کاربردهای جدید قرارداد مرابحه است و کارکردی مشابه قرارداد مرابحه در سطح خرد در رابطه با طرح ها و پروژه های در سطح کلان دارد. تامین مالی پروژه های تولیدی و بخش واقعی اقتصاد. به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

«پروژه مرابحه یا اعتبار پروژه» از کاربردهای جدید قرارداد مرابحه است و در بانک های اسلامی سایر کشورها کاربرد فراوانی دارد و در سطح خرد در رابطه با طرح ها و پروژه های کلان نیز کارکردی مشابه قرارداد مرابحه دارد. مرحله. .

لازم به ذکر است که قرارداد مرابحه دارای نرخ سود ثابت و از پیش تعیین شده است، بنابراین اجرای پروژه مرابحه برای تامین مالی طرح های اقتصادی آسانتر از اجرای صحیح قراردادهای مشارکتی از جمله جامعه مدنی است.

علاوه بر این، برخلاف قراردادهای مشارکتی، که درآمد آن تنها در صورتی قابل شناسایی است که مشارکت کامل شده و به مشتری تحویل داده شود یا در قالب قرارداد فروش اقساطی به مشتری فروخته یا تحویل شود، در سامانه تبادل نقدی در زمان تحویل کالا یا ارائه خدمت به مشتری و در ردیف وام اقساطی در انقضای خط و در ردیف وام اقساطی در پایان هر قسط امکان شناسایی درآمد وجود دارد. .

در این خصوص مصوبه جلسه مورخ 20/10/1402 شورای فقهی بانک مرکزی با موضوع «طرح مرابحه به عنوان الگوی عملیاتی جدید برای اعمال قراردادهای مرابحه در شبکه بانکی کشور» به شرح زیر می باشد. به شبکه بانکی اعلام شد:

«در پوشش استفاده از قرارداد مرابحه برای تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی (اعم از حوزه تولید یا تجارت)، موضوع دستورالعمل اجرایی قرارداد مرابحه و اصلاحات بعدی آن، مصوب ۱۲۱۳ جلسه مورخ ۲۹/۱۰/۱۳۹۴. شورای پول و اعتبار، نکته مورد تاکید قرار گرفت.»

توضیح بخشنامه به شرح زیر است:

بر اساس مفاد ماده (98) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، قرارداد مرابحه به مجموعه قراردادهای موضوع تبصره ماده (3) قانون الحاق شد. در بهره . عملیات بانکی رایگان بر این اساس «دستورالعمل اجرایی قرارداد مرابحه» به تصویب قبلی شورای پول و اعتبار طی بخشنامه شماره 141696/90 مورخ 20/06/1390 و اصلاح آن طی بخشنامه شماره 347278/94 مورخ 27/11/1394. ، به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

روش های پرداخت مختلف اعم از نقدی و اعتباری اعم از پرداخت و اقساط، با توجه به گستردگی کاربرد و حوزه موضوعی گسترده آن از نظر کالا و خدمات و مزایا، ظرفیت وسیعی برای رفع نیازهای مردم دارد. شرکت های حقیقی و حقوقی و به خصوص اقتصادی دارند
در این راستا، طبق ماده (2) دستورالعمل ناظر، موسسه اعتباری می‌تواند برای رفع نیاز واحدهای تولیدی، خدماتی و تجاری، مواد اولیه، قطعات یدکی، ابزار کار، ماشین‌آلات، تاسیسات، زمین‌ها را خریداری کند. و سایر کالاها و خدمات مورد نیاز این واحدها و همچنین تهیه مسکن، کالا و خدمات مورد نیاز خانوارها، بنا به سفارش و درخواست متقاضی، شروع به تحصیل و تملک کالا و خدمات درخواستی نموده و سپس تحویل می دهد. به متقاضی به صورت مرابحه. بنابراین قرارداد مرابحه ظرفیت بالایی برای جایگزینی قراردادهایی مانند مشارکت مدنی، مضاربه، بیع اقساطی، جعاله و استصناع دارد و می تواند از طریق تامین مالی پروژه های تولیدی نقش مهمی در حمایت از بخش واقعی اقتصاد داشته باشد.

علاوه بر این، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که طی دهه گذشته که استفاده از قرارداد مرابحه در شبکه بانکی کشور رایج شده است، استفاده از قرارداد مرابحه معمولاً به تامین مالی مصرف‌کنندگان خرد محدود شده است. بنابراین علیرغم رشد تسهیلات اعطایی بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در قالب قراردادهای مرابحه در سال های اخیر، کمتر از ظرفیت های آنها برای تأمین مالی پروژه های تولیدی و بخش واقعی اقتصاد استفاده شده است.

بر این اساس، استفاده از «پروژه مرابحه یا اعتبار پروژه» که کاربرد جدید قرارداد مرابحه است که در بانک‌های اسلامی سایر کشورها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و همان کارکرد قرارداد مرابحه را دارد، توصیه می‌شود مرحله. در رابطه با طرح ها و پروژه ها در سطح کلان. بله توصیه می شود. از آنجایی که قرارداد مرابحه دارای نرخ بهره ثابت و از پیش تعیین شده است، اجرای پروژه مرابحه برای تامین مالی طرح های اقتصادی آسان تر از اجرای صحیح قراردادهای مشارکتی از جمله جامعه مدنی است. علاوه بر این، برخلاف قراردادهای مشارکتی، که درآمد آن تنها در صورتی قابل شناسایی است که مشارکت کامل شده و به مشتری تحویل داده شود یا در قالب قرارداد فروش اقساطی به مشتری فروخته یا تحویل شود، در سامانه تبادل نقدی در زمان تحویل کالا یا ارائه خدمت به مشتری و در ردیف وام اقساطی در انقضای خط و در ردیف وام اقساطی در پایان هر قسط امکان شناسایی درآمد وجود دارد. .

در این خصوص مصوبه جلسه مورخ 20/10/1402 شورای فقهی بانک مرکزی با موضوع «طرح مرابحه به عنوان الگوی عملیاتی جدید برای اعمال قراردادهای مرابحه در شبکه بانکی کشور» به شرح زیر می باشد. به شبکه بانکی اعلام شد:

«در پوشش استفاده از قرارداد مرابحه برای تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی (اعم از حوزه تولید یا تجارت)، موضوع دستورالعمل اجرایی قرارداد مرابحه و اصلاحات بعدی آن، مصوب ۱۲۱۳ جلسه مورخ ۲۹/۱۰/۱۳۹۴. شورای پول و اعتبار، نکته مورد تاکید قرار گرفت.»

بانکها موظفند مراتب را به واحدهای مربوطه آن بانک و مؤسسات اعتباری غیربانکی بر اساس مفاد بخشنامه شماره 149153. 96/96 مورخ 16/5/1396 به اطلاع و نظارت کافی بر حسن اجرای آن برسانند. همچنین در صورت وجود سوالات و ابهامات احتمالی، معاونت تحقیقات بانکداری اسلامی و دبیرخانه شورای فقهی بانک مرکزی آماده پاسخگویی به ابهامات و سوالات شبکه بانکی هستند. ‏

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=296529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.