افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
3

صدور تصمیمات قضایی موثر برای اصلاح مجرمان در سند اصلاحات قضایی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

  • کد خبر : 296279
صدور تصمیمات قضایی موثر برای اصلاح مجرمان در سند اصلاحات قضایی – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، سند تحول و تعالی قوه قضائیه بر اساس احکام قانون اساسی، هفت مأموریت قوه قضائیه را مشخص کرده و موانع و عواملی را که آن را از وضعیت مطلوب دور می کند، مورد تحلیل قرار داده است. سند تحول با تعیین نهادهای متولی اجرای راهکار و تعیین مهلت، راهکارهای رفع این […]

به گزارش خبرگزاری مهر، سند تحول و تعالی قوه قضائیه بر اساس احکام قانون اساسی، هفت مأموریت قوه قضائیه را مشخص کرده و موانع و عواملی را که آن را از وضعیت مطلوب دور می کند، مورد تحلیل قرار داده است. سند تحول با تعیین نهادهای متولی اجرای راهکار و تعیین مهلت، راهکارهای رفع این موانع را مشخص کرده است.

بر این اساس ششمین ماموریت قوه قضائیه در سند اصلاحات قضایی تحت عنوان «اصلاح کیفری» معرفی و موانع و راهکارهای رفع آن مشخص شده است.

سه چالش یا مانع پیش روی قوه قضاییه در اصلاح مجرمان عبارتند از: «صدور تصمیمات قضایی ناکارآمد برای اصلاح مجرمین»، «کمبود اثربخشی اقدامات اصلاحی» و «عدم حمایت مؤثر از محکومان پس از صدور حکم حبس». تکمیل شد». «. ممانعت از صدور برخی تصمیمات قضایی که برای اصلاح مجرمان مؤثر نیست، «نقص در فرآیندهای صدور آرای قضایی مؤثر در اصلاح مجرمان است».

از این رو سند تغییر دو راهکار «تسهیل در صدور تصمیمات قضایی مؤثر برای اصلاح متخلفان» و «تشویق قضات به صدور تصمیمات قضایی مؤثر برای اصلاح مجرمین» برای رفع این امر و اجرای راهکارها ارائه کرده است. از این دو استراتژی در قالب 5 ارائه شده است. راه حل ایجاد شده است.

راهکارهای سند تحول برای تسهیل صدور تصمیمات قضایی موثر در اصلاح مجرمین

راهکارهای چهارگانه سند تحول برای اجرای راهبرد تسهیل در صدور تصمیمات قضایی مؤثر در اصلاح متخلفان به شرح زیر است:

راهکار اول: اجرای «دستورالعمل تشکیل پرونده شخصیت متهم» از طریق دسترسی آنلاین به پایگاه‌های اطلاعاتی مراجع دولتی، فناوری‌های نوین تشخیص شخصیت، آزمایش‌های شخصیتی آنلاین، برون‌سپاری اجرای آزمایش‌ها به مراکز مجاز نیاز تکمیل و به روز رسانی اطلاعات پرونده شخصیت در کلیه مراحل توسط مراجع قضایی و تعزیری و پیشنهاد حکم مؤثر در اصلاح مجرمین در «دستیار هوشمند قضایی»

مسئولیت اجرای این راهبرد بر عهده دادستانی کل کشور، مرکز آمار و انفورماتیک، سازمان تعزیرات و اقدامات تأمینی و آموزش و پرورش کشور و قوه قضائیه استان ها و مهلت اجرای آن است. اواخر سال 1404 است.

راه حل دوم: استفاده موثر از نهادهای بشردوستانه شامل: مجازات های جایگزین حبس، تعویق مجازات، تعلیق تعقیب و اجرای حکم، عفو، تخفیف یا تخفیف مجازات، تشدید یا تعلیق موقت مجازات و آزادی تحت نظارت الکترونیکی و تضمین. . اجرای احکام غیر کیفری موثر و به روز، امکان نقش آفرینی نهادهای مردمی، ایجاد زیرساخت ها و سازوکارهای لازم از جمله تعریف روند اجرایی موسسات ارافاق، طراحی شاخص های قابل اندازه گیری برای ارزیابی نتایج آنها. اصلاح مجرمان، ایجاد ساختار سازمانی مناسب و ایجاد «سامانه اطلاعاتی مؤسسات ارافاق» که شامل عناصری مانند اطلاعات افراد مشمول، نوع نهاد صادرکننده مناسب، ظرفیت نهادها و نهادهای پذیرنده و نتایج اقدامات انجام شده برای نظارت مستمر بر وضعیت افراد و افزایش دامنه عناوین مشمول مجازات جایگزین حبس با اصلاح قوانین و مقررات مربوط.

اجرای این راهکار بر عهده دادستانی کل کشور، معاونت حقوقی و امور مجلس، مرکز آمار و انفورماتیک، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و دادگستری استان است. مهلت اجرای این راهکار تا پایان سال 1405 است.

راه حل سوم: اجرای سالانه «طرح ملی نظارت بر وضعیت زندانیان» با هدف ارزیابی میزان اجرای احکام مندرج در قوانین کیفری و آیین نامه اجرایی سازمان تعزیرات و سازمان زندان ها و آموزش و پرورش اقدامات کشور، آسیب شناسی وضعیت موجود و اتخاذ راهکارهای موثر در اجرای نهادهای جامعه مدنی و ارتقای حقوق شهروندی با کاربرگ های استاندارد کامل برای هر زندانی در «سامانه هوشمند مدیریت زندانیان».

اجرای سالانه این طرح بر عهده سازمان تعزیرات و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، دادستانی کل کشور و دادگستری استان ها است و مهلت اجرای این راهبرد تا پایان سال 1403 است.

راه حل چهارم: شفاف سازی و تسهیل روند درخواست عفو با ایجاد «سامانه عفو و بخشودگی» با قابلیت ثبت درخواست های مستقیم متقاضیان از جمله نظرات شورای طبقه بندی زندان ها، کمیسیون قضایی استانی عفو عمومی، کمیسیون مرکزی و رئیس قوه قضائیه با اعلام نتیجه به دادگستری استان و اطلاع رسانی کافی به متقاضیان از دلایل مخالفت با درخواست عفو.

معاونت قضایی و مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضاییه مسئولیت اجرای این راهکار را بر عهده دارند و آخرین مهلت اجرای آن تا پایان سال 1404 است.

راهکار سند تحول تشویق قضات به صدور تصمیمات قضایی موثر در اصلاح مجرمان

سند تحول راهکار زیر را برای اجرای راهبرد ترغیب قضات به صدور تصمیمات قضایی مؤثر ارائه کرده است:

برگزاری جشنواره سالانه برای قدردانی از بهترین داوران در رای دادن بر اساس نهادهای دوستانه منجر به اصلاح مجرمان با طراحی سیستم تشویقی مناسب.

مسئولیت اجرای این راهکار بر عهده معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دیوان عدالت اداری استان می باشد. میزبان و مهلت اجرای آن تا پایان سال 1403 می باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=296279

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.