افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

تدوین آیین نامه وزارت بازرگانی در مدت 3 ماه و الحاق برخی نهادها به وزارت جدید

  • کد خبر : 29237
تدوین آیین نامه وزارت بازرگانی در مدت 3 ماه و الحاق برخی نهادها به وزارت جدید

به گزارش بازار، سید محمد حسینی روز یکشنبه در گفت وگویی با اشاره به روند ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بحث تشکیل وزارت بازرگانی در دولت به طور جدی در مورد یک موضوع مطرح شد. سال پیش . . ابتدا دولت موافقت خود را با پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد اما […]

به گزارش بازار، سید محمد حسینی روز یکشنبه در گفت وگویی با اشاره به روند ارائه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بحث تشکیل وزارت بازرگانی در دولت به طور جدی در مورد یک موضوع مطرح شد. سال پیش . . ابتدا دولت موافقت خود را با پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرد اما این پیشنهاد در مجلس مطرح نشد و پس از مدتی بحث ساماندهی تجارت مطرح شد و دولت لایحه یک فوریتی را در بهمن ماه سال گذشته که وی نیز با آن مخالفت کرد در نهایت رئیس مجلس طی نامه ای از رئیس جمهور درخواست کرد لایحه ای برای تشکیل وزارت بازرگانی ارائه کند که بلافاصله در جلسه شورای حکومتی بررسی و تصویب و ارائه شد. به Cortes Generales در قالب دو لایحه فوری در 9 می.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در لایحه دولت برای سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و شرکت بازرگانی دولتی زیرمجموعه وزارت بازرگانی پیش بینی شده است، سپس تاکید کرد: دولت این اختیار را دارد که به تدریج تشکل های همفکر و شرکت های همفکر را وارد کند. وزارت بازرگانی باید اضافه کند، اما کمیسیون اجتماعی می خواست تکلیف کامل این موضوع را مشخص کند، بنابراین علاوه بر موارد ذکر شده، اداراتی مانند سازمان توسعه تجارت، صندوق ضمانت صادرات ایران، موسسه مطالعات و تحقیقات، مرکز توسعه و تجارت الکترونیک و مرکز فرش ایران زیرمجموعه این وزارتخانه هستند. بازرگانی قرار داده و همچنین مقرر شد ظرف سه ماه آئین نامه شرکت سهامی پشتیبانی امور دام اصلاح و بخش های مربوط به وزارت بازرگانی به این وزارتخانه اضافه شود و تبصره 3 نیز حاکی از آن است که اعضای هیئت مدیره مدیران بانک صادرات با پیشنهاد وزیر بازرگانی و با تصمیم وزیر اقتصاد و دارایی باید مشخص شوند که البته این پیشنهادات باید در دادگاه بررسی شود.

حسینی خاطرنشان کرد: بر خلاف دغدغه کسانی که دغدغه توسعه و ایجاد تشکل های جدید را دارند، تشکل های عریض و طویل تشکیل نمی شود و تنها شرکت ها و سازمان هایی که زیر نظر وزارت صلح یا جهاد کشاورزی بودند تشکیل نمی شود. . آنها زیر نظر وزارت بازرگانی خواهند بود و به انجام ماموریت ها و انجام وظایف خود ادامه خواهند داد.

وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است گمرک زیر نظر وزارت بازرگانی تعریف شود، گفت: این موضوع در کمیته حاکمیتی مطرح شد و مقرر شد جوانب مختلف آن بررسی دقیق تری داشته باشد، بنابراین از نظر دولت. ، این موضوع نیاز به بررسی و بررسی بیشتر دارد.

معاون امور مجلس رئیس جمهور درباره لزوم تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در سال 90 بر اساس مصوبه برنامه 5 ساله توسعه که باید تعداد وزارتخانه ها از 23 به 17 وزارتخانه کاهش یابد، سه وزارتخانه از جمله وزارتخانه تشکیل شد. صنایع و معادن و وزارت بازرگانی ادغام شدند و در سال 1371 بخشهایی از مأموریت وزارت صلح به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع و گستردگی مسئولیت ها و مأموریت های وزارت حراست از سال 96 تا 1402، در کمتر از 6 سال، 8 وزیر و سرپرست مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفتند که یکی از دلایل مهم این تغییرات و در برخی موارد پرسش، هشدار و قضاوت سیاسی به دلیل مسئولیت های خشن و گسترده این وزارتخانه بود که طبق بررسی های انجام شده 30 درصد اقتصاد کشور به این وزارتخانه وابسته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در صورت جدا شدن بازرگانی از وزارت کشاورزی و حراست، اتفاقاً این دو وزارتخانه بیشتر بر مأموریت اصلی خود که تولید است تمرکز خواهند کرد و این می تواند به افزایش تولید کمک کند. . مهار تورم و افزایش صادرات در حالی که در شرایط فعلی در حال حاضر بیشتر وقت شما صرف مدیریت بازار می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی برخی از افراد مبنی بر تبدیل این وزارتخانه به وزارت واردات، گفت: زمانی می توان این ذهنیت را شکل داد که وزیر مستقل و بدون توجه به نظر دولت تصمیم گیری کند در حالی که بسیاری از تصمیمات، به ویژه در زمینه صادرات. و واردات پس از بحث و بررسی در هیأت حاکمه و همچنین شورای اقتصاد، ستاد تنظیم بازار و نظارت نمایندگان در این حوزه اتخاذ می شود.

حسینی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده از 100 کشور جهان، در 50 کشور این دو وزارتخانه ادغام شده و در نیمی دیگر مجزا هستند. بدون شک زمانی که در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم هستیم باید بر اساس شرایط خود عمل کنیم و اگر شرایط تغییر کرد طبیعتا باید ترتیب جدیدی اتخاذ کنیم و امروز در شرایط جنگ اقتصادی باید بتوانیم عمل کنیم. به گونه ای که مشکلات ما را حل کند.

معاون رئیس جمهور درباره زمان تشکیل وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: پس از تایید نهایی و تایید تاسیس وزارت بازرگانی توسط شورای نگهبان، ظرف مدت 3 ماه آیین نامه آن تنظیم می شود و تمام ساختار آن، وظایف و مأموریت ها به تفصیل مشخص خواهد شد و احزاب از سایر دستگاه های اجرایی نیز می توانند به این وزارتخانه بپیوندند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=29237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.