افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

پتروپالایشگاه دهلران آماده بهره برداری رسمی است مشعل های 5 میدان نفتی خاموش هستند

  • کد خبر : 291138
پتروپالایشگاه دهلران آماده بهره برداری رسمی است مشعل های 5 میدان نفتی خاموش هستند

به گزارش بازار، وزارت نفت دولت سیزدهم اجرای طرح های جمع آوری گاز نفت را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است که علاوه بر درآمدزایی، از شعله ور شدن گاز نفت و ثروت و در نتیجه جلوگیری از رهاسازی جلوگیری می کند. گازهای آلاینده در مناطق نفتی در این راستا طرح […]

به گزارش بازار، وزارت نفت دولت سیزدهم اجرای طرح های جمع آوری گاز نفت را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است که علاوه بر درآمدزایی، از شعله ور شدن گاز نفت و ثروت و در نتیجه جلوگیری از رهاسازی جلوگیری می کند. گازهای آلاینده در مناطق نفتی در این راستا طرح های نیمه تمام در اولویت قرار گرفتند. از جمله این پروژه ها، پروژه پتروپالایش دهلران (NGL 3100) نیز بود که تا قبل از دولت سیزدهم به 40 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده بود اما امروز در صف پروژه های نفتی قرار گرفته است.

به گفته جواد کمری، مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران، این پروژه گازهای میادین چشمخوش، پایدار غرب، دانان، ساروک، آذر و دهلران را جمع آوری می کند و 9 فلر در این میادین به طور کامل خاموش می شود. وی سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه را 1100 میلیون دلار اعلام می کند و می افزاید: آماده دریافت روزانه 240 میلیون فوت مکعب گاز و نفت هستیم.

گفت و گو با جواد کمری، مدیرعامل پتروپالایشگاه دهلران در آستانه بهره برداری رسمی از این پروژه را در زیر می خوانید.

هدف از اجرای پتروپالایشگاه دهلران چیست؟
پروژه پتروپالایش دهلران در منطقه موسیان عباس دشت در زمینی به مساحت بیش از 100 هکتار با هدف جمع آوری گازهای مرتبط با نفت و با اجرای این پروژه احداث شده است. NGL 3100، 9 مشعل. چشمه‌خوش، پایدار غرب، دانان، ساروک و آذر و دهلران تعطیل است.

این پروژه از ابتدا تا کنون چگونه پیشرفت کرده است؟
مسئولیت اجرای این طرح که از سال 1389 آغاز شد تا سال 1396 بر عهده وزارت نفت بود که تا آن زمان کمتر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. این پروژه از سال 1396 به گروه صندوق بازنشستگی صنعت نفت پیوست و شرکت مهندسی و ساختمان صنعت نفت (OVIC) پیمانکار پروژه بود که با عنوان EPC (طراحی و مهندسی، تامین مصالح و تجهیزات ساختمانی) پروژه را اجرا کرد. و نصب). از سال 1397 تا 1400 پیشرفت کلی پروژه بین 38 تا 40 درصد بوده است. با شروع به کار دولت سیزدهم و مدیریت جدید در صندوق های بازنشستگی وزارت نفت و صنعت نفت، سرعت اجرای پروژه چند برابر شد به طوری که در حال حاضر تمام مراحل پیش راه اندازی انجام شده و آماده استفاده از NGL 3100 با یک ظرفیت کل روزانه 240 میلیون فوت مکعب استاندارد.

زنجیره تولید محصولات در پتروپالایشگاه دهلران چگونه خواهد بود؟
این پروژه در مجموع ظرفیت دریافت 240 میلیون فوت مکعب استاندارد خوراک را دارد که 80 میلیون فوت مکعب استاندارد گاز شیرین و 160 میلیون فوت مکعب استاندارد گاز ترش از سه کمپرسورخانه دریافت می شود. از این محل یک میلیون و 55 هزار تن محصول +C2 به عنوان خوراک واحد پتروشیمی الفین دهلران تولید و روزانه 150 میلیون فوت مکعب گاز شهری، 850 بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد تولید می‌شود.

همچنین پروژه پتروشیمی دهلران در 45 کیلومتری پتروشیمی دهلران در حال ساخت است که شامل یک واحد الفین 650000 تنی، یک واحد HDPE (پلی اتیلن سنگین) 300000 تنی (واحد پلی اتیلن سبک 1-0.0) و 300000 تن است واحد. بدنه PP (پلی پروپیلن) است.

برنامه شما برای محصول C2+ پتروشیمی دهلران تا اتمام پروژه پتروشیمی دهلران چیست؟
پروژه الفین دهلران هنوز با پیشرفت 50 درصدی به اتمام نرسیده و تا زمان بهره برداری باید هزینه نگهداری واحد را می پرداختیم، لذا گروه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت و شرکت سرمایه گذاری اهداف با بررسی های لازم، بندر امام راحل کردند. ظرفیت خالی پتروشیمی برای دریافت خوراک C2+ با یک خط لوله 180 کیلومتری از پتروشیمی دهلران به پتروشیمی بندر امام در نظر گرفته شد. این خط لوله در مدت تقریبی هشت ماه با میانگین پیشرفت 13 درصدی در ماه اجرا شد که به نوعی رکورد محسوب می شود.

این پروژه توسط پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی دهلران نیز تامین مالی شد. برای اجرای کامل این خط لوله نزدیک به 55 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است و اگر تا راه اندازی واحد پتروشیمی دهلران الفین این طرح اندیشیده نمی شد، شاهد شعله ور شدن گازهای همراه در منطقه بودیم. و به ایجاد آلودگی. .

اجرای پروژه پتروشیمی دهلران چقدر درآمد خواهد داشت؟
در پروژه پتروشیمی دهلران که شامل پروژه پتروپالایشگاه دهلران به همراه ایستگاه های تقویت گاز، خطوط لوله خوراک و فرآورده و همچنین خط لوله 180 کیلومتری می شود، تاکنون نزدیک به 1.1 میلیارد یورو سرمایه گذاری شده است و درآمد حاصل از اجرای آن برآورد می شود. این پروژه سالانه بین 700 تا 760 میلیون دلار هزینه خواهد داشت.

ایران در دوران تحریم بزرگترین پروژه ها را اجرا کرده است. اما تحریم عقب نشینی است، باعث تاخیر و افزایش 15 تا 20 درصدی هزینه پروژه ها و به تبع آن تاخیر در اجرای پروژه ها شده است، اما مانع از اجرای کارها نشده است. . ما از بهترین شرکت های خارجی تولید کننده کمپرسور وارد کرده ایم.

پتروپالایشگاه دهلران چه ویژگی هایی دارد؟
واحد بازیابی گوگرد این شرکت بزرگترین واحد بازیابی گوگرد در کشور است و پروژه خط لوله 60 کیلومتری خوراک از ایستگاه تقویت کننده دهلران تا NGL 3100 خط لوله 16 اینچی است که خوراک ترش را از ایستگاه دهلران به مجتمع منتقل می کند. این لوله دارای لوله هایی با متریال مخصوص و بدون درز می باشد. شرکت ملی لوله برای اولین بار لوله ای در این سایز در کشور ساخت که 100 درصد اجرا و آزمایش شده و هم اکنون آماده انتقال نیرو می باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=291138

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.