افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

شریعت همستر کمبت را حاکم می کند

  • کد خبر : 290125
شریعت همستر کمبت را حاکم می کند

همشهری آنلاین نوشت: از چند سال پیش که بیت کوین و انواع دیگر ارزهای رمزنگاری شده جای خود را در میان معامله گران ایرانی باز کردند، تا کنون که استخراج این ارزهای مجازی به دنیای بازی های دیجیتال رسیده است، سوال اکثر مردم این است که مشروعیت این معاملات برخی بر این عقیده اند که […]

همشهری آنلاین نوشت: از چند سال پیش که بیت کوین و انواع دیگر ارزهای رمزنگاری شده جای خود را در میان معامله گران ایرانی باز کردند، تا کنون که استخراج این ارزهای مجازی به دنیای بازی های دیجیتال رسیده است، سوال اکثر مردم این است که مشروعیت این معاملات

برخی بر این عقیده اند که به دلیل ابهام در ساختار تراکنش ها و ارزهای دیجیتال، این امر از نظر شرعی اشکال دارد و جایز نیست.

از سوی دیگر، برخی افراد آن را با بازار سهام یا سایر معاملات مقایسه می کنند و تجارت ارز دیجیتال را مشروع می دانند.

به همین دلیل مراجع تقلید به صورت جداگانه در این خصوص اظهار نظر کرده و نظرات مختلفی در این خصوص دارند که در ادامه می خوانید:

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

رهبر انقلاب هنوز فتوایی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال نداده اند و توصیه می کنند قوانین موجود را رعایت کنند.

آنها رعایت قوانین رسمی کشور در این زمینه را الزامی می دانند: «قوانین تولید و خرید و فروش ارز دیجیتال مطابق با قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است».

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

به گفته آیت الله مکارم شیرازی، با توجه به ابهامات متعدد ارزهای دیجیتال، خرید و فروش آنها مشکلاتی را به همراه دارد. بنابراین از نظر آیت الله مکارم شیرازی خرید و فروش ارزهای دیجیتال جایز نیست زیرا ابهامات زیادی وجود دارد:

«از آنجایی که بیت کوین دارای ابهامات زیادی مانند این است، منشا استخراج مشخصی ندارد و اعتبار آن اغلب توسط دولت ها پذیرفته نمی شود و همچنین منبع سوء استفاده های زیادی شده است، بنابراین اجازه داد و ستد نمی شود. “

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

به گفته آیت الله گلپایگانی، ارز دیجیتال خاصیتی ندارد و به همین دلیل خرید و فروش نمی شود.

اما اگر ارز دیجیتال به غیر مسلمان داده شود و در ازای آن پول دریافت شود، اشکالی ندارد: «حرام و باطل مال است». خداوند قادر.”

آیت الله العظمی سیستانی

آیت الله سیستانی معامله با ارزهای دیجیتال را جایز نمی داند.

آیت الله هاشمی شاهرودی

آیت الله هاشمی شاهرودی تصریح کرده است که با توجه به ابهاماتی که در مورد این نوع معاملات وجود دارد، استفاده از این پول ها جایز نیست.

آیت الله العظمی نوری همدانی

آیت الله نوری همدانی به صراحت بیان کرده است که انجام این معاملات اشکال دارد.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی

آیت الله زنجانی با بیان اینکه اگر پول دریافتی در مقابل کار حلال داده شود و خلاف شرع نباشد، شرعاً اشکالی ندارد، تصریح کرده است: «تا زمانی که استفاده از این ارزها خلاف قانون باشد و به طور معمول اقتصاد را مفسده کند. خرید و فروش آنها مشکل دارد.”

آیت الله وحید خراسانی

آیت الله وحید خراسانی نیز در خصوص حکم معاملات ارزهای دیجیتال، خرید و فروش آن را باطل اعلام کرده است.

از دیدگاه مراجع تقلید، ارزهای رمزپایه پشتوانه دقیق و روشنی ندارند و اگر با پولشویی و فرار از حق حاکمیت، اقتصاد کشور را به خطر بیندازند، از نظر شرعی مشکل دارند. .

همچنین یکی از مصادیق فقهی این است که در این بازار هیچ مسئولیتی قابل پیگیری نیست و اگر مشکلی برای مردم پیش بیاید یا ارزش این ارزهای رمزپایه به دلیل حاکمان این شبکه کاهش یابد، معلوم نیست چه ضررهایی به دنبال خواهد داشت. بودن. خریداران متضرر خواهند شد.




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=290125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.