افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

قیمت گذاری دستوری باید در برنامه هفتم توسعه ممنوع شود

  • کد خبر : 29000
قیمت گذاری دستوری باید در برنامه هفتم توسعه ممنوع شود

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، برنامه هفتم توسعه به عنوان سند مقدماتی برای اجرا در مدت 5 سال در مرحله بررسی و تصویب است. این برنامه که باید دو سال پیش اجرا می شد در قالب لایحه تقدیم نمایندگان مجلس شده و پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه و قبل از […]

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، برنامه هفتم توسعه به عنوان سند مقدماتی برای اجرا در مدت 5 سال در مرحله بررسی و تصویب است. این برنامه که باید دو سال پیش اجرا می شد در قالب لایحه تقدیم نمایندگان مجلس شده و پیش بینی می شود تا پایان شهریورماه و قبل از آغاز روند تدوین بودجه 1403 به تصویب برسد.

در مواجهه با این وضعیت، بخش خصوصی معتقد است که پیش نویس قانون نیاز به اصلاح دارد. از جمله توجه ویژه به موضوع قیمت گذاری دستوری و ممنوعیت این مدل رفتار از سوی دولت است.

قیمت گذاری طیف وسیعی از کالاها و خدمات توسط دولت با این توجیه که یارانه های زیادی به برخی صنایع داده می شود اقدام اشتباهی است که متاسفانه دولت انجام داده و مورد انتقاد اعضای اتاق ایران، فعالان بخش خصوصی و … سازمان های. .

در واقع دولت به افزایش هزینه های تولید که در بسیاری از موارد متاثر از جهش ارزی، تحریم ها، بی ثباتی قوانین و مقررات و… است، توجهی نمی کند. تولید، تعطیلی و حتی ورشکستگی واحدها.

آنچه در این میان اهمیت دارد، رفتار عقلانی دولت است، به گونه ای که اگر دولت مجبور شد قیمت کالایی را در شرایط خاص تعیین کند، باید مابه التفاوت قیمت کالای مورد نظر را با بازار نرخ در هر شرایط ممکن شکل. در واقع این دولت است که باید هزینه تنظیم بازار را بپردازد نه هیچ کس دیگری.

با توجه به آنچه اشاره شد، اتاق ایران به عنوان مشاور سه قوه، بسته پیشنهادی لایحه برنامه هفتم توسعه را تهیه کرده است که یکی از بندهای آن تاکید بر ممنوعیت تعیین قیمت محصولات است. و خدمات.تولید کلیه شرکتها. سهام آنها در بازار سهام معامله می شود، شرکت هایی که کالاها و محصولات آنها در بورس عرضه می شود و شرکت هایی که مالکیت آنها کاملا خصوصی است.

از سوی دیگر پیشنهاد می‌شود دولت برنامه اصلاح قیمت نهاده‌های تولید محصولات و خدمات اعم از انرژی و خوراک را بر اساس اولویت‌های تعیین شده در سند راهبردی توسعه صنعتی و تقویت تولید ملی به تصویب برساند. شش سال اول ماه های برنامه هفتم توسعه و اعلام عمومی شود

مورد دیگری که باید در این زمینه انجام شود این است که دولت از طریق قیمت های حمایتی از جمله تعیین کف قیمت از طریق اعطای یارانه به نهاده هایی مانند اعطای وام یا انرژی ارزان قیمت از تولید کالاهای مذکور حمایت کند. برای اولویت های صنعت تعیین شده سند استراتژی توسعه

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=29000

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.