افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

10 راهکار طلایی برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر

  • کد خبر : 289723
10 راهکار طلایی برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر

به گزارش بازار، به نقل از توانیر، بخش خانگی و تجاری بیش از 80 درصد از مشترکان برق کشور را به خود اختصاص داده اند. تا 50 درصد برق تولیدی تنها در این دو بخش در دوره پیک بار مصرف می شود. بنابراین تغییر الگوها و مدیریت مصرف در این دو بخش بسیار مهم است. […]

به گزارش بازار، به نقل از توانیر، بخش خانگی و تجاری بیش از 80 درصد از مشترکان برق کشور را به خود اختصاص داده اند. تا 50 درصد برق تولیدی تنها در این دو بخش در دوره پیک بار مصرف می شود. بنابراین تغییر الگوها و مدیریت مصرف در این دو بخش بسیار مهم است.

از طرفی در فصول گرم سال به دلیل تغییر نحوه مصرف، هزینه برق خانگی افزایش می یابد. در این شرایط، محاسبه تدریجی بهای تمام شده برق باعث می شود که اثر مصرف اندک بیشتر از آنچه تصور می کنیم، شود. در این میان یخچال و فریزر وسایلی هستند که دائماً به برق متصل هستند و با تغییر زمان یا میزان استفاده نمی توانند در مصرف برق صرفه جویی کنند. لازم است اقداماتی برای بهینه سازی این مصرف انجام شود.

لازم به ذکر است که از این نظر، وزارت نیرو در سال جاری هنگام راه اندازی اسکن با انرژی همچنین با هدف آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در زمینه مصرف بهینه برق، جوایز ویژه ای نیز برای مشترکین موبایل و افرادی که در جهت کاهش و مدیریت مصرف برق اقدام می کنند، در نظر گرفته شده است.

کماپرس در این گزارش 10 نکته کلیدی را برای کاهش مصرف برق یخچال فریزر معرفی می کند.

1- تضمین سلامت و تمیزی لاستیک الاستیک درب یخچال و فریزر

پس از مدتی استفاده از یخچال و فریزر، انعطاف باند کش دور درب کاهش می یابد. این امر باعث خروج هوای سرد داخل یخچال و در نتیجه افزایش فشار به موتور یخچال و افزایش مصرف برق می شود. با قرار دادن قبض بین در و بدنه یخچال می توانید سلامت این کش را بررسی کنید. بنابراین سقوط قبض به این معنی است که لاستیک فرسوده شده و باید تعویض شود.

2- استفاده از حالت اکو یا اقتصادی

حالت اکو در انواع لوازم خانگی به معنای حالت بهینه و اقتصادی است که سازنده در نظر گرفته و با فعال سازی آن می توان مصرف انرژی را کاهش داد. حالت Eco با کاهش زمان کارکرد موتور و تنظیم دمای یخچال در محدوده خاصی این کاهش مصرف را امکان پذیر می کند. با فعال کردن گزینه Eco می توانید مصرف برق را تا 20 درصد کاهش دهید. البته برای فعال سازی آن رعایت شرایطی مانند پر نشدن زیاد یخچال، از بین بردن کپک زدگی و سایر عواملی که برای اجرای این دستور ضروری است، الزامی است. از دیگر مزایای استفاده از آپشن Eco کاهش صدای یخچال و افزایش طول عمر موتور آن است.

3- از تمیز بودن کویل یخچال مطمئن شوید

عملکرد تمامی یخچال ها بر اساس انتقال حرارت از مواد غذایی به محیط بیرون است. این کار از طریق شبکه ای از لوله ها (کویل) واقع در پشت یخچال انجام می شود. بنابراین هر عاملی که در فرآیند انتقال حرارت از این لوله ها به محیط اطراف اختلال ایجاد کند با کاهش راندمان یخچال باعث افزایش مصرف انرژی آن می شود. کثیف شدن لوله های یخچال یکی از عواملی است که با گردگیری منظم برطرف می شود.

4- فاصله استاندارد بین یخچال و دیوار

همانطور که گفته شد، عملکرد بهینه یخچال نیازمند تبادل حرارتی بدون مانع بین محیط و لوله های یخچال است. برای اینکه این اقدام به درستی انجام شود، لازم است فضای لازم برای این تبادل وجود داشته باشد. توصیه می شود بین یخچال و دیوار پشت آن 10 تا 20 سانتی متر فاصله بگذارید تا هوا به راحتی در پشت یخچال گردش کند.

5- در یخچال را زیاد باز و بسته نکنید

باز کردن بیش از حد یخچال با ایجاد دمای هوای داخل آن با محیط، مصرف انرژی آن را افزایش می دهد. یکی دیگر از معایب باز و بسته شدن مکرر نوار کش دور درب یخچال است. در فصل گرما با نیاز مداوم به آب سرد، عادت به باز کردن یخچال تشدید می شود. در این مواقع اگر یخچال مجهز به آبسردکن نباشد با استفاده از قمقمه های نگهداری آب یخ در خارج از یخچال می توان این نیاز را برطرف کرد.

6- به اندازه یک یخچال پر کنید

قرار دادن بیش از حد مواد غذایی در یخچال با ممانعت از حرکت هوای داخل، مانع از فرآیند خنک‌سازی شده و با وارد کردن فشار به کندانسور، مصرف برق آن را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، یخچال خالی نیز میزان انرژی مصرفی آن را افزایش می دهد. زیرا با هر بار باز شدن درب، مقدار زیادی هوای سرد بدون اینکه مانع غذا شود از آن خارج می شود. حالت بهینه مصرف انرژی از این نظر زمانی است که حداقل دو سوم یخچال و سه چهارم فریزر پر از مواد غذایی باشد.

7- برف روبی

فراست یک عایق قوی در برابر انتقال حرارت از مواد غذایی به مایع انتقال دهنده داخل کندانسور یخچال است. در یخچال های مجهز به سیستم یخ زدایی این مشکل به صورت خودکار حل می شود. سایر یخچال ها نیاز به یخ زدایی دستی دوره ای دارند.

8- از قرار دادن یخچال در زیر نور مستقیم خورشید و نزدیک دستگاه های مولد حرارت خودداری کنید.

افزایش دمای محیط یخچال باعث کاهش راندمان تبادل حرارتی آن می شود. به همین دلیل نباید یخچال را نزدیک وسایلی مانند اجاق گاز یا آبگرمکن قرار داد. نور مستقیم خورشید نیز تأثیر مشابهی بر عملکرد یخچال دارد. لازم به ذکر است که هر عاملی که با وارد آوردن فشار به کمپرسور باعث کاهش راندمان یخچال شود، علاوه بر افزایش مصرف برق باعث کاهش عمر مفید یخچال نیز می شود. .

9- سطح یخچال

در صورتی که یخچال و فریزر روی سطحی ناهموار قرار گیرند یا دستگاه تراز نباشد، حرکت مایع داخل کندانسور یخچال با مشکل مواجه می شود و دمای آن آنطور که باید کاهش نمی یابد. پس از آن تراز نبودن یخچال نیز به در و قسمت های داخلی دستگاه آسیب می رساند.

برای اطمینان از تراز بودن یخچال، می توانید یک ظرف شیشه ای را پر از آب کنید و آن را در یکی از قفسه های یخچال قرار دهید. کج کردن آب داخل ظرف به یک طرف به معنی تراز نبودن یخچال است. روش دیگر انجام این تست استفاده از تعادل سنج است.

10- برچسب انرژی

حروف روی برچسب انرژی لوازم خانگی رده مصرف انرژی لوازم خانگی را نشان می دهد. بهینه ترین دستگاه ها از نظر مصرف انرژی در دسته های A، A+ و A++ طبقه بندی می شوند. هر چه به حرف G نزدیکتر شویم مصرف انرژی دستگاه بیشتر می شود.

البته توجه به برچسب انرژی مربوط به لحظه خرید یخچال است و نمی توان آن را راه حلی برای کاهش مصرف انرژی پس از خرید یخچال دانست. اما گاهی اوقات مصرف انرژی بالای یک یخچال نشان می دهد که بهترین گزینه برای کاهش مصرف برق و کاهش هزینه ها، جایگزینی دستگاه با یک مدل کارآمدتر است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=289723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.