افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

پاسخی صمیمانه در انتظار آژانس/ گشایش هسته ای غرب به روی انتخابات در ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 289594
پاسخی صمیمانه در انتظار آژانس/ گشایش هسته ای غرب به روی انتخابات در ایران – خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر، گروه سیاسی – محمد مهاجرانی: همیشه روی پاشنه خیر چرخش، یک ضرب المثل ایرانی است که می تواند متغیر بودن یک موقعیت خاص را بیان کند. اما شاید هرگز نتوان این وضعیت را با رفتار آژانس مقایسه کرد. بین المللی او از انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد. آژانس بین المللی […]

خبرگزاری مهر، گروه سیاسی – محمد مهاجرانی: همیشه روی پاشنه خیر چرخش، یک ضرب المثل ایرانی است که می تواند متغیر بودن یک موقعیت خاص را بیان کند. اما شاید هرگز نتوان این وضعیت را با رفتار آژانس مقایسه کرد. بین المللی او از انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) یک سازمان بین المللی است که در سال 1957 برای ترویج استفاده صلح آمیز و جلوگیری از استفاده نظامی از انرژی هسته ای تأسیس شد. این آژانس به عنوان یک نهاد مستقل و خودمختار تأسیس شده است و جزء سازمان ملل متحد یا هیچ سازمان دیگری نیست، اما در اساسنامه خود اشاره کرده است که گزارش های خود را به صورت دوره ای به مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه می کند. مقر این سازمان در شهر وین اتریش قرار دارد و تاکنون 175 کشور به عضویت این سازمان درآمده اند.

در بخشی از اساسنامه این موسسه بیان شده است که این موسسه به دنبال تسریع سهم انرژی اتمی در صلح، سلامت و رفاه کل جهان و توسعه خواهد بود. ببخش و در حد امکانات خود تضمین خواهد کرد که هرگونه کمکی که توسط موسسه یا بنا به درخواست آن یا تحت نظارت و نظارت آن ارائه می شود برای پیشبرد اهداف نظامی استفاده نشود.

بین آژانس ها بین المللی انرژی اتمی در سال های اخیر و به ویژه در دوره پس از خروج آمریکا از برجام و شکست این توافق، در اجرای سیاست های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران نقش بسزایی داشته است. و در مقاطع زمانی مختلف، علیرغم همکاری همه جانبه ایران و شدیدترین رصد فعالیت های هسته ای کشورمان، با طرح اتهامات واهی به کشورمان، به نوعی در صدد تشدید فشار بر فعالیت های هسته ای کشورمان است. چارباب سیاست فشار حداکثری آمریکا بوده است.

این رویکرد سیاسی که به سکوی مناقشه ایجاد شده توسط غرب علیه کشورمان تبدیل شده است، علاوه بر از بین بردن استقلال این نهاد، نگرش جهانیان به آژانس به عنوان یک نهاد بی طرف را نیز از بین برده است. بین المللی نیز آسیب دیده است

مقایسه رفتار نمایندگی بین بین المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که بیشترین نظارت را بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای دارد و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دارنده تسلیحات هسته ای در خاورمیانه و همچنین با توجه به تهدیدات مکرر . استفاده مقامات این رژیم از سلاح هسته‌ای علیه دیگران را می‌توان راهی روشن برای درک سیاست کاری آژانس و دور کردن این نهاد از وظایف ذاتی خود و تبدیل شدن به ابزاری در دست آمریکا و غرب دانست. کشورها.

بدون شک این اقدامات سازنده نیست و نگاه ایران به آژانس را از یک نهاد بی طرف تغییر می دهد. بین المللی بازی، تریبون و بهانه جنجال‌آفرینی غربی‌ها، مسیر همکاری و روابط ایران و آژانس را دشوار می‌کند و واکنش شدیدتری را از سوی ایران به همراه خواهد داشت.

در آخرین اقدام سیاسی و غیرفنی آژانس در روز چهارشنبه (16 ژوئن)، قطعنامه خصمانه پیشنهادی تروئیکا پارلمان اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) با 20 رای موافق، 2 رای مخالف و 12 رای ممتنع علیه کشورمان تصویب شد. یکی از اعضای شورای حکام رای نیاورد. روسیه و چین دو کشور مخالف قطعنامه ضدایرانی بودند. این قطعنامه نسبت به قطعنامه قبلی این سازمان بین المللی مورد حمایت کمتری قرار گرفته است.

شورای حکام آژانس بین المللی پیش از این در نوامبر 2022 با حمایت 26 کشور قطعنامه دیگری را علیه ایران تصویب کرده بود. جمهوری اسلامی ایران با آغاز غنی سازی 60 درصدی «فردو» به آن قطعنامه پاسخ داد.

اگرچه قطعنامه های آژانس از نظر قانونی الزام آور نیست، اما لازم است پاسخ های مناسبی اتخاذ شود که راه را برای ادامه سیاسی کار آژانس ببندد.

نشست اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین، پایتخت اتریش آغاز شد. پیش از این برخی منابع رسانه ای که نسخه ای از پیش نویس قطعنامه امروز را مشاهده کرده بودند، گفته بودند که متن قطعنامه لحن ملایمی دارد اما ممکن است همچنان با واکنش شدید ایران مواجه شود.

پیش از تصویب این قطعنامه ضدایرانی، هشت کشور بلاروس، چین، ایران، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه، زیمبابوه و ونزوئلا در بیانیه‌ای مشترک بند C6 دستور کار «توافقنامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی» را اعلام کردند. “. جمهوری ایران» که هدف این پیش نویس قطعنامه سوء استفاده از قطع موقت همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون توجه به تعاملات اخیر مدیرکل با مقامات ایرانی است.

همچنین در این بیانیه آمده است: تعهد دیرینه ایران به ممنوعیت اشاعه هسته ای به عنوان بخشی از معاهده NPT را یادآوری می کنیم. ما از ادامه تعامل ایران با آژانس در مورد مسائل پادمانی بارز استقبال می کنیم و از سفر مدیرکل گروسی به ایران در ماه گذشته و همچنین انگیزه های مثبت برای گفتگو و همکاری بیشتر قدردانی می کنیم. در جریان سفر اخیر مدیرکل به ایران در ماه گذشته، دو طرف توافق کردند که ارتباط خود را در مورد ادامه اجرای بیانیه مشترک مارس 2023 حفظ کنند و در عین حال در مورد همکاری بیشتر گفتگو کنند. در آن لحظه فرانسه، آلمان و انگلیس تلاش می کنند پیش نویس قطعنامه ای را ارائه کنند که نتیجه معکوس داشته باشد.

در ادامه، میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، درک این تصمیم غیرمنطقی ترویکا را دشوار توصیف کرد و اظهار داشت: چنین راه حلی هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت و می تواند مشکل ایران را نیز تشدید کند اتمی مثل وضعیت منطقه

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین با صدور یادداشتی توضیحی نوشت: تصمیم برای توقف اجرای تعهدات ناشی از برجام کاملاً منطبق بر حقوق ذاتی است. جمهوری اسلامی ایران کشور تحت بندهای 26 و 36 برجام و پاسخی به خروج غیرقانونی ایالات متحده از برجام است.

رافائل گروسی هر سه ماه یک بار گزارشی از راستی‌آزمایی و بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران با توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و اجرای توافق‌نامه پادمانی به اعضای شورای حاکم ارائه می‌کند.

وی در آخرین گزارش خود که هفته گذشته منتشر شد، ضمن تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان، اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 30 برابر حد مجاز در برجام رسیده است. وی همچنین اظهار داشت که اختلافات پادمان با ایران هنوز حل نشده است.

لازم به ذکر است که ادعاهای حفاظتی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران منشأ آن اسناد جعلی رژیم صهیونیستی است که با هدف حفاظت از پرونده هسته ای ایران در اختیار مسئولان رسانه ها و آژانس ها قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد این ادعاها و تاکید بر اینکه تعهدات پادمانی کشورها نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، وی در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها و حفظ منافع مردم ایران) داوطلبانه فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی بازرسان این سازمان را پذیرفت. ملت)؛ توافقی که بعدها به بیانیه مشترک 4 مارس معروف شد.

به دنبال این توافق، جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس از طریق تعاملات حل و فصل شد. گروسی در سفر ماه گذشته خود به ایران در خصوص ادامه اجرای بیانیه 13 اسفند با مقامات کشورمان رایزنی کرد و مقرر شد بر اساس بیانیه مشترک، مذاکرات نمایندگان، پیش نویسی برای تداوم تعاملات تهیه شود. سازمان انرژی اتمی کشورمان و آژانس. بین المللی انرژی اتمی آغاز می شود.

به نظر می رسد اقدام تروئیکا در ارائه قطعنامه ضدایرانی به شورای حکام، به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، صرفاً برای اهداف سیاسی و بیشتر برای تأثیر منفی بر روندهای داخلی کشورمان باشد.

از سوی دیگر، گروسی در دیدار با خبرنگاران نه از صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورا حمایت کرد و نه مخالف آن بود، هرچند فشار بر ایران را یک رویکرد حساب شده ندانست و گفت که به تعامل با «مقامات» ادامه خواهد داد. تهران بیانیه 4 مارس را ترویج خواهد کرد.

در شرایطی که حسن نیت ایران در روابط با آژانس با فعالیت‌ها و اغتشاشات سیاسی در این نهاد مواجه شده است، گروسی بار دیگر بر خلاف قانون اقدام راهبردی شورای اسلامی، به دسترسی بیشتر امنیتی به موضوعات و مکان‌های مورد ادعا در این زمینه امیدوار است. . .

اگرچه جمهوری اسلامی ایران بر اساس حقوق طبیعی خود و تصریح شده در موافقتنامه جامع پادمان، هیچ گونه تعهدی برای این آژانس برای دسترسی به دو مکان ادعایی ندارد، اما بر اساس حسن نیت و داوطلبانه، آژانس به این دو مکان دسترسی داشته است. اطلاعات، اطلاعات و توضیحاتی در مورد این دو مکان به آژانس ارائه شده است. با این حال، آژانس به دلایل واضح به توضیحات معتبر ایران توجهی نکرده است.

بدون شک این گونه اقدامات کشورهای غربی که با سوء استفاده از سازوکارهای یک نهاد ظاهرا فنی انجام می شود، در چارچوب کلی فشار حداکثری آمریکا و اعمال فشار بی سابقه بر اذهان جهانیان انجام می شود. حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی که بی‌تردید ناشی از واکنش صادقانه جمهوری اسلامی ایران و سازمان انرژی اتمی در روزهای آینده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=289594

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.