افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

واکنش یک حقوقدان به مصوبه شورای نگهبان در مورد شرط سیاسی ـ مذهبی 75 سال در قانون اساسی وجود ندارد.

  • کد خبر : 289581
واکنش یک حقوقدان به مصوبه شورای نگهبان در مورد شرط سیاسی ـ مذهبی 75 سال در قانون اساسی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخیراً به مناسبت انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری مصوبه 1400 شورای نگهبان مبنی بر «تعریف، ضوابط و شرایط لازم برای شناخت سیاسی، مذهبی، مدیریتی و تیزهوشی کاندیداهای ریاست جمهوری» تصویب شد. . . بسیاری معتقدند این مصوبه کاملاً مغایر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. به گزارش جماران، در این خصوص […]

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخیراً به مناسبت انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری مصوبه 1400 شورای نگهبان مبنی بر «تعریف، ضوابط و شرایط لازم برای شناخت سیاسی، مذهبی، مدیریتی و تیزهوشی کاندیداهای ریاست جمهوری» تصویب شد. . . بسیاری معتقدند این مصوبه کاملاً مغایر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش جماران، در این خصوص علی اکبر گورجی، وکیل دادگستری گفت: هرگونه سختگیری در کاندیداتوری (یعنی اعلام داوطلبی از سوی شهروندان) خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. قانون اساسی در پذیرش حق مشارکت شهروندان در عرصه عمومی بسیار آزادانه رفتار کرده است. بنابراین، هر رویه یا قانون و مصوبه ای که از سوی هر نهادی صادر شود و هدف آن محدود کردن دایره مشارکت باشد، مغایر با قانون اساسی است. در مورد این مصوبه باید به یاد داشته باشیم که شورای نگهبان همواره در رویه خود تاکید کرده است که باید به شرایط مقرر در قانون اساسی احترام بگذاریم. چیزی از آن اضافه یا کم نکنید.

وی در خصوص شرایط و ضوابط شورای نگهبان تصریح کرد: مصوبه ای که شورای نگهبان در مورد اجرای سیاست های کلی و انتخابات به تصویب رساند، شرایط و ضوابط زیادی را تعیین کرده است. به عنوان مثال، در قانون اساسی سن 75 سال لازم نیست. وقتی از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، این مصوبه با روح قانون اساسی که روحیه مشارکت دارد، سازگاری ندارد. این فرمان برای محدود کردن آزادی و برابری نامزدی تصویب شد. اگر چه ما نباید عدالت را رها کنیم. ثبت نام های انبوه در انتخابات ریاست جمهوری سال های اخیر باعث شد تا شورای نگهبان به این فکر کند که چگونه می تواند در میان ثبت نام ها گزینشی انجام دهد؟

گرجی افزود: در دوره های گذشته تعداد ثبت نام ها به 1000 نفر می رسید اما در این دوره به 80 نفر می رسید. یکی از محاسن این مصوبه این است که تعداد ثبت نام ها از وضعیت انبوه حذف می شود، اما واقعیت این است که شورای نگهبان نباید انتخاب کند، بلکه باید این روند به سازوکارهای مدنی، به احزاب سیاسی سپرده شود. نظام انتخاباتی ما باید با نظام حزبی مرتبط باشد. در این صورت احزاب نه به صورت دسته جمعی نامزد ارائه می کنند و نه قوی ترین نیروی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی می کنند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: به مرور زمان نظارت بر اختیارات دولت اختیاری‌تر می‌شود که خلاف قانون اساسی است.

در پاسخ به این سوال که آیا شاهد ظاهر خوش سلیقه هستیم؟ گفت: کاملا سلیقه ای است. شورای نگهبان در این مصوبه رویکردی بسیار سختگیرانه و جهت دار در پیش گرفته که به نظر من قابل نقد است. ما باید در جهت ساده سازی قوانین انتخاباتی حرکت کنیم تا شهروندان بتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند. اگرچه این وضوح کار را دشوار می کند. هدف، تعریف مرد سیاسی و مذهبی بود، اما این مصوبه تکلیف زن را مشخص نکرد. «شخص سیاسی» در ماده 1 بسیار دقیق تعریف شده است. یعنی اگر بخواهند از یک فرد سیاسی تعریف کنند، کاملاً مغرضانه می گویند. به نظر می رسد که در بیشتر موارد این امر به آزادی و برابری کمک نمی کند.

۲۷۲۱۵

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=289581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.