به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) و شهدای 15 خرداد و شهید رئیس جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همرزمان شهیدش با حضور آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، روحانی مذهبی برگزار شد. فقیه استان گلستان و امام جمعه گرگان، حجت الاسلام والمسلمین مسیح بروجردی «نوه امام خمینی (ره)» و استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در مسجد جامع گلشن با حضور علما بازداشت شد. ، روحانیون شیعه و سنی و ساکنان شهر گرگان در دارالمومنین.
به نقل از جماران، در این مراسم بخشی از متن سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مسیح بروجردی را می خوانید;
در شب سی و پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) هستیم و آن لحظات در سال 68 در مجتمع بیمارستانی و اطراف بیت امام، ساعات بسیار سختی بود و مردمی که از بیماری امام اطلاع داشتند، مدتی را سپری کردند. ساعتهای سختی بود و همه نگران بودند: «وضعیت کشور و جمهوری اسلامی بعد از مرگش چه میشود؟»
در آن زمان که جنگ تحمیلی تازه به پایان رسیده بود، خطر وجود «صدام» و کشورهایی که بتوانند از موقعیت استفاده کنند و در امور داخلی کشورمان دخالت کنند، وجود داشت.
از لحظات بعدازظهر که حال امام وخیم شد، «حاج احمد آقا» به اطلاع همه مسئولان کشور اعم از نظامی، سیاسی، هیئت خبرگان رهبری، مقام معظم رهبری و آیت الله قاسمی و مسائل آینده جمهوری اسلامی رساند. . جمهوری ایران. و در مورد تصمیماتی که باید گرفته می شد صحبت کردند.
خوشبختانه جمهوری اسلامی بعد از امام توانست با ارزش ها و صلابت ادامه دهد و به تدریج نگرانی ها برطرف شد و با رهبری مقام معظم رهبری تا امروز و انشاءالله سالیان متمادی ادامه خواهد داشت. بیا.
برای این بود که از جمهوری اسلامی و امام راحل برای شما بگویم و باید می گفتم که ایشان شخصیتی دو بعدی با جهت گیری های مختلف و برجستگی علمی و شخصی خاص بودند.
از نظر علمی صاحب کتب متعددی در عرفان نظری و عملی بودند و با مراجعه به کتب برای دیگران روشن می شود که این کتاب ها ابتکار و تحقیق خودشان است و اثری در کتاب ها نیست. از اولی ها و در بعد عرفان و فلسفه نیز چنین هستند و کلام نیز صاحب کتاب های فراوانی است.
مجموعه مطالب تفسیری امام که گردآوری شده است در چهار جلد منتشر شد و ایشان در حدیث، علم حدیث، فقه و معنای حدیث و بحث حدیث بسیار متبحر و دقیق بودند.
در فقه و اصول بیش از 45 جلد کتاب از وی به یادگار مانده است که برخی از کتابهای خود مانند کتاب «البیع» در معاملات و کتاب «تحریر الوسیله» که پس از قرن هفتم و «علامه حلی» است. هیچ کس در داستان ما کسی را نداریم که مانند امام در این کتاب به مسائل فقهی در قالب فتوا بپردازد و این کتاب ها بی نظیر هستند.
در کتاب «تحریر الوسیله» چند سؤال فقهی جدید در قالب سؤالات جدیدی که لازم بود به این کتاب اضافه شد و این کتاب کتابی خاص و شروع خوبی است. از ابتدا اضافه شده است. سطح به افراد دارای رتبه بالا
اساتید حوزه تالیفات زیادی در این زمینه داشته اند که یکی از بهترین کتاب ها توسط آیت الله العظمی فاضل لنکرانی عموی آقا مجتبی نورمفیدی که شاید از مراجع تقلید ایشان بوده است نوشته شده است. از سال های قبل از انقلاب این کتاب را بسیار زحمت کشیده اند و تجدید نظر کرده اند.
امام خمینی (ره) در تاریخ تحلیلی اوایل اسلام و تاریخ تحلیلی معاصر، شخصیتی ممتاز و دارای ویژگی های علمی بارز و مهمی با ابتکارات و نظریات خاص بود و این مجموعه علمی به ندرت در یک نفر یافت می شود. و حتی ممکن است آن را نداشته باشیم.
از یک سو شخصیتی که خصوصیات فردی اش مورد توجه دیگران قرار می گرفت و به شدت مورد توجه دیگران قرار می گرفت و وقتی از او یاد می کردند، بر اساس شخصیت فردی اش مورد تکریم قرار می گرفت.
از آنجایی که در علم عرفان تسلط کامل داشت، عارفی پرشور و خودساخته نیز بود و با اینکه عارف بود، با مسائل اجتماعی و سیاسی آشنا بود و عرفان خود را در اجتماع می دانست و اهل عارف نبود. فردی منزوی و به دور از مسائل اجتماعی آنها بسیار عابد و اهل دعا و تهجد بودند و هر روزه نماز جعفر طیار و زیارت می خواندند. او به جزئیات ظاهری شریعت و فرقه ها توجه ویژه داشت و آنچه را که به او سفارش می شد انجام می داد.
یک روز خدمتشان رسیدم و دیدم حالشان خیلی بد است. مفاتیح از من درباره الجنان پرسید و وقتی می خواستند کتاب را ورق بزنند دستشان چنان می لرزید که نمی توانستند درست ورق بزنند و به کار خود ادامه دادند و من از آنها پرسیدم: میشه کمکت کنم قربان؟”” و گفتند: تا امروز گمان کردم که امروز جزء ماه رجب است و اعمال ماه رجب را انجام می دادم و امروز روزنامه آمد و فهمیدم که اول شعبان است و من می کنم. نمی دانم چه کار کنم.” آنها آنقدر به اعمال خود پایبند بودند که همه آنها را یکی یکی انجام می دادند.
سپس رو به من کردند و گفتند: دعای شعبانیه را بخوان و اگر انسان در آن تدبر کند به جایی برسد.
یک روز آقای اشراقی پسر عمه بنده گفتند: یک روز خدمت امام رسیدم و ایشان گفتند وقتی روزنامه می خرید اول کجا را نگاه می کنید؟ و گفتم لقب اول و گفتند بعد از آن؟ گفتم: «کنار روزنامه و بعد پشت روزنامه تا ببینم خبر چطور است» و این گفتگو ادامه پیدا کرد تا اینکه از مرد پرسیدم: «وقتی روزنامه به دستت میرسد، اول کجا را نگاه میکنی؟ و گفتند: اولاً من به شرع نگاه می کنم.
ائمه اطهار(ع) می فرمایند: «اگر کسی تصور کند که بدون این ظواهر نماز و روزه و ذکر و دعا و مانند آن می تواند در عرفان جایگاهی پیدا کند، این انحراف است و ممکن نیست».
یکی از دوستان امام راحل که فرد شاخصی بود، میگفت: «شما دیگر نمییابید که چون عارف و شاخص باشد، به ظواهر شرعی چنین مقید باشد» و این مثال درست بود. ; تا جایی که میگفت: «وضو میگرفتم و تا آب وضو خشک نمیشد آن را خشک نمیکردم»، زیرا معتقد بود این کار مستحب است.
گویا امام راحل بعد از شهادت «حاج آقا مصطفی» همه توصیه های خود را با ایشان در میان گذاشته بودند.
یک روز در شب حاج آقا مصطفی به زیارت امام راحل رفتم و همسر ایشان هم آمدند و تلویزیون چیزی نگفت، چون ایشان حرام کرده بودند و گفتند: «تلوزیون برای ایشان پخش نکند (حاج آقا مصطفی). ) ” و خانم با تلخی گفت: امسال که گذشت و تلویزیون حرفی نزد” و مرد گفت: وقتی مردم این همه شهید می دهند دیگر جایی نیست که برای بچه های خودمان چیزی بگوییم.
امام منافق نبود و در ظاهر چیزی نشان نمی داد و معمولاً دو ساعت قبل از نماز صبح تهجد و نماز شب می خواند. در یکی از ویدئوهایی که در بیمارستان ضبط کرده اند، با حوله اشک های خود را پاک می کنند.
یک بار از آن خانم پرسیدم: آقا در مورد بچه ها به شما کمک کردند؟ خانم ها گفتند: «نه. چرا شب ها بیدار شدند تا نماز بخوانند، من آنجا راحت تر می خوابیدم و آنها مشغول نماز خواندن و تکان دادن گهواره بچه ها بودند و اگر چیزی بود از بچه ها مراقبت می کردند، گفتم خانم چند ساعت می شود؟ گفتند 2 ساعت طول می کشد.
وقتي پزشكان از امام خواستند برنامه شبانه روزي خود را بنويسند، ايشان نوشتند: در اين وقت مي خوابم و نماز صبح را مي خوانم. و در این حال برای آنها چیزی ننوشت; اگرچه بقیه روز را با دقت می نوشتند. آنها این کار را به این دلیل انجام دادند که در مورد اینکه چه زمانی بلند می شوند یا در این مدت کاری انجام می دهند صحبت نمی کردند.
شخصیت شجاع و مصمم از خصوصیات آقا بود. یکی از مسئولین قرارگاه که امام را از کودکی میشناخت، وقتی میخواست شخصیت امام را تحلیل کند، میگوید: امام به خاطر رشادتهایش یکی از قهرمانان تاریخ است و شجاعان به چیزی فکر میکنند که دیگران انجام می دهند. نه.» حکومت پهلوی را سرنگون کن. اینطور نیست که دیگران نخواستند یا نپسندیدند، اما به ذهنشان خطور نکرد که می شود کرد.
عمه ما میگفت: «امام میخواستند از مرحوم آیتالله بروجردی پیامی برای شاه بیاورند» و بعد از بازگشت تعریف میکردند: «وقتی وارد سالنی شدم که قرار بود شاه را ملاقات کنم، ایشان نبودند. با خودم گفتم اگر بعداً احساس کردم که پادشاه می آید، باید بلند شوم و نباید این کار را بکنم، حدس زدم از کدام در وارد شوم و پشت آن در ایستادم و نقاشی هایی را که آنجا بود تماشا کردم فهمیدم که شاه وارد شد و از قسمتی از اتاق گذشت و اعلام کرد که «شاه از راه رسیده است»، سپس برگشتم و نگاهی به شاه انداختم و او لرزید (آن نگاه نافذ معروف امام را همه می دانیم). فهمیدم که می شود با او جنگید و بالاخره با کمک مردم و روحانیت کار را انجام دادم و حکومت پهلوی را سرنگون کردم و جمهوری اسلامی را ایجاد کردم. ولی فکر کنم قبل از سال 1330 باشه.
شاید جوان ها ندانند و آن هایی که انقلاب و امام و جنگ را درک کردند، تصمیم امام را فهمیدند و ایشان فردی بود که بسیار مشورتی بود و گوش شنوایی برای شنیدن نکات و مطالب جدید داشت.
موضوع مهم دیگر کشور «انتخابات» است. مسأله انتخابات، مسأله شرعی است و صرفاً سیاسی نیست و امام مسأله «جمهوری اسلامی» را از روایات استخراج کرد. به روایت پشت روایت تکیه می کنند. اینکه جمهوری اسلامی واجب است و باید حفظ شود و حکومت اسلامی باید جمهوری باشد – مثل همه جمهوری ها – و اسلامی باشد و احکام اسلام را رعایت کند، از متن احادیث استخراج می کنند و می گویند: مردم در نماز و روزه و تشكيل حكومت وظيفه دارند و حكومت بايد بر اساس خود مردم باشد (يعني جمهوري) يكي از ويژگي هاي امام اين بود كه احاديث و آيات را به زبان ساده تر و گاه جديدتر مي گفت. و گاه معلوم می شود که به کدام روایت اشاره می کنند و گاه مرادشان از «بنی الاسلام علی خمس علیه السلام زکات و روزه و حج و الولایه» است و می گوید: اسلام در پنج است. چیزهایی است و امام می فرماید: ولایتی که در این روایت آمده «حکومت» است. این جزو احکام شرعی ماست.
۲۹۲۱۹