افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

پیروزی نارندرا مودی و BJP در انتخابات هند به کدام سمت خواهد رفت؟

  • کد خبر : 288792
پیروزی نارندرا مودی و BJP در انتخابات هند به کدام سمت خواهد رفت؟

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات 2024 هند در روز چهارشنبه 16 ژوئن، زمانی که حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به عنوان حزب حاکم بار دیگر به پیروزی رسید، پایان یافت. علاوه بر این، نارندرا مودی، به عنوان نخست وزیر کنونی هند و رهبر BJP، پس از کاهش آرای الکترال (بدترین افت از سال 2014) توانست جایگاه […]

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات 2024 هند در روز چهارشنبه 16 ژوئن، زمانی که حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به عنوان حزب حاکم بار دیگر به پیروزی رسید، پایان یافت. علاوه بر این، نارندرا مودی، به عنوان نخست وزیر کنونی هند و رهبر BJP، پس از کاهش آرای الکترال (بدترین افت از سال 2014) توانست جایگاه خود را به عنوان نخست وزیر حفظ کند.

با توجه به اهمیت روابط ایران و هند، اکنون این سوال مطرح می شود که پیروزی حزب مودی در هند چقدر برای تهران مهم خواهد بود؟ آیا می توان انتظار گشایش افق های روشنی در روابط دو کشور به ویژه در زمینه مبادلات تجاری و اقتصادی داشت؟

رویکرد ایدئولوژیک حزب. BJP

عرصه سیاست در هند به شدت تحت تأثیر فضای حزبی قدرتمند حاکم بر این کشور است. برای کشوری با 6 حزب قدرتمند ملی و 57 حزب دولتی، انتخابات و نحوه تنظیم سیاست های کلان کشور رنگ متفاوتی با کشوری مانند ایران دارد. در واقع، نخست وزیر حاصل از انتخابات هند حداقل باید نماینده منافع همه احزابی باشد که او را در طول ائتلاف های انتخاباتی با حزب مربوطه خود به قدرت رساندند.

با این حال، تمرکز حزب حاکم همیشه بر شکل دادن به سیاست های کلان اقتصادی هند باقی خواهد ماند. حزب بهارات جاناتا یکی از قدیمی ترین احزاب در هند است و اکثریت جامعه هندو در این کشور را نمایندگی می کند. ناسیونالیسم افراطی، رویارویی با پیروان مذاهب رقیب به ویژه مسلمانان و عضویت در جناح راست افراطی را می توان از شناخته شده ترین ویژگی های شخصیتی این حزب دانست که البته در سال های اخیر برخی از این ویژگی ها تا حدودی تغییر یافته است.

اگرچه هندی ها هفته گذشته تمایل خود را برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در بندر چابهار اعلام کردند، اما باید در نظر داشت که دولت هند در دوره نخست وزیری نارندرا مودی، به دلیل محدودیت های سرمایه گذاری و تجارت با ایران، هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. اقدام ملموس برای بهبود و توسعه این بندر دریایی.

با این حال، نگاهی به تاریخ هند از زمان استقلال تا کنون نشان می دهد که BJP اغلب نماینده بخش راستگرا و افراطی جامعه سیاسی هند و به دلیل درگیری طولانی مدت با مسلمانان و احزاب وابسته به آن محسوب می شود. مانند مسلم لیگ یا حزب سنتی حامی. آنها، یعنی حزب کنگره، نوعاً از روابط چندان پایداری با کشورهای اسلامی، به ویژه پاکستان برخوردار نبوده اند.

به عنوان مثال می توان به بحران کشتار مسلمانان توسط افراط گرایان هندو در ایالت هاریانا در سپتامبر سال گذشته اشاره کرد که در آن دولت مودی کمترین تلاش را برای جلوگیری از این روند انجام داد. موضوعی که باعث کاهش شدید محبوبیت وی در داخل کشور و البته واکنش های گسترده ای به سیاست های او در ترویج خشونت علیه مسلمانان در جامعه جهانی شد. اگرچه هدف این متن پرداختن به مبانی عقیدتی و اعتقادی حزب حاکم هند و نخست وزیر این کشور نیست، اما حقیقت این است که این اعتقادات تأثیر زیادی در تنظیم روابط هند با اسلام داشته است. کشورها، و این منجر به پرداختن به گرایش های نظری حزب مودی شده است.

روابط هند و ایران در عصر مودی

قبل از اعمال تحریم های نفتی، جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین شرکای تجاری هند در حوزه انرژی به شمار می رفت. با این حال، شکل‌گیری تحریم‌های شدید نفتی علیه تهران منجر به توقف خرید نفت ایران از هند شد. اگرچه گمانه‌زنی‌هایی درباره تصمیم هند برای از سرگیری واردات نفت از ایران در سال گذشته وجود داشت، اما تاکنون تغییری در این روند ایجاد نشده است.

موضوع دیگری که به نظر می رسد در شرایط کنونی روابط ایران و هند را تحت تاثیر قرار دهد، موضوع سرمایه گذاری دهلی نو در بندر چابهار است. اگرچه هندی ها هفته گذشته تمایل خود را برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در بندر چابهار اعلام کردند، اما باید در نظر داشت که دولت هند در دوره نخست وزیری نارندرا مودی، به دلیل محدودیت های سرمایه گذاری و تجارت با ایران، هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. اقدام ملموس برای بهبود و توسعه این بندر.

شخصیت راستگرای نارندرا مودی و BJP او را از نظر ریشه های فکری در کنار چهره هایی مانند دونالد ترامپ (راست افراطی) قرار داده است و در این شرایط نمی توان روی دولت فعلی هند به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای ایران حساب کرد. .

از سوی دیگر باید در نظر داشت که BJP نسبت به رقیب سابق خود یعنی حزب کنگره روابط نزدیک تری با غرب داشته است و از این نظر دهلی نو خرید نفت خود از روسیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. شخصیت راستگرای نارندرا مودی و BJP او را از نظر ریشه های فکری در کنار چهره هایی مانند دونالد ترامپ (راست افراطی) قرار داده است و در این شرایط نمی توان روی دولت فعلی هند به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای ایران حساب کرد. . اگر بازگشت مودی به قدرت در هند با ریاست احتمالی ترامپ در ایالات متحده همزمان شود، وضعیت روابط تجاری بین دو کشور احتمالاً با بن بست بیشتری مواجه خواهد شد.

لذا این نکته را باید در نظر داشت: اساساً برای کشورهای اسلامی به ویژه کشوری مانند ایران که تقابل مستقیم و حداکثری با غرب دارد، روی کار آمدن دولت برجام شرایط مساعدی ایجاد نمی کند. پیش‌بینی‌های به‌دست‌آمده از تحلیل پیشرفت حزب بهاراتیا جاناتا و نارندرا مودی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد طی چند سال آینده و تا زمانی که دولت فعلی در هند بر سر کار باقی بماند، نمی‌توان انتظار پیشرفت چشمگیری را در تجارت داشت. . روابط تهران و دهلی نو بخصوص در صورت تشدید تنش ها بین تهران و غرب، حضور موثر هندی ها در عرصه سرمایه گذاری خارجی در ایران بسیار بعید به نظر می رسد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=288792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.