افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
5

سفر به جزایر جنوب زیبای ایران ، کیش و قشم

  • کد خبر : 28834
سفر به جزایر جنوب زیبای ایران ، کیش و قشم
بعضی از ما طبق عادتی که داریم در تقویم‌هایی دور روزهای تعطیل و قرمز رنگ نشانه می‌گذاریم تا خود را به یک سفر کوتاه دعوت کنیم و معمولاً مسیری که شکل می‌گیرد به سمت شمال کشورمان است.

غافل از اینکه سفر و قرار گرفتن در دریا و آرامش آن تنها مختص شمال کشور ما نیست و در جنوب ایران هم می‌توانیم شگفتی‌های فراوانی را تجربه کرد.

در این مقاله قصد داریم نگاهی نو به جزایر بسیار زیبای خلیج فارس داشته باشیم پس با ما همراه باشید. اگر می خواهید نگاهی عمیق و جزئی داشته باشید سری به مقاله سفر به زیباترین جزایر ایران، کیش و قشم بزنید.

با استفاده از تور کیش و تور قشم می توانید سفری دلچسب را تجربه کنید. مسافرت به کیش و قشم به یکی از تفریحات مورد علاقه ایرانیان تبدیل شده است و جایگاه بسیار زیادی در سفر های داخلی دارد.

زمانی که نام جنوب کشورمان را می‌شنویم ناخودآگاه به فکر جزایر زیبای کیش و قشم می‌افتیم. اما قشم محدود به پاساژ و خرید نیست. این جزیره با دارا بودن وسعت ۱۵۰۰ کیلومتر مربع بیشترین سواحل را در میان جزایر خلیج فارس پیدا کنید.

در این سواحل می‌توانید صخره‌ای شنی ماسه‌ای و گلی را ببینید. سواحل سیمین جزایر ناز سواحل زیتون سوزا و شیب دراز که برای بیشتر گردشگران نام آشنا هستند.

معمولا تورهای گردشگری مسافرانشان را به این سواحل می‌برند سواحلی که در روستای سلخ گوران و دوست کوه هستند از بکرترین سواحل جزیره قشم هستند البته زیبایی این منطقه دست نخورده هستند.

پس در زمان رفتن به این جزایر حواسمان باشد در این جزایر رد پایی از خودمان به جا نگذاریم و نظم طبیعت را به هم نزنیم. جزیره هرمز با دارا بودن خاک رنگیش به عنوان یک مقصد گردشگری و توریستی مطرح شده است ساحل گلک و مفنق  دو ساحل بسیار زیبا و دست نخورده هستند که برای رسیدن به آن باید از بومیان این منطقه پرس و جو کنید.

شنا کردن در دریای زیبا و آرام این جزیره از لذت‌های فراموش نشدنی در طول سفر برای شما خواهد بود حتماً می‌دانید که خاک هرمز خاصیت درمانی هم دارد. پس در زمان گشت و گذار در این جزیره حتماً افراد بومی را می‌بینید که در گوشه و کنار بساط پخته نان را برپا کردند که این نان‌ها بر روی خاک سرخ این جزیره طبخ می‌شوند

 گوشه و کنار نگین گردشگری خلیج فارس

در میانه مسیر یعنی از بندرعباس تا خوزستان احتمالاً در سر راهتان شهرستان پارسیان را می‌بینید که فاصله آن تا بندر لنگه حدوداً ۲۲۰ کیلومتر است.

از بهترین سواحل نگین گردشگری جنوب، که دارای زیبایی های بی حد و حساب همچون دریا دشت و کوه اند، سواحل پارسیان هستند. که همه زیبایی ها به یکجا جمع شدند و تجربه قدم زدن بر روی شن‌های سرخ این منطقه و دیدن جاذبه‌های تاریخی ارزش امتحان کردن را دارد.

از سمبوسه و قلیه ماهی تا چنگال و رنگینک

 اکثر ماهی فروشان در شهرهای حاشیه خلیج فارس انواع آبزیان را در تنوعی از طعم و رنگ و نوع و در اختیارتان میگذارند.

این تنوع به قدری زیاد است که مشورت کردن با یک بومی یا یک فروشنده برای شما کار را راحت‌تر می‌کند جنوب دارای غذاهای بسیار لذیذ دریایی است. حتماً در این حوالی نام قلیه ماهی ماهی کباب فلافل سمبوسه را زیاد شنیده‌اید اما در کنار این‌ها غذاهایی همچون حمیسه، مجبوس، رنگینک، لگیمات، خمفروش، گیویده، بدوه، ته‌چین ماهی، آش ماهی، کینگسور، کلون با گوشت ماهی، هواری، پلو بریانی، کهیله تخم مرغ، کوکوی ماهی، و انواع حلوا (چنگالی، شولو، خبیس)، انواع نان و غذاهای دیگری وجود دارد که حتما باید امتحانشان کنید.

فرهنگ و موسیقی مردمان جنوب

مردمان جنوب همواره مردمانی مهربان و مهمان دوست هستند و جز افراد خونگرم و خوش مشرب به حساب می‌آیند علاقه به موسیقی و نواختن سازهای سنتی در مراسم شادی و عزا جز آداب و رسوم دیرینه آنها هست که همه بومیان این منطقه به این آداب و رسوم خاص پایبند هستند.

این موسیقی با استفاده از سازهای کوبه‌ای همچون نی انبان تمپو و تومبا در کنار یک ساز بادی نواخته می‌شود در سفر به این سواحل حتماً نوازندگان متعددی را در کنار ساحل می‌بینید که به نواختن آهنگ‌های بندری بسیار شاد و هیجان انگیز مشغول هستند این ساز ها را در بندر بوشهری‌ها پیدا می‌کنید.

در ۸۰ کیلومتری جزیره قشم روستایی به نام گوران قرار گرفته است که کانون غنی از لنج سازی‌های ایران است اگر دنبال دیدن آخرین نسل‌های باقیمانده از لنج هستید می‌توانید سری به این روستا بزنید و مراحل ساخت لنج عظیم الجثه را از نزدیک ببینید بیشتر از ۲۰ کارگر حدود ۲ سال زمان می‌گذارند تا یک لنج را بسازند.

مهمانی ستاره‌ایی در جزیره هنگام

 زمانی به جزیره هنگام می‌روید با رسیدن شب و وزش نسیم ملایم بر بلندای صخره‌های بلندی که در اطراف ساحل قرار گرفته‌اند ستاره‌های پرنور را در آسمان می‌بینید و در کنار پاهایتان پلانگتون‌های دریا که آن را نورافشانی کرده‌اند را خواهید دید.

منظره بسیار حیرت انگیز به وجود می‌آید که شما را سیر نخواهد کرد حتماً به صخره‌های نورانی از پلانکتون‌ها سر بزنید و معمولاً بومی‌های این منطقه به خوبی می‌توانند شما را به ساحل آرامش بخش همراه با پلانکتون برسانند.

بندر دیر در جنوب استان بوشهر قرار گرفته است و جز زیباترین سواحل ایران است اگر مهمان این شهر بندری هستید حتماً غذاهای دریایی آن به ویژه میگوی صادراتی آن را امتحان کنید زیرا جز مرغوب‌ترین ماهی‌های خوراکی در کشور است در مسیر ساحلی به این بندر از زیبایی‌های بی‌حد و حسابی عبور خواهید کرد.

 سوغات جنوب

به جز ماهی و میگو، باقلوای جنوبی، انواع خرما (استعمران، خضراوی، کبکاب، زاهدی، گنتار، برهی، خاصویی، دیری، شکر و حلاوی و…) و مشتقات آن، پنیر نخل، کلیچه (نوعی شیرینی بومی)، مسقطی، صنایع دستی حصیری و دریایی، گبه و گلیم، سفال، انواع دوختنی ها از جمله گلابتون، خوس و…، از جمله سوغات خطه جنوب کشورمان است.

سواحل جنوبی ایران از زیباترین سواحل دنیا هستند که اگر در امتداد خط ساحلی خلیج فارس سفر داشته باشید با مناظر شگفت انگیزی روبرو خواهید شد.

بندر گنگ یکی از این زیبایی‌هاست که ساحل آن آرام و تمیز است بد نیست در سفرتان در این بندر هم ساکن شوید حدود ۵۶ هکتار بافت تاریخی در بندر گنگ وجود دارد که همین امر موجب شده است این ساحل هیجان انگیزتر شود خانه‌های سنتی همراه با بادگیرهای کهن در جوار مناظر زیبا از دریا به سفرتان رنگ و بویی تازه می‌بخشند

جاذبه‌های منحصر به فرد اکوتوریسمی

روستاهای ساحلی در بخش مرکزی بندر لنگه در حاشیه مرزی خلیج فارس قرار گرفته‌اند به دلیل دارا بودن مناظر دست نخورده جز جاذبه‌های توریستی شده است و از مکان‌های بسیار خوب برای گردشگران به حساب می‌آید.

 خیام خوانی

یک سنت دیرینه و عارفانه است و جزئی از موسیقی خصوصی بوشهر شده است از اداب کهن بوشهر به حساب می‌آید خیام خوانی در مراسمات مختلفی انجام می‌شود معمولاً از نیمه شب تا سحر انجام می‌گیرد و همراه با حرکاتی خاص این کار انجام می‌گیرد.

بوشهریان نه تنها در محافل عمومی بلکه در جمع‌های گرم و صمیمی‌شان بساط خیام خوانی را برپا می‌کنند بدین گونه که یک نفر که به او خیام خان گفته می‌شود اشعاری از دیوان خیام را به صورت زیبایی می‌خواند و بقیه افراد با نی انبان و ضرب دست خاص بوشهری آن را همراهی می‌کند و مجلس به شدت عارفانه و جذاب خواهد شد.

بهترین زمان سفر برای مسافرت به جنوب کشور و استفاده از سواحل زیبای خلیج فارس زمستان تا اوایل بهار است در این فصل از هیچ گونه ریزگردی خبری نیست و هوا بسیار مطبوع است البته در ایام عید نوروز باید این را بدانید که شهرهای بندری و ساحلی معمولاً شلوغ هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28834

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.