افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

فاصله قابل توجه بین قیمت تولید و مصرف مرغ

  • کد خبر : 28740
فاصله قابل توجه بین قیمت تولید و مصرف مرغ

الهام رئوفی فر; بازار: گرانی مرغ موضوعی قدیمی و تکراری است که هر روز پیچیده تر می شود. افزایش صعودی قیمت مرغ در 14 ماه گذشته باعث کاهش چشمگیر مصرف این پروتئین در کشور شده است، البته این روند همچنان ادامه دارد و قیمت مرغ روز به روز در حال افزایش است. قیمت های تکلیفی، […]

الهام رئوفی فر; بازار: گرانی مرغ موضوعی قدیمی و تکراری است که هر روز پیچیده تر می شود. افزایش صعودی قیمت مرغ در 14 ماه گذشته باعث کاهش چشمگیر مصرف این پروتئین در کشور شده است، البته این روند همچنان ادامه دارد و قیمت مرغ روز به روز در حال افزایش است.

قیمت های تکلیفی، سیاست های غلط و دلالان بی رویه در بازار مرغ به گفته کارشناسان باعث افزایش قیمت شده است. هر چند اصرار دولت بر اجرای اقتصاد دستوری تولیدکننده را تحت فشار قرار داده و مرغ درب کشتارگاه را با قیمت کیلویی 52 هزار تومان تحت فشار قرار داده است، اما حضور دلالان در بازار باعث شده تا این محصول کیلویی 70 تا 100 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

فعالان اقتصادی بر این باورند که دست‌های پنهان در صدد حذف صنعت مرغ در کشور هستند و اگر دولت نتواند با این مافیا مقابله کند، بسیاری از واحدها و زنجیره‌های تولید مرغ بسته می‌شوند که بسیاری از آنها در شرایط فعلی نیمه تعطیل هستند. . در نظر گرفته می شوند

دولت منصف باش

عضو انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور باتاکید به خبرنگار بازار گفت: اگر دولت بر اجرای این سیاست اصرار دارد، حداقل باید عادلانه باشد.

رضا مبصری ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر، ضعف شدید در تدوین و اجرای سیاست‌ها، آسیب‌های شدیدی به بخش کشاورزی وارد کرده و در نتیجه رشد منفی و زیان صنایع این بخش به‌ویژه صنعت طیور را به دنبال داشته است.

مدیرعامل شرکت پگاه جهان نما: تولید مرغ مانند صنعت فولاد نیست که بتوان با سه شیفت کاری در یک فرآیند کمبود را جبران کرد.

وی با بیان اینکه چنین اتفاقی حاصل برخورد نادرست مسئولان بالادستی در حوزه کشاورزی است، می افزاید: مسئولان دولتی باید هر چه سریعتر برای رفع این مشکل دست به کار شوند وگرنه چنین توان خوبی را در استان از دست خواهیم داد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه ارزش افزوده صنعت طیور در کشور پنج میلیارد دلار است، گفت: یک میلیارد دلار از آن ارزش افزوده صنعت طیور استان است..

به گفته تولیدکنندگان، دولت باید از ظرفیت کارشناسان و فعالان این حوزه در قیمت گذاری استفاده کند تا بخش خصوصی به اندازه امروز با زیان مواجه نشود.

تجزیه و تحلیل هزینه در قیمت لحاظ نشده است.

مدیرعامل شرکت پگاه جهان نما در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: دولت در زمان قیمت گذاری مرغ، هزینه ها را به درستی تحلیل نکرد که این امر موجب زیان بخش خصوصی شده است.

حمید سلیمانی با تاکید بر اینکه قیمت مرغ ربطی به تولیدکننده ندارد، می افزاید: با توجه به افزایش قیمت تمام شده دارو و خوراک طیور، قیمت تمام شده نیز افزایش می یابد و این روند از کنترل سازمان خارج شده است. بخش خصوصی. . با این حال مسئولان این موضوع را نادیده گرفته اند.

وی ادامه می دهد: زمانی که قیمت پیشنهادی دولت برای تولیدکننده توجیه اقتصادی نداشته باشد، ناگزیر باعث کاهش تولید بخش خصوصی می شود. آنچه در دو سال گذشته دیده ایم.

این فعال اقتصادی افزود: تولید مرغ مانند صنعت فولاد نیست که بتوان با سه شیفت کاری در یک فرآیند کمبود را جبران کرد. این صنعت کشت موجودات زنده را انجام می دهد و پس از کاهش تولید، مدتی نیاز است تا دوباره حجم تولید افزایش یابد.

نمایندگان را وارد کنید

عضو هیأت اتاق بازرگانی گرگان حل مشکل صنعت طیور در استان را در گرو مشارکت نمایندگان مجلس در این زمینه می داند و می گوید: با توجه به این موضوع که در این راستا باید به سمت توسعه صنعت طیور برسیم. شاید با تایید قانونی، تولیدکنندگان از این سرگردانی نجات پیدا کنند.

ابوذر فردوسی معتقد است که نارضایتی بخش خصوصی است قیمت اجباری سال هاست که بحث می شود اما با گذشت این همه سال هنوز این موضوع حل نشده است.

وی با بیان اینکه بیشتر تولیدات استان در حوزه دام و طیور فعال است، می افزاید: تولیدکنندگان گلستانی بیشترین آسیب را از سیاست قیمت گذاری دستوری متحمل خواهند شد.

تبعات وارد کردن خسارت به تولیدکنندگان طبیعتا گریبان مصرف کنندگان را نیز خواهد گرفت، اما اگر این اتفاق در استانی رخ دهد که درآمد سرانه مردم کمتر از میانگین کشوری باشد، این آسیب چند برابر می شود.

امکان تعطیلی صنایع

رئیس اتاق بازرگانی گرگان در این باره به خبرنگار بازار می گوید: با توجه به اینکه صنعت طیور در گلستان بیشترین درآمد را در استان دارد، در صورت آسیب به این واحدهای تولیدی، جمعیت استان سهم بزرگی از ضرر را متحمل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت داروسازی کیمیا رشد: قیمت گذاری دستوری در کشور اتفاق جدیدی نیست، اما از اصرار دولت بر اجرای این سیاست تعجب می کنیم.

امیریوسفی می افزاید: ادامه سیاست اقتصاد دستوری منجر به زیان بیشتر تولیدکنندگان و در نهایت به نابودی بخش خصوصی می شود..

این فعال اقتصادی می افزاید: عدم توجیه اقتصادی صنایع منجر به تعطیلی کارخانه ها می شود زیرا توانایی سرمایه گذاران برای ادامه تولید از دست رفته تا حدی است و بیش از آن بخش خصوصی از کار می افتد.

اصرار بر اجرای یک سیاست شکست خورده

مدیرعامل شرکت داروسازی کیمیا رشد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت گذاری اجباری در کشور چیز جدیدی نیست، افزود: تعجب می کنیم که اصرار دولت برای اجرای این سیاست ناکام مانده است.

حسین رحمانی می افزاید: اگرچه تولیدکننده مرغ را کیلویی 10 تا 15 هزار تومان و در کشتارگاه با قیمت 52 هزار تومان به فروش می رساند، اما این محصول بین 70 تا 100 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

وی بر افزایش نظارت دولت در بازار و برخورد با بازرگانان و واسطه ها تاکید می کند و ادامه می دهد: اگرچه هدف دولت جلب رضایت مردم است، اما فشار بر بخش خصوصی راه درستی برای حمایت از مصرف کننده نیست.

تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی سیاست قیمت گذاری اجباری را شکست خورده می دانند و معتقدند اصرار دولت بر ادامه اجرای اقتصاد اجباری منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی این بخش می شود و در صورت تحقق این امر با بهمن بیکاران مواجه خواهیم شد. مردم، زیرا به گفته کارشناسان اقتصادی، صنعت طیور یکی از فعال ترین صنایع کشور است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28740

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.