افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
3

آیا اختلاف ایران و آژانس به مرحله خطرناکی رسیده است؟

  • کد خبر : 287341
آیا اختلاف ایران و آژانس به مرحله خطرناکی رسیده است؟

آفتاب نیوز: به گزارش رویترز، در این قطعنامه همچنین از ایران خواسته شده است که تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان با تجربه را لغو کند. این مصوبه با 20 رای موافق، 2 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب رسید. این اولین بار نیست که کشورهای ترویکای اروپایی در سال های اخیر تلاش […]

آفتاب نیوز:

به گزارش رویترز، در این قطعنامه همچنین از ایران خواسته شده است که تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان با تجربه را لغو کند. این مصوبه با 20 رای موافق، 2 رای مخالف و 12 رای ممتنع به تصویب رسید.

این اولین بار نیست که کشورهای ترویکای اروپایی در سال های اخیر تلاش می کنند فشار بر ایران را افزایش دهند. این فشارها که عمدتاً با کلمه کلیدی «نگرانی از سطح غنی‌سازی» بیان می‌شود، منجر به تهدیدهای رسمی و در مواقعی صدور قطعنامه‌هایی علیه ایران شده است. اما با توجه به اتفاقات سیاسی اخیر کشور از جمله سقوط بالگرد سر سیزدهم کشور و همراهانش، اقدامات جدید کشورهای اروپایی و آژانس بیش از ماه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در واکنش به تحولات اخیر گفت: آژانس یک نهاد فنی است و انتظار می رود همه کشورها از جمله اعضای شورای حاکم بر اساس رویکرد فنی آژانس عمل کنند. اهداف سیاسی قطعاً به ضرر هویت آژانس و نقش آژانس و به ضرر نقش تخصصی آژانس خواهد بود.»

با در نظر گرفتن این شرایط سوالاتی مطرح می شود از جمله اینکه چرا کشورهای اروپایی سناریوی فعلی را برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران انتخاب کرده اند و پیامدهای این تصمیمات چه تاثیری بر آینده هسته ای این کشور خواهد داشت. عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپلیتیک و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو به این سوالات پاسخ داد:

اگر قطعنامه به شورای امنیت ارائه شود، تنش افزایش می یابد

عبدالرضا فرجی راد به فرارو گفت: در نشست قبلی آژانس انرژی اتمی، اعضای اتحادیه اروپا بیانیه ای دادند و همزمان بین آمریکا و اتحادیه اروپا اختلاف نظرهایی وجود داشت. مثلاً در آن زمان گفته می شد که اگر ایران ظرف سه ماه با آژانس همکاری نکند، می توانند در جلسه بعدی شورای حاکم قطعنامه ای صادر کنند. بالاخره مهلت سه ماهه فرا رسید و جلسه بعدی حکام آژانس برگزار شد و آقای گروسی در مورد اینکه آژانس و ایران هنوز در حوزه پادمانی به نتیجه نرسیده‌اند و سطح غنی‌سازی ایران صحبت کردند. افزایش یافته است. افزایش یافته است و همچنین در زمینه اعزام کارشناسان آژانس تفاوت وجود دارد. نظر وجود دارد و برخی کارشناسان به دلیل سوء ظن (آنچه ایران معتقد است) ویزا نمی گیرند. علاوه بر این، مهم ترین نکته ای که گروسی به آن اشاره کرد این بود که ما نمی دانیم آیا اقدامات ایران با هدف ایجاد و ساخت سلاح هسته ای است یا خیر. این سخنان گروسی حکایت از آن داشت که سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس قصد دارند بر اساس آنچه قبلا گفته شد بیانیه ای ارائه و به قطعنامه ای تبدیل کنند که به تایید سازمان برسد.

وی افزود: اروپایی ها می گویند نگران افزایش اورانیوم و وضعیت غنی سازی ایران هستند، به ویژه با توجه به اینکه آژانس می گوید دسترسی کامل به سایت های هسته ای ایران ندارد، از سوی دیگر، آمریکا به انتخابات نزدیک می شود و مذاکرات را ادامه می دهد. در صورت ارائه قطعنامه به شورای امنیت، اختلاف نظر بین سه کشور و کشورهای اروپایی وجود داشت ادعای آژانس این است که میزان غنی سازی اورانیوم 20 درصد افزایش یافته است، اما به نظر می رسد آنها به این نتیجه رسیده اند که قطعنامه را صادر می کنند، اما آن را اجرا نمی کنند آن را به شورای امنیت ارسال نکنید و این فقط یک هشدار به ایران بود.

چرا ایران تصمیم به کاهش تعهدات خود گرفته است؟

این استاد ژئوپلیتیک گفت: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است که با توجه به عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی و اینکه حدود دو سال دیگر برجام منقضی می‌شود و ایران محدودیت‌ها را رها می‌کند، سپس ما نیز باید همین مسیر را طی کنیم و تعهدات خود را کاهش دهیم، بنابراین، سخنان آقای اسلامی ممکن است واقعاً مربوط به حرکت سریع اعضای اتحادیه اروپا باشد یا ایران قبلاً به طور جدی تصمیم گرفته و تصمیم گرفته است که این قطعنامه را تغییر دهد. بعید به نظر می رسد که به شورای امنیت ارسال شود و احتمالاً تا زمانی که مشخص شود همکاری بین ایران و گروسی در طول سفر به تهران تغییر خواهد کرد یا خیر، باقی خواهد ماند تبادل نظر و گفتار بین ایران و آژانس باشد.

وی افزود: فکر می کنم گروسی عجله کرد و اظهارات خود را از قبل اعلام کرد و با احتساب حادثه هلیکوپتر بهتر بود کمی دیرتر واکنش نشان می داد. آنچه اکنون مشخص است این است که در هفته های آینده انتخاباتی خواهیم داشت که نه تنها برای ما، بلکه برای اروپا و آمریکا و البته برای آژانس نیز بسیار مهم است. در حال حاضر در ایران خلاء اجرایی در کشور وجود دارد و ممکن است تصمیم گیرندگان موقت نتوانند تصمیم نهایی را در مورد آژانس بگیرند، بنابراین می فهمند که باید تا دولت بعدی و تعیین وزیر امور خارجه بعدی صبر کنند. رئیس بعدی سازمان انرژی اتمی و ساختار سیاسی ایران و دیپلماسی پیش رو باید کمی صبور باشد. به همین دلایل است که معتقدم قطعنامه احتمالی که صادر خواهد شد مسکوت خواهد ماند تا اینکه در یکی دو ماه آینده مسیر کارها مشخص شود. فراموش نکنیم که در آمریکا انتخابات برگزار می شود و اروپا هم نگران انتخابات آمریکاست که مبادا رئیس جمهور شبیه ترامپ روی کار بیاید و بیشتر با ایران درگیر شود و اوضاع بدتر شود و آژانس ” همچنین دسترسی آنها به ایران را محدود کنید.»

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: احتمال ناراحتی اروپایی ها از مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا بسیار کم است اما اروپا در این مذاکرات حضور ندارد. آنها معتقدند این مذاکرات باید در گروه 5 به علاوه یک انجام شود و اینکه چرا آمریکا مستقیماً با ایران گفتگو می کند جای سوال است. واقعیت این است که ایران و آمریکا زیاد درباره مسائل هسته ای صحبت نمی کنند و بیشتر درباره مسائل منطقه ای، نیروهای مقاومت و پیشگیری از درگیری در منطقه صحبت می کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=287341

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.