افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

پوتین بن سلمان را دور زد!

  • کد خبر : 28682
پوتین بن سلمان را دور زد!

عربستان سعودی پس از افزایش قیمت نفت خام برنت به بالای 80 دلار در هر بشکه مدعی پیروزی شد، اما تحلیلگران هشدار می دهند که این پادشاهی همچنان باید با روسیه، بازیگری که به دنبال کاهش عرضه جهانی نفت است، رقابت کند. رویایی که می تواند تبدیل به یک کابوس شود! آدی ایمسیروویچ، رئیس سابق […]

عربستان سعودی پس از افزایش قیمت نفت خام برنت به بالای 80 دلار در هر بشکه مدعی پیروزی شد، اما تحلیلگران هشدار می دهند که این پادشاهی همچنان باید با روسیه، بازیگری که به دنبال کاهش عرضه جهانی نفت است، رقابت کند.

رویایی که می تواند تبدیل به یک کابوس شود!

آدی ایمسیروویچ، رئیس سابق بخش نفت گازپروم میدل ایست آی، گفت: “مردم شاهد افزایش نرخ بهره بودند تا بتوانند تصویر اقتصادی بهتری را ببینند.” به گفته این تحلیلگر، در نیمه دوم سال تقاضا برای نفت به طور کلی افزایش خواهد یافت، ایمسیروویچ همچنین خاطرنشان کرد: نفت بالای 80 دلار در هر بشکه داستان تقاضا است نه عرضه.

حرکت نفت برنت به بالای 80 دلار در هر بشکه برای عربستان سعودی نمادین است، زیرا این قیمتی است که صندوق بین المللی پول می گوید پادشاهی باید بودجه خود را متعادل کند و منابع مالی خود را به سمت پروژه های بزرگی مانند توسعه جزیره هدایت کند. نئوم و دریای سرخ برای تنوع بخشیدن به خود. اقتصاد به دور از سوخت های فسیلی

عربستان سعودی ماه‌هاست که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و ائتلاف تولیدکنندگان نفت به رهبری روسیه را برای کاهش عرضه جهانی نفت تحت فشار قرار داده است. این پادشاهی از طریق وزیر انرژی عبدالعزیز بن وزیر انرژی، کاهش تولید نفت را رهبری کرده است. سلمان رویکرد تهاجمی تری در پیش گرفته است و به سفته بازان بازار هشدار داده است که در صورت تردید در کاهش بیشتر در جهنم خواهند بود.

پادشاهی آب نبات چوبی ترش می شود؟

به گزارش میدل ایست آی، در ماه ژوئن، عبدالعزیز برنامه هایی را برای آنچه که او آن را “آب نبات چوبی سعودی” خواند، با کاهش یک میلیون بشکه دیگر نفت خام عربستان در ماه ژوئیه، یا 10 درصد، فاش کرد. سعودی ها از قیمت ها استقبال می کنند زیرا خطر وجود دارد. به گفته کارول نخل، مدیر شرکت مشاوره انرژی کریستال انرژی، سقوط در “دایره باطل” کاهش قیمت ها.

او به میدل ایست آی گفت: اگر تقاضای نفت افزایش نیابد یا عرضه بیشتری به بازار وارد شود، پادشاهی در نهایت مجبور می شود هر بار عرضه را کاهش دهد تا بر قیمت ها فشار بیاورد. عربستان سعودی که از لحاظ تاریخی بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان است، بار عمده کاهش تولید اوپک را متحمل شده است. آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که عربستان سعودی در آستانه از دست دادن جایگاه خود به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک پلاس در برابر روسیه است.

photo_2023-07-15_20-35-41

کرملین چگونه پادشاهی را فریب داد؟

گرگ پریدی، کارشناس ارشد مرکز منافع ملی در واشنگتن دی سی، به میدل ایست آی گفت: “روسیه پادشاهی را گمراه کرده و دور زده است. با این حال سعودی ها سعی می کنند روابط خود را با روسیه حل کنند. در آوریل، صادرات انجام می شود. نفت خام روسیه به بالاترین سطح خود از زمان تهاجم به اوکراین رسیده است روسیه به طور کلی از پیشنهاد عربستان سعودی برای پیوستن به اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولید خودداری کرده است.

از آنجایی که قیمت نفت توسط نیروهای عرضه و تقاضا تعیین می شود، تحلیلگران می گویند مسکو از مزایای کاهش قیمت عربستان سعودی بدون قربانی کردن خود بهره برده است.به گفته وال استریت ژورنال، عدم تمایل روسیه به محدود کردن صادرات منجر به افزایش تنش با عربستان شده است. . به گفته ایمسیروویچ، یکی از حساس ترین موضوعات برای پادشاهی تلاش مسکو برای تصاحب سهم بازار عربستان سعودی در آسیا است، حتی در شرایطی که این کشور تولید خود را کاهش می دهد. این دو برای کسب مقام برتر به عنوان تامین کننده برتر نفت چین رقابت می کنند.

photo_2023-07-15_20-36-56

کلاهبرداری به سبک مسکو

در همین حال، فروش نفت روسیه به هند از کل نفت خام خریداری شده از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و ایالات متحده فراتر رفته است. روسیه همچنین توانسته است قیمت نفت خامی که به هند ارسال می کند بالاتر باشد. گذشته ماه های اول جنگ اوکراین بر اساس گزارش تایمز آو ایندیا، شرکت‌های روسی قبوض نفت را کمتر از حداکثر قیمت غربی 60 دلار اعلام می‌کنند، اما قیمت‌های حمل و نقل افزایش می‌یابد. ایمسیروویچ گفت: کلاهبرداری های زیادی برای فرار از حداکثر قیمت در حال انجام است. به هر حال پول به پوتین برمی گردد.

عربستان سعودی نفت بیشتری به اروپا می فروشد، اما آسیا جایی است که بازارهای رشد تعریف می شوند. به طور طبیعی، شما نمی خواهید سهم بازار آسیا را برای فروش به اروپا از دست بدهید.

photo_2023-07-15_20-38-40

روایت بازی جیغ

عربستان سعودی و روسیه در سال 2016 برای ایجاد اوپک پلاس، یک اتحاد انرژی که حدود 40 درصد از ذخایر نفت خام جهان را تشکیل می دهد، به نیروها پیوستند. اما این مشارکت بدون چالش نبود: سه سال پیش، عربستان سعودی پس از اینکه روسیه از کاهش تولید در طول همه‌گیری ویروس کرونا خودداری کرد، بازار را با نفت خام پر کرد. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که تماس بین ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان به یک «فریاد بازی» تبدیل شد، روندی که منجر به کاهش تاریخی قیمت شد و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را مجبور به مداخله برای هدایت بازار کرد.

اما این بار، عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان فضایی برای نفس کشیدن دارند.یک افزایش تاریخی در سال گذشته باعث شد قیمت برنت به حدود 140 دلار در هر بشکه برسد. تحلیلگران به میدل ایست آی گفتند که شرایط کنونی بازار قابل تحمل است و قیمت نفت خام به 75 دلار در هر بشکه نزدیک می‌شود، بنابراین قیمت‌ها از نظر تاریخی چندان پایین نیستند. در همین حال، چشم بستن بر تقلب روسیه و تغییر رویکرد محمد بن سلمان، چالش هایی را برای پادشاهی ایجاد کرده است.

AFP_32KR822

شکستن یک اتحاد

در همین حال، مداخلات نظامی پرهزینه در مناطقی مانند یمن جای خود را به تلاش‌ها برای قرار دادن ریاض به عنوان میانجی داده است. پادشاهی همچنین با چین و روسیه تماس گرفته است تا سیاست خارجی مستقل تری از ایالات متحده اتخاذ کند. ایمسیروویچ به Middle East E گفت: سعودی ها تلاش می کنند این رابطه با روسیه به نتیجه برسد. اوپک، عربستان سعودی کاهش تولید را اعلام کردند. 1 میلیون بشکه در ژوئیه برای یک ماه دیگر تمدید می شود. اعلام این خبر همزمان با تعهد روسیه به کاهش 500 هزار بشکه ای صادرات خود در ماه اوت بود.

عبدالعزیز به خود افتخار می کرد و فکر می کرد که چنین رویکردی باعث کاهش تردیدها در مورد گسست بین روسیه و عربستان سعودی می شود.به گفته ایمسیروویچ، چندین دهه طول کشید تا پادشاه با روسیه در اوپک پلاس همراهی کند. اکنون آنها از دیدن فروپاشی اتحاد خود متنفرند. او ادامه داد: «اما من فکر می‌کنم این یک خیال بافی است. عربستان سعودی تمام کارهای سنگین را انجام می دهد. گرگوری گوور، کارشناس خلیج فارس در دانشگاه A&M تگزاس، نسبت به اینکه مسکو به وعده هایش عمل کند، بدبین است، اما معتقد است که پیام های عربستان سعودی و کاهش تولید اوپک پلاس نباید نادیده گرفته شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28682

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.