افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

ما به گفتگو با شرکای اروپایی درباره ایران ادامه می دهیم

  • کد خبر : 286463
ما به گفتگو با شرکای اروپایی درباره ایران ادامه می دهیم

به گزارش بازار، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در اقدامی غیرمولد پیش نویس قطعنامه ای را به شورای حکام ارائه کرده اند که در آن بار دیگر اتهامات علیه برنامه هسته ای ایران تکرار می شود. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به اقدام سه […]

به گزارش بازار، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در اقدامی غیرمولد پیش نویس قطعنامه ای را به شورای حکام ارائه کرده اند که در آن بار دیگر اتهامات علیه برنامه هسته ای ایران تکرار می شود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به اقدام سه کشور اروپایی به خبرنگاران گفت که ما به گفتگو با شرکای خود از جمله E3 ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفت: از ما انتظار نداشته باشید که علیه جمهوری اسلامی، علیه متحد خود یعنی ترویکای اروپایی اقدام کنیم.

میلر گفت: “ایالات متحده برای اتحاد با این شرکای اروپایی ارزش قائل است و به این کار ادامه خواهد داد.”

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه کرده‌اند که در آن ضمن تکرار اتهامات علیه برنامه هسته‌ای ایران، تعامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران را نادیده گرفته و درخواست‌ها برای افزایش همکاری‌ها را تکرار می‌کند. بین هر دو طرف

پیش نویس این قطعنامه به دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین ارائه شده و در نشست شورای حکام در روزهای آینده به رای گذاشته خواهد شد. این قطعنامه، بدون اشاره به همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تهران می‌خواهد که «اقدامات ضروری و فوری» را برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی اتخاذ کند.

پیش‌نویس قطعنامه همچنین از ایران می‌خواهد تا بیانیه 4 مارس را در مورد حل و فصل همه مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس «بدون تأخیر» اجرا کند و مجوز بازرسان آژانس را که ایران بر اساس احیای حاکمیت خود لغو کرده است، لغو کند. حقوق مندرج در ماده 9 موافقتنامه جامع پادمان.

پیش‌نویس قطعنامه مذکور، با تکرار ادعاهای سیاسی حمایت‌گرایانه مبتنی بر اسناد جعلی اسرائیل، از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد تا توضیحات موثقی در مورد «ذرات اورانیوم مصنوعی در دو مکان اعلام‌نشده در ایران» ارائه کند و نمایندگی مکان یا مکان‌های فعلی را پس بگیرد. “به مواد و/یا تجهیزات هسته ای آلوده اطلاع دهید.”

این در حالی است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند و هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران به اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند. ایران همچنین به همکاری خود با آژانس تحت موافقتنامه جامع پادمان ادامه داده و تاکید می کند که مسائل باقی مانده را می توان با رویکرد حرفه ای و بدون قضاوت آژانس حل و فصل کرد.

با این حال، قطعنامه پیشنهادی بیان می‌کند که در صورت عدم وجود «همکاری ضروری، کامل و صریح ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده»، ممکن است از مدیرکل آژانس خواسته شود که یک «تحقیق کامل و ارائه یک تحقیق کامل» را رهبری کند. به روز رسانی احتمال وجود یا استفاده از مواد هسته ای اعلام نشده در رابطه با مسائل باقیمانده گذشته و حال مربوط به برنامه هسته ای ایران بر اساس اطلاعات موجود.”

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست شورا با خبرنگاران مستقر در وین، نه از قطعنامه ضدایرانی حمایت کرد و نه با آن مخالفت کرد. اما وی تلویحاً فشار بر ایران را رویکردی حساب شده ندانست و با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و دیدار با مقامات کشورمان گفت که به تعاملات با ایران برای پیشبرد بیانیه 13 اسفند ادامه خواهد داد.

بیانیه 4 مارس توافقی بود که در مارس 1401 بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای حل و فصل همه مسائل باقی مانده بین دو طرف حاصل شد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران) داوطلبانه فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی بازرسان آژانس را پذیرفت. پس از آن، جلسات متعددی در سطح کارشناسی برگزار شد و چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=286463

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.