افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

مسئولان اجازه کشت برنج را در خوزستان دادند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 285963
مسئولان اجازه کشت برنج را در خوزستان دادند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سید محسن موسوی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص صیفی جات در خوزستان اظهار داشت: کشت برنج محصول غالبی است که این روزها هر ساله به دلیل محدودیت بارندگی و کمبود آب پشت سدها در استان های جنوبی کشور به دنبال آن هستند. خوزستان برای کشت محدودیت ایجاد می کند. نماینده مردم اهواز […]

سید محسن موسوی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص صیفی جات در خوزستان اظهار داشت: کشت برنج محصول غالبی است که این روزها هر ساله به دلیل محدودیت بارندگی و کمبود آب پشت سدها در استان های جنوبی کشور به دنبال آن هستند. خوزستان برای کشت محدودیت ایجاد می کند.

نماینده مردم اهواز کارون. مشترک و حمیدیه در مجلس اعلام کرد: دولت هم مصوبه ای دارد که با توجه در تابستان فقط استان های شمالی کاشت امکان کشت برنج را دارند و در تابستان برای استان های جنوبی از جمله خوزستان محدودیتی برای کشت برنج ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه امسال طبق گفته مسئولان کشوری و وزارت نیرو اکثر سدهای کشور به ویژه سدهای خوزستان پس از بارندگی های اخیر پر یا سرریز شده است، تصریح کرد: به گفته مسئولان استانی بیشتر سدهای خوزستان پر است و ظرفیت آنها عادی است قبلاً رسیده است. بنابراین احتمال اجازه کشت برنج به خوزستان وجود دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: شاید عده ای بخواهند کشت نقدی داشته باشند، در سطح وسیع کار کنند و عده ای هم بخواهند برای امرار معاش محصول داشته باشند، پس باید خودمان را متمایز کنیم. اگر برنامه ای برای ایجاد حدی وجود دارد که آب به همه برسد، نباید همه را به یک رویه کشاند و با یک دستور به افرادی که کشاورزی معیشتی می کنند اجازه کشت داده شود و محدودیت ایجاد نشود.

موسوی زاده ادامه داد: همچنین لازم است برای کسانی که قصد کشاورزی تجاری دارند، به جای قطع کامل آب، محدودیت هایی ایجاد شود. لذا از مسئولان سازمان آب و برق می خواهیم که مدیریت آب را در دستور کار خود قرار دهند اما محدودیت های کلی برای مردم ایجاد نکنند.

وی با بیان اینکه برنج خوزستانی پرمصرف است، گفت: علاوه بر مردم خوزستان، مردم استان های فارس و حتی استان های شمالی نیز از برنج خوزستانی برای غنی سازی برنج خود استفاده می کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس از دیدار مسئولان استانی در روزهای اخیر با فرمانداران حوضه های دز، کرخه و کارون خبر داد و گفت: بیشترین محدودیت در حوزه کرخه و به گفته مسئولان دز و کارون است. حوضه های کارون، وضعیت آب بهتر است؛ بنابراین شاید نیاز چندانی به مدیریت در کرخه نباشد و بر همین اساس روز یکشنبه فرمانداران حوضه کرخه در جلسه ای در استان دعوت شدند و در مورد مدیریت آب با آنها گفتگو کردند.

موسوی زاده تصریح کرد: هفته گذشته نیز با معاون وزیر کشاورزی جلسه ای داشتم و در این خصوص صحبت کردم. وی به تصمیم دولت مبنی بر ممنوعیت کشت برنج در استان های جنوبی اشاره کرد و گفت: این امر به این دلیل است که وضعیت پشت این وضعیت را می دانیم. سدها ما به عنوان وزارت کشاورزی چشممان را روی مصوبه دولت می بندیم و هیچ محدودیتی برای کشت نداریم، حتی به مسئولان استانی می گوییم که محدودیت ایجاد نکنید و آب را مدیریت کنید.

وی افزود: خواسته ما به عنوان نمایندگان مردم از مسئولان ذیربط از جمله مسئولان سازمان آب و برق خوزستان و جهاد کشاورزی استان مدیریت آب است نه ایجاد محدودیت برای مردم و اجازه بردن آن. زراعت برنج، زیرا همانطور که همه شاهد هستند در خوزستان بیکاری و مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد و اگر آب مدیریت شود قطعاً برای مردم برنج و همچنین سبد غذایی مردم درآمدزایی خواهد شد. . مردم خوزستان و حتی کشور از خوزستان برنج دریافت خواهند کرد.

نماینده مردم اهواز کارون. مشترک و حمیدیه در مجلس با بیان اینکه به طور کلی محدودیت را نمی پذیریم، تصریح کرد: خواسته ما از مسئولان مدیریت صحیح آب و محروم نکردن مردم از کشت است، ضمن اینکه امیدواریم در صورت نیاز به کشت جایگزین نیز فکر کنیم. آموزش های لازم را در نظر بگیرید. مانند کنجد یا سایر محصولاتی که سودآور هستند و شاید به آب کمتری نیاز داشته باشند. بنابراین لازم است مسئولان مربوطه این محدودیت ها را برطرف کرده و آموزش های لازم را ایجاد کنند تا در صورت مواجهه با چالش و مشکل آب بتوانیم با استفاده از کشت های جایگزین کار را انجام دهیم و برای مردم سودآور باشیم.

موسوی زاده گفت: من بی تدبیری و محدودیت کلی را قبول ندارم، اما تنها حرف ما این است که آب پشت سدها باید مدیریت شود، تولید برق مدیریت شود و محصولات نیز کشت شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=285963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.