افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

بیانیه اتحادیه اروپا درباره فعالیت هسته ای ایران

  • کد خبر : 285929
بیانیه اتحادیه اروپا درباره فعالیت هسته ای ایران

به گزارش ایسنا، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کرد. 2231 گفت: مطمئن شوید که ایران سلاح دارد. منع گسترش سلاح های هسته ای یک […]

به گزارش ایسنا، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کرد. 2231 گفت: مطمئن شوید که ایران سلاح دارد. منع گسترش سلاح های هسته ای یک اولویت امنیتی مهم برای اتحادیه اروپا است.

در همین حال مقامات ایرانی تاکید کرده اند که تولید و استفاده از سلاح هسته ای در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد و ماهیت برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.

این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا متعهد به راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران است. ما از همه کشورها می خواهیم که از اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.

نماینده اتحادیه اروپا با نادیده گرفتن اقدامات سهل‌آمیز شرکای توافق هسته‌ای در پایبندی به مفاد آن و حق مشروع ایران برای اتخاذ اقدامات جبرانی در صورت عدم پایبندی طرف مقابل، گفت: متاسفیم که ایران این توافق را رعایت نکرده است. تصمیمات لازم برای بازگشت به تعهدات برجام. خطر بحران اشاعه هسته ای در منطقه در نتیجه برنامه هسته ای ایران در حال افزایش است.

این بیانیه می افزاید: اتحادیه اروپا به شدت نگران گسترش نگران کننده برنامه هسته ای ایران است. ایران تا حد زیادی از تعهدات خود در برجام فاصله گرفته است و به طور غیرقابل برگشتی در حال کسب دانش در این زمینه است. اتحادیه اروپا به ویژه نگران تداوم انباشت اورانیوم غنی شده و توسعه زیرساخت های غنی سازی اورانیوم توسط ایران است. گزارش مدیر کل آژانس نشان می دهد که ذخایر هسته ای افزایش یافته است، از جمله افزایش شدید مواد هسته ای غنی شده با خلوص 60 درصد. این اقدامات خطرات بسیار مهمی را در زمینه اشاعه سلاح های هسته ای به دنبال دارد و نگرانی های جدی در مورد نیات ایران ایجاد می کند، زیرا هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارند.

نگرانی ابراز شده از سوی هیئت اتحادیه اروپا در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران به تدریج اجرای تعهدات هسته ای خود بر اساس توافق را پس از خروج ایالات متحده از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2018 کاهش داد. برجام در ازای لغو تحریم ها، محدودیت هایی را بر فعالیت های هسته ای ایران اعمال کرده بود. تلاش ها برای احیای این توافق که با خروج یکجانبه ایالات متحده تضعیف شده است، تاکنون با شکست مواجه شده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (سه شنبه) گفت: اگر طرفین به تعهدات خود برنگردند و عمل نکنند، تعهدات را کاهش می دهیم، اکنون در مرحله کاهش تعهدات هستیم و ملاک ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم ها است.

اسلامی تصریح کرد: ما در چارچوب قوانین ملی کار می کنیم، در چارچوب پادمان ها و NPT نیز هستیم، اگر گزارش تناقضی نشان می دهد به دلیل این است که به تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند که در صورت بازگشت ضروری است. به تعهدات آنها، ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد. اگر قطعنامه ای تصویب کنند یا فشار سیاسی وارد کنند، قطعا واکنش نشان خواهیم داد.

در این بیانیه با اشاره به اقدامات متقابل ایران در قبال قطعنامه تنبیهی غرب در جلسات قبلی شورای حکومتی که شامل خاموش کردن برخی دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته‌ای این کشور بود، آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از سه سال است که قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی مختلف نیست. سال‌ها و پیگیری‌های مهم مرتبط با برجام را انجام دهد. تصمیم بعدی ایران برای تعطیلی تمامی تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتبط با برجام، وضعیت را بدتر کرده است. آژانس اشراف مستمر خود را در زمینه تولید و موجودی سانتریفیوژها، روتورها و دم، آب سنگین و کنسانتره اورانیوم از دست داده است.

هیئت اتحادیه اروپا گفت: ما قویاً از ایران می‌خواهیم رفتار نگران‌کننده هسته‌ای خود را تغییر دهد و بدون تأخیر به تعهدات خود در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بازگردد. اتحادیه اروپا از ایران انتظار دارد که فرآیند نصب تجهیزات راستی آزمایی و نظارت را تکمیل کند و به آژانس دسترسی آزادانه به اطلاعات خود بدهد. ما همچنین از ایران می خواهیم که پروتکل الحاقی را مجدداً اجرا کند، آن را تصویب کند و اجرای کلیه مقررات نظارتی و راستی آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد.

اتحادیه اروپا همچنین در شورای حاکم از ایران خواست تا بیانیه مشترک مارس 2023 با آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجرا کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=285929

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.