افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

آغاز قطعی آبرسانی در تهران و چند استان؟ سدهای ایران غیرقانونی ساخته شده اند؟

  • کد خبر : 285668
آغاز قطعی آبرسانی در تهران و چند استان؟  سدهای ایران غیرقانونی ساخته شده اند؟

به گزارش رکنا به نقل از تجارت نیوز، از سوی دیگر گزارش هایی از سوی شهروندان حاکی از آن است که بارها با مسئولان اداره آب و فاضلاب منطقه شهریار تماس گرفته شده اما زمان دقیق وصل آب و اعلام نشده است. . حل مشکل. ولی قطع آب محدود به تهران نیست و قطعی آب […]

به گزارش رکنا به نقل از تجارت نیوز، از سوی دیگر گزارش هایی از سوی شهروندان حاکی از آن است که بارها با مسئولان اداره آب و فاضلاب منطقه شهریار تماس گرفته شده اما زمان دقیق وصل آب و اعلام نشده است. . حل مشکل.

ولی قطع آب محدود به تهران نیست و قطعی آب در سایر استان ها نیز گزارش شده است. روز پنجشنبه ۱۹ خرداد چند تن از شهروندان ساکن اسلام آباد خاش در اعتراض به قطعی آب دست به تظاهرات زدند. بر اساس گزارش های دریافتی شهروندان، آب منطقه اسلام آباد خاش به مدت هشت روز قطع شده است.

خشکسالی و کم آبی

مشکل کم آبی همیشه با امید بارندگی ادامه داشته است. راهکار عملیاتی مد نظر مسئولان در خصوص کم آبی همواره مدیریت مصرف و دعا برای افزایش بارندگی بوده است.

این در حالی است که به طور کلی راه حل عملیاتی موثری برای مشکل کم آبی در کشور وجود ندارد. از عمده ترین مشکلاتی که کارشناسان همواره به آن اشاره می کنند، مشکلات عمده سدسازی در کشور و تامین منابع آب است.

مشکلات سدسازی غیراصولی و پروژه های انتقال آب در کنار تهدیدات زیست محیطی، مشکلات اقتصادی و معیشتی را تشدید کرده است.

تلاش برای کنترل و انحراف رودخانه ها با سدسازی و انحراف آنها در سال های آینده مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. گفته می شود در سال های اخیر بسیاری از کارشناسان محیط زیست به پیامدهای پروژه های انتقال آب و بروز مشکلات اقلیمی در نتیجه آن اشاره کرده اند.

ایران با مشکلات جدی آب مواجه است. خشکسالی های مکرر همراه با بهره برداری بیش از حد از آب های سطحی و زیرزمینی، بحران آب را تشدید کرده است. وضعیت خشکسالی دریاچه ها، رودخانه ها، کاهش سطح آب های زیرزمینی، فرونشست زمین و… در سالهای اخیر شاهد مشکلات فوق الذکر است.

کمبود آب نه تنها برای مصارف خانگی، بلکه بسیاری از صنایع مصرف کننده آب را با مشکل مواجه کرده است. قطع آب خسارات زیادی به مزارع کشاورزان وارد کرده است. از سوی دیگر، انتقال بی رویه آب و کشت محصولاتی که با منابع آبی مناطق سازگار نیستند، مشکلات کم آبی را تشدید کرده است.

بسیاری از کارشناسان بارها نسبت به طرح های انتقال آب که مناسب منابع مناطق مختلف نیستند هشدار دادند اما این طرح ها ادامه یافت و مردم مناطق مختلف را با مشکلات زیادی مواجه کرد. این دور باطل انتقال آب همواره یکی از مشکلات اساسی مورد اشاره کارشناسان محیط زیست بوده است.

هفته گذشته قطعی آب و کاهش فشار آب در مناطقی از تهران گزارش شد. در عین حال قطعی برق باعث کاهش فشار آب نیز شد و مخازن بسیاری از استراحتگاه ها پاسخگوی نیاز مصرفی واحد در زمان قطع برق نبوده و تامین آب با مشکلات زیادی مواجه شده است.

به نظر می رسد بارندگی های امسال نتوانسته مشکل کم آبی را جبران کند و مشکل کم آبی شهروندان را با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد.

حل این مشکل اساسی با راه حل هایی مانند انتظار برای بارندگی بیشتر، ساده بوده است. این در حالی است که مسئولان افزایش بارندگی را راهکاری کارآمد برای رفع مشکل کمبود آب و برق می دانند و با افزایش بارندگی ها در سال جاری هیچ بهبودی در این کمبودها حاصل نشده است.

با افزایش دما و در آستانه فصل تابستان، قطعی آب و برق گزارش شده است. این گزارش ها بحرانی بودن مشکل را نشان می دهد زیرا بحران کم آبی به قدری شدید است که بارندگی ها تاثیری در بهبود آن نداشته است. این نکته ماهیت زیرساختی مشکل کم آبی را تایید می کند. مشکلاتی مانند پروژه های شکست خورده انتقال آب و سدسازی های غیراصولی گسترده از مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار از وضعیت سدهای بزرگ کشور، در حال حاضر سدهای کشور 68 درصد و 9 سد نیز 100 درصد تکمیل شده اند. این اظهارات در حالی مطرح می شود که قطعی آب در استان های مختلف کشور گزارش شده است و مشخص نیست اگر سدهای کشور 68 درصد و 9 سد کاملاً پر باشد، گزارش های متوالی چه ارتباطی با قطعی ها دارد؟

توجه به مشکلات زیرساختی

مسائل زیرساختی در حوزه کم آبی چیزی است که مسئولان باید در نظر بگیرند. هر چقدر هم شهروندان با مصرف کمتر آب به رفع عدم تعادل آب کمک کنند، مشکل حل نخواهد شد. از جمله مشکلاتی که نیازمند اقدامات جدی مسئولان است، مشکلات عمده سدسازی بدون توجه به نیاز مناطق مختلف و از سوی دیگر افزایش مصرف صنایع آبخوان در استان هایی است که با کمبود آب مواجه هستند.

انتقال آب و تامین زمین برای صنایع آبی در مناطقی که با مشکل کم آبی مواجه هستند یکی از مشکلاتی است که مسئولان با پروژه های شکست خورده دامن زده اند. در چنین شرایطی به دلیل تکنولوژی ضعیف و بهره برداری غیراصولی در این مناطق انتظار کاهش مصرف از سوی تولیدکنندگان این صنایع غیرمنطقی به نظر می رسد.

توجه به منابع موجود در استان های مختلف و انتقال صنایع به مناطقی که منابع مورد نیاز موجود است از وظایف مسئولان است. توجه به توانمندی های زیست محیطی با نظر کارشناسان انرژی و محیط زیست امکان پذیر خواهد بود. چرا که انتقال این صنایع به مناطق مواجه با کم آبی مصرف کنندگان را نیز با مشکل کم آبی مواجه می کند.

در حالی که مسئولان از پروژه های شکست خورده انتقال آب و سدسازی غیراصولی به عنوان طرح های توسعه یاد می کنند، چنین طرح هایی بر توسعه استان های مختلف کشور تاثیر گذاشته است. توسعه نامتوازن استان های کشور به دلیل مشکلات انتقال آب مشکلی جدی است که با مدیریت مصرف قابل حل نیست.

رفع مشکلات زیرساختی با توجه به ظرفیت های زیست محیطی هر استان باید یکی از اقدامات اساسی مسئولان در خصوص عدم تعادل آب باشد و در صورت عدم رسیدگی به این مشکلات، گزارش های بیشتری از قطعی آب منتشر می شود. در آستانه فصل تابستان دیده می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=285668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.