افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

دین مهستی چه بود؟ + عکس نوشته روی سنگ قبر مهستی چیست؟

  • کد خبر : 28535
دین مهستی چه بود؟  + عکس نوشته روی سنگ قبر مهستی چیست؟

به گزارش رکنا، مهستی او خواننده مشهور ایرانی است که نام اصلی افتخار ددبالا است. او نام هنری خود را از مهستی گنجوی شاعر مشهور ایرانی گرفته است. مهستی خواننده موسیقی پاپ و سنتی ایرانی بود. او در طول بیش از 4 دهه فعالیت هنری خود بیش از 200 ترانه اجرا کرد. از او حدود […]

به گزارش رکنا، مهستی او خواننده مشهور ایرانی است که نام اصلی افتخار ددبالا است. او نام هنری خود را از مهستی گنجوی شاعر مشهور ایرانی گرفته است. مهستی خواننده موسیقی پاپ و سنتی ایرانی بود. او در طول بیش از 4 دهه فعالیت هنری خود بیش از 200 ترانه اجرا کرد. از او حدود 40 آلبوم به جا مانده است که گل های رنگارنگ نیز در میان آنها دیده می شود.

مهاجرت مهستی

مهستی اندکی قبل از انقلاب 1357 از ایران مهاجرت کرد و ابتدا به لندن و سپس برای همیشه به ایالات متحده آمریکا رفت و تا زمان مرگ در شهر سانتا روزا زندگی کرد. بیشتر کارهایی که او بعد از انقلاب اجرا کرد، ترانه های پاپ، سنتی و فولکلور است.

زندگی خانوادگی و شخصی مهستی.

مهستی در تهران در خیابان ایران (خیابان عین الدوله) به دنیا آمد. پدرش محمد دیدبالا در روستای دیدبالا از توابع شهرستان تبریز به دنیا آمد و مادرش از ثروتمندان رشت بود. او خواهر هایده از خوانندگان مشهور ایرانی بود.

پرویز یاحقی استعداد خوانندگی مهستی را در نوجوانی کشف کرد. یاحقی در یکی از مجالس به طور اتفاقی صدای او را شنید و به شدت به صدای او علاقه مند شد و او را به خواندن و نواختن موسیقی تشویق کرد. اکبر گلپایگانی در مصاحبه ای عنوان کرد که هایده و مهستی را تدریس کرده و سپس آنها را به آهنگسازان معرفی کرده است. هایده از مهستی بزرگتر بود اما مهستی به دلیل مجرد بودن قبل از خواهرش وارد عرصه هنر شد.

فعالیت مهستی از 19 سالگی در برنامه گلها شماره 420 و خواندن ترانه ای به نام که دلم را برده خدایا ساخته بیژن ترقی به سبک موسیقی سنتی ایرانی اما با گذشت زمان و با روند عمومی آغاز شد. موسیقی پاپ، به ویژه در دوران پس از انقلاب. جمهوری اسلامی ایران نیز ترانه هایی در این سبک اجرا کرد. اولین کار او در این زمینه ترانه بچه نشو اوی دل ساخته جهانبخش پازوکی بود.

ازدواج مهستی و فرزندانشان

کورس ناظمیان، همسر اول مهستی، قبل از انقلاب، پس از مدتی زندگی با فیروزه، خواننده خیابانی، عاشق او شد و از مهستی طلاق گرفت. مهستی همسرش را بسیار دوست داشت و از این اتفاق بسیار ناراحت بود و ترانه های «بیا خونه»، «بازیچه» و «دلگک» را برای همسر اولش خواند اما پس از مدتی با همسر دومش ازدواج کرد.

مهستی دو بار ازدواج کرد و هر دو ازدواج به جدایی و طلاق ختم شد. بعد از این 2 جدایی تصمیم گرفت تنها زندگی کند و با مادرش در فرمانیه تهران زندگی کرد. او از ازدواج اولش صاحب یک دختر به نام سحر ناظمیان شد. ازدواج دوم او با بهرام سنندجی، صاحب کارخانه کفش بود. مهستی از تنها دخترش سحر دو نوه به نام های ناتاشا و ناتالی داشت.

افتخار مهستی

آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه در سال 2005 به مناسبت بیش از 40 سال فعالیت در عرصه موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی پاپ ایرانی از مهستی تجلیل کرد و مهستی موفق به دریافت نشان شیر طلایی شد.

کار خیریه مهستی

مردمی بودن و شرکت در بسیاری از کارهای خیریه و همچنین تعامل صمیمانه مهستی خواننده ایرانی با مردم در کنسرت هایش باعث شد تا مردم به او علاقه زیادی پیدا کنند که باعث شد نسل هایی که پس از مرگ او به دنیا آمده اند، علاقه مند شوند. روز مهستی و آهنگ هایش را خیلی خوب می شناسید، آنها را بشناسید و از آنها استقبال کنید.

دوره بیماری مهستی

مهستی به سرطان مبتلا شد و بیماری خود را به مدت 4 سال از مردم مخفی نگه داشت، هرچند که تحت شیمی درمانی خفیف قرار گرفت. پزشکان به مهستی هشدار داده بودند که اگر او با دوز بالاتر از شرایطش درمان شود، احتمال ایجاد مشکل در صدای او وجود دارد. اما در نوروز 1395 پس از چند روز اجرای کنسرتی که قرار بود با ستار و گلپا در دبی اجرا کند، به دلیل عود علائم بیماری و وخامت عمومی، اجرای کنسرت را متوقف کرد. او به سرعت به لس آنجلس بازگشت و به همراه نادری سالارپور (برادرزاده‌اش) به همراه دختر و نوه‌هایش و پزشک خانواده در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و اعلام کرد که سرطان دارد و باید تحت پرتودرمانی قرار گیرد. به همین دلیل پس از درمان به همراه دخترش به کالیفرنیای شمالی رفت و در مجهزترین بیمارستان سانتا روزا که متعلق به دامادش بود بستری شد.

مرگ مهستی

قبر مهستی در مردگان وست وود در لس آنجلس قرار دارد. پس از انتشار آلبوم موفق Le pedido a Dios در حالی که در حال آماده سازی آلبوم دیگری با همکاری شادمهر عقیلی بود، پس از 4 سال ابتلا به سرطان روده بزرگ در ساعت 7:52 صبح روز 13 تیر 1395 در سانتا روزای کالیفرنیا در کما از دنیا رفت. در سن 60 سالگی جسد مهستی پس از انتقال از شمال کالیفرنیا در ساعت 12:30 بعد از ظهر روز جمعه 8 جولای 2016 در قبرستان وست وود در لس آنجلس به خاک سپرده شد. هزاران نفر از جمله خوانندگان برجسته و بازیگران ایرانی مقیم خارج از کشور نیز در مراسم تشییع جنازه مهستی شرکت کردند. به عنوان جمشید دلشاد، اولین شهردار ایرانی در ایالت کالیفرنیا و بیژن پاکزاد، از طراحان مشهور ایرانی مقیم آمریکا.

سنگ قبر مهستی

مزار مهستی

پس از مرگ مهستی، 4 خواننده ایرانی، لیلا فروهر، سپیده، هنگامه و هلن آهنگی به یاد مهستی را به یاد مهستی اجرا کردند. این اولین آهنگ قرار بود به مهستی هدیه داده شود اما پس از مرگ مهستی منتشر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.