افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

گزارش اکونومیست: شهرهای قابل زندگی آسیایی; از ایران خبری نیست

  • کد خبر : 28511
گزارش اکونومیست: شهرهای قابل زندگی آسیایی;  از ایران خبری نیست

پایگاه تحلیلی خبری انتخاب (Entekhab.ir): روزنامه اینترنتی فراز: شهرها برای قرار گرفتن در این رتبه بندی باید نظر داوران واحد اطلاع رسانی اکونومیست را در 5 بعد فرهنگ و محیط زیست، آموزش، امکانات بهداشتی، زیرساخت و ثبات جلب کنند. این منطقه به طور فزاینده ای برای مهاجران جذاب است آسیا خانه بیش از 4.6 میلیارد […]

پایگاه تحلیلی خبری انتخاب (Entekhab.ir):

روزنامه اینترنتی فراز: شهرها برای قرار گرفتن در این رتبه بندی باید نظر داوران واحد اطلاع رسانی اکونومیست را در 5 بعد فرهنگ و محیط زیست، آموزش، امکانات بهداشتی، زیرساخت و ثبات جلب کنند.

این منطقه به طور فزاینده ای برای مهاجران جذاب است

آسیا خانه بیش از 4.6 میلیارد نفر با نزدیک به 2300 زبان و فرهنگ ها و آداب و رسوم بی شماری است. این تنوع را در شهرهای این قاره نیز می توان دید. در رتبه بندی «شاخص زیست پذیری» که توسط واحد اطلاع رسانی مجله اکونومیست تهیه شده است، آسیا و استرالیا کم نظیرترین و خوشایندترین شهرهای جهان را برای زندگی دارند. در این رده بندی کراچی پاکستان در رده پایین و ملبورن استرالیا نزدیک به رتبه اول قرار دارند. بسیاری از شهرهای آسیا در سال گذشته یک چیز مشترک دارند: زندگی پذیرتر از همیشه!

شهرهای آسیا و استرالیا در مجموع بیشترین جهش «قابلیت زندگی» را در مقایسه با سایر قاره ها ثبت کردند. این جهش ناشی از چیست؟

شهرها برای قرار گرفتن در این رتبه بندی باید در 5 بعد فرهنگ و محیط زیست، آموزش، امکانات بهداشتی، زیرساخت ها و ثبات، نظر داوران واحد اطلاعات اکونومیست را جلب کنند. قوانین کووید و تعداد پرونده های پزشکی و حقوقی مرتبط در آسیا و استرالیا در طول سال 2022 کاهش یافت و به افزایش امتیاز کمک کرد. ولینگتون و اوکلند، دو شهر بزرگ نیوزلند، به لطف کاهش محدودیت‌های کرونا و کاهش فشار بر بیمارستان‌ها، بیشترین پیشرفت را در رتبه‌بندی واحد اطلاعات اکونومیست داشته‌اند. به دلایل مشابه، ملبورن استرالیا در سال 2022 از رتبه 10 به 3 در سطح جهان رسید و به اولین شهر قابل زندگی آسیا تبدیل شد. هنگ کنگ پس از لغو مقررات سختگیرانه کووید-19، 13 رتبه در رتبه بندی افزایش یافت.

گزارش اکونومیست: شهرهای قابل زندگی آسیایی;  از ایران خبری نیست

هر چه تحولات چشمگیرتر باشد، مکان های بهتری برای زندگی در شهرهای آسیایی است. به عنوان مثال، از نظر زیرساخت، هند در حال بهبود گسترده شبکه حمل و نقل خود است. قطارهای سریع السیر جدید به دهلی راه اندازی شده اند و یک شبکه مترو گسترده از بمبئی می گذرد. سالانه 10000 کیلومتر جاده در سراسر کشور ساخته می شود.

آموزش در بخش هایی از آسیا نیز به تدریج در حال بهبود است. هانوی، پایتخت ویتنام، پنجمین جهش بزرگ در رتبه بندی جهانی The Economist Intelligence Unit را تجربه کرد که بخشی از آن به دلیل موفقیت مداوم مدارس این شهر است. بر اساس این نظرسنجی ها، دانش آموزان در ویتنام در حال حاضر از همسالان خود در بریتانیا و کانادا بهتر عمل می کنند.

دستاوردهای شهرهای آسیایی تا حدودی به این دلیل است که آنها از عوامل توسعه شهرهای اروپای غربی پیشی گرفته اند. اما همه چیز امیدوار کننده نیست. به عنوان مثال، شهرهای هند در امتیازات کلی خود پیشرفت چندانی نداشتند، عمدتاً به دلیل بدتر شدن شرایط آب و هوایی. سیل در ماه جولای بخش هایی از شمال هند را ویران کرد. به طور کلی از هر 10 شهر دنیا 9 شهر که بیشترین آسیب را از آلودگی هوا دیده اند متعلق به کشورهای جنوب آسیا است.

ممکن است مشکلات بیشتری در راه باشد. امتیاز ثبات کشورهای آسیایی که با بررسی جنایات، ناآرامی‌های داخلی و جنگ محاسبه می‌شود، در سال گذشته کاهش یافته است. اختلالات زنجیره تامین و تورم بالای قیمت مواد غذایی همچنان به خشم در ماه‌های آینده دامن می‌زند. این مشکلات ممکن است باعث ناآرامی بیشتر در شهرهای آسیایی شود و دستاوردهای سال های اخیر را خنثی کند. به عنوان مثال، اخیراً اعتراضات گسترده ای در بنگلادش صورت گرفته است که بخشی از آن به دلیل افزایش تورم بوده است. به گفته کارشناسان اقتصادی، با بدتر شدن وضعیت، باید منتظر ناآرامی های بیشتری در منطقه آسیا باشیم.

نکته مهم دیگر این است که نام ایران حداقل در بین 8 کشور اول قابل سکونت آسیا به چشم نمی خورد. تورم افسارگسیخته، بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی، نارضایتی اجتماعی، اثرات قابل مشاهده فزاینده آسیب‌های اجتماعی و عدم پایبندی به مقررات کنترل تغییرات اقلیمی عواملی هستند که شهرهای ایران را نسبت به شهرهای دیگر، مناطق آسیایی، کمتر قابل زندگی می‌کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28511

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.