افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
5

بحران آب 53 درجه تنش حرارتی شهداد به اوج خود رسید

  • کد خبر : 28508
بحران آب 53 درجه تنش حرارتی شهداد به اوج خود رسید

بازار؛ گروه استان ها: شهداد در منتهی الیه جنوب کویر لوت و در 100 کیلومتری شهر کرمان این روزها دمای بالای 50 درجه را با کم آبی تحمل می کند. در روزهای اخیر دمای هوای شهداد به 53 درجه رسید و گرمای کم تاریخی این منطقه مشکلاتی از جمله کمبود آب و فشار کم آب […]

بازار؛ گروه استان ها: شهداد در منتهی الیه جنوب کویر لوت و در 100 کیلومتری شهر کرمان این روزها دمای بالای 50 درجه را با کم آبی تحمل می کند. در روزهای اخیر دمای هوای شهداد به 53 درجه رسید و گرمای کم تاریخی این منطقه مشکلاتی از جمله کمبود آب و فشار کم آب را برای ساکنان بیشتر استان کرمان ایجاد کرده است.

خشکسالی و کمبود شدید منابع آبی به بزرگترین بحران استان کرمان تبدیل شده و شهداد نیز از این شرایط در امان نمانده و مردم را برای تامین آب شرب و کشاورزی با چالش مواجه کرده است.

اما مردم شهداد این روزها از مشکلات ناشی از کمبود آب در گرمای بی سابقه تابستان 1402 گلایه دارند و خواستار رسیدگی مسئولان به این معضل هستند.

با گرم شدن هوا، مشکلات مردم در بخش آب افزایش یافته است. مردم می گویند یا آب نیست یا اگر هست فشار آنقدر کم است که کفاف نیازشان را نمی دهد.

شهداد اگرچه از نظر گردشگری و کلوخه‌هایش معروف‌ترین است، اما در زمینه کشاورزی و تولید محصولاتی مانند مرکبات، سیر، خرما و … نیز شهرت دارد.

کمبود آب حتی می تواند آسیب جدی به گردشگری منطقه وارد کند، زیرا حداقل انتظار گردشگران از یک منطقه گردشگری وجود زیرساخت های کافی از جمله تامین آب است. مشکلی که این روزها با چالشی جدی مواجه است.

علی حسن زاده ساکن شهداد با اشاره به دمای بالای 50 درجه به بازار گفت: در این گرما مجبوریم از کولرهای آبی استفاده کنیم اما به دلیل فشار کم آب این کولرها مناسب نیستند و قیمت بالای آب و برق کار را سخت می کند. به پایان می رسد ملاقات.” ما با قبوض بالای آب و برق مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مشکل کم آبی مختص این روزها نیست و این مشکل در سال های اخیر نیز وجود داشته است، از مسئولان می خواهیم برای این وضعیت چاره ای بیندیشند.

رضا قربانی یکی از کشاورزان شهداد به بازار گفت: یک چاه پمپ آب کشاورزی در شهداد به نام چاه بحران وجود دارد. هوای شهداد فوق العاده گرم و بالای 52 درجه گزارش شده است. راه اندازی این چاه و تحویل آن به کشاورزان برای خروج از بحران ضروری است. از مسئولان می خواهیم که این کار را به خوبی آغاز کنند.

مریم رحیمی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه شهداد گرم ترین نقطه روی زمین است، اظهار داشت: در فصل تابستان شاهد دمای بالای 52 درجه هستیم. قبوض آب و برق با هزینه گزافی صادر می شود، از مسئولان تقاضا می شود در این هزینه ها در منطقه شهدای گرمسیر تجدید نظر کنند.

گرمای بی سابقه در 20 سال گذشته

شهردار شهداد در گفتگو با خبرنگار از بازار گفت: بر اساس اعلام هواشناسی گرمای امسال در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است. در سال‌های گذشته دمای هوا در اوج تابستان برای یکی دو روز از 50 درجه عبور می‌کرد، اما امسال اوج گرما به اوایل تابستان منتقل شده و همچنان ادامه دارد.

رضا اعتماد ادامه داد: شرایط فعلی خاص و غیرمنتظره تلقی می شود، همین موضوع باعث شده تا ارائه خدمات حتی در حوزه آب از روال سال های اخیر خارج شود.

اعتماد گفت: گرمای هوا با مصرف آب رابطه مستقیم دارد و میزان مصرف را بسیار بیشتر می کند. امسال مخازنی که برای مصارف آب شهرداری ها از جمله شهر شهداد در نظر گرفته شده بود نتوانست پاسخگوی این حجم از مصرف باشد.

وی در خصوص کاهش فشار آب گفت: اداره آب تلاش کرد تا خدمات رسانی عادلانه را ادامه دهد. یکی از اقداماتی که برای دسترسی مردم به آب در نظر گرفته شده، تنظیم فشار شبکه آب شهداد است. هزینه های زیادی برای نصب شیرهای فشار شکن در شبکه های آب مصرف شده است تا فشار را تنظیم کنند تا همه بتوانند حداقل مقدار آب را داشته باشند.

شهردار شهداد گفت: در بلندمدت با توجه به اینکه با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم و ممکن است در چند سال آینده این وضعیت تکرار شود، در نظر داریم آب بیشتری برای مصرف آب شهر تولید کنیم.

شهردار شهداد: تا تابستان سال آینده یک چاه عمیق به مجموعه چاه ها اضافه می کنیم تا از آب شهداد استفاده کنیم. اعتبار لازم برای این منظور اعطا شده و در مرحله اجراست

وی گفت: تابستان آینده یک چاه عمیق به مجموعه چاه های شرب شهداد اضافه می کنیم. اعتبار لازم برای این منظور اعطا شده و در مرحله اجراست.

تولید ۴۰ لیتر آب در ثانیه در شهداد

اعتماد گفت: در حال حاضر به اندازه نیاز استاندارد مشترکان در شهداد در حال تولید آب هستیم. میزان تولید از چاه شهداد در حال حاضر 40 لیتر در ثانیه است که با نیاز و مصرف سرانه تعداد مشترکان آب شهداد مطابقت دارد.

شهردار شهداد ادامه داد: امسال شرایط خاصی با تداوم دمای بالای 50 درجه در ابتدای تابستان ایجاد شده است.

فرسودگی 70 درصدی شبکه آبرسانی شهداد

وی در خصوص فرسودگی 70 درصدی شبکه آبرسانی شهداد گفت: این 70 درصد شامل شبکه های اصلی، فرعی و مویرگی است. بیشتر شبکه اصلی (حدود سه کیلومتر) بازسازی شده است.

اعتماد تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز شبکه آبرسانی شهر شهداد در سال 1402 قابل مشاهده است، البته نه به یکباره. چون با محدودیت اعتباری مواجه هستیم. بخشی از این اعتبار در سال گذشته برای ارتقای شبکه اصلی هزینه شد و مابقی اعتبارات سال به سال با مساعدت استاندار کرمان در کمیته برنامه ریزی دیده می شود. امیدواریم این روند سرعت بیشتری بگیرد.

فرماندار شهداد: برای امسال قول حفر چاه داده ایم و امسال بخشی از شبکه بازسازی می شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز توزیع اعتبارات سال 1402 انجام نشده است، افزود: این هفته یا هفته آینده بحث توزیع اعتبارات انجام می شود.

شهردار شهداد گفت: رایزنی هایی با نمایندگان مجلس و مسئولان استانی انجام شده و قول مساعدت داده شده است. امیدواریم بتوانیم بخش زیادی از شبکه آبرسانی شهداد را بازسازی کنیم. امسال قول حفر چاه را گرفته ایم و امسال بخشی از شبکه بازسازی می شود.

کشاورزان باید نماینده ای را برای ایجاد «چاله خشک کن» تعیین کنند.

اعتماد در خصوص احداث چاه پمپاژ آب کشاورزی نیز گفت: چاهی به نام چاه خشکسالی در شهرستان شهداد وجود دارد که قرار است به کمک کشاورزان تحت مدیریت مدیریت بخشداری بیاید. برای راه اندازی چاه باید یکی از کشاورزان شهداد به عنوان نماینده این گروه پیش قدم شود و چاه را راه اندازی کند.

وی ادامه داد: چاه دارای یکسری امکانات است و برای راه اندازی نیاز به تعمیرات جزئی دارد. در همین راستا با جهاد کشاورزی شهداد مکاتبه کرده ایم و اعلام کرده ایم که نماینده کشاورزان را معرفی می کنند تا بتوانیم چاه را به بهره برداری برسانیم.

شهردار شهداد تصریح کرد: مکاتباتی با کشاورزان و هیأت آب شهداد انجام شده است که به محض مراجعه نمایندگان کشاورزان برای گرفتن سهمیه گازوئیل به آب منطقه ای ارائه می شود و ما هم اقدامات ممکن را انجام خواهیم داد. همکاری لازم برای راه اندازی چاه

وی در خصوص نرخ برق و صدور قبوض سنگین در شهداد گفت: در حال حاضر نرخ برق شهداد در رده گرمسیری نوع دو است. برای بهره مندی مردم از نرخ های ارزان تر، لازم است اطلاعات آب و هوا در مدت زمان طولانی به وزارت نیرو ارائه شود. وزارت نیرو طبق فرمول خود تصمیم می گیرد که هر منطقه در کدام یک از رده های مناطق گرمسیری قرار گیرد.

مردم شهداد از ابتدای تابستان 1402 با شروع گرمای بی سابقه با بحران آب مواجه بوده و بیشترین مشکلات را در حوزه تامین آب تجربه کرده اند. شهداد در تابستان های اخیر دمایی بیش از 55 درجه را تجربه کرده است و امسال با توجه به شروع زودهنگام گرمای شدید، تکرار این دما دور از دسترس نیست. در چنین شرایطی قطعا شهداد برای رفع مشکلات گرمای شدید با سرانه مصرف بالای آب مواجه است. لازم است مسئولان برای حل مشکلات مردم این منطقه محروم هر چه سریعتر راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت اجرا کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28508

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.