افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

جامعه ما از افراط در حکومت رنج می برد

  • کد خبر : 284070
جامعه ما از افراط در حکومت رنج می برد

آفتاب نیوز: اقتصاد پیشرفته و رفاه در عین حال که ضروری و مطلوب است، زیرساخت نیست. با این حال نمی توان نقش رفاه خانواده و برخورداری از فرصت های اقتصادی و معیشتی را در تامین رضایت کلی مردم نادیده گرفت. روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) امسال نیز مانند سال های گذشته […]

آفتاب نیوز:

اقتصاد پیشرفته و رفاه در عین حال که ضروری و مطلوب است، زیرساخت نیست. با این حال نمی توان نقش رفاه خانواده و برخورداری از فرصت های اقتصادی و معیشتی را در تامین رضایت کلی مردم نادیده گرفت.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

«در سالگرد رحلت امام خمینی(ره) امسال نیز مانند سال های گذشته اقداماتی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده، مطالبی در تجلیل از ایشان بیان می شود، شعارها و … پرونده این سالگرد تا سال آینده بسته خواهد شد.

این اقدامات ضروری است، اما کافی نیست. نیاز واقعی جامعه ای که به عنوان یک نظام مبتنی بر آرمان های امام خمینی(ره) اداره شود، محور اصلی ترین ویژگی آن است.

امام خمینی(ره) با تکیه بر روش اعتدال که جوهره وجودش بود، توانست آرمان های خود را در حدی که شرایط زمان اجازه می داد تحقق بخشد. اعتدال از افراط و تفریط جلوگیری می کند و از اتلاف نیروها و سرمایه ها و امکانات جلوگیری می کند. افراط و تفریط در زندگی فردی مضر است، اما در زندگی اجتماعی آسیب بیشتری به بار می آورد. ضایعات مربوط به عرصه سیاسی متاثر از افراط و تفریط بسیار بیشتر از دو مورد قبلی است، زیرا مربوط به مدیریت جامعه و همه ساکنان کشور است.

مدیریت جامعه در سایه اعتدال به همه ابعاد زندگی توجه دارد و به یکی دو مورد خاص نمی پردازد. تضمین رفاه، احترام به مقدسات، تکریم مردم، تامین آزادی های مشروع، رعایت حق انتخاب در عرصه های مختلف، تقویت بنیه دفاعی کشور، رشد علمی، ارتقای پایگاه فرهنگی و… مجموعه ای از نیازهای جامعه است که باید وجود داشته باشد.

رشد فوق العاده یکی از این قسمت ها و عقب ماندگی برخی دیگر باعث می شود که جامعه به شکل یک انسان بدشکل مثلاً سر بسیار بزرگ و بدن بسیار عقب مانده و کوچک در بیاید. چنین ارگانیسمی نامتعادل است و نمی تواند در هیچ زمینه ای موفق باشد. جامعه ای که امام خمینی (ره) در ایران می خواست تشکیل دهد مانند یک انسان شایسته بود، اما امروز جامعه ای داریم که هیچ تناسبی بین اجزای آن وجود ندارد. چنین جامعه ای نمی تواند پیشرفت کند. هر چقدر هم که قدرت نظامی داشته باشیم، بدون اقتصاد پیشرفته، فرهنگ برتر، اخلاق سخاوتمندانه و آزادی های مشروع نمی توانیم به جامعه ای مطلوب تبدیل شویم.

اقتصاد پیشرفته و رفاه در عین حال که ضروری و مطلوب است، زیرساخت نیست. با این حال نمی توان نقش رفاه خانواده و برخورداری از فرصت های اقتصادی و معیشتی را در تامین رضایت کلی مردم نادیده گرفت. همین نقش را باید برای آزادی های مشروع به ویژه آزادی انتخاب در نظر گرفت. سپردن مدیریت جامعه به شایسته ترین و شایسته ترین افراد نقش بسیار مهمی در پیشرفت کشور و تامین رضایت عمومی دارد. در چنین فضایی استعدادها شکوفا می شوند، نخبگان با تشویق به کار و ارائه خدمات می پردازند، شایسته سالاری موجب رشد همه جانبه کشور می شود، نیروهای مجرب و کارآمد به جای مهاجرت به کشورهای دیگر از تمام ذخایر علمی و مهارتی خود برای بهبود جامعه خود استفاده می کنند. و صاحبان سرمایه با عشق و انگیزه در زمینی که متعلق به آنهاست سرمایه گذاری می کنند. جامعه ای با این ویژگی ها تنها با اعمال سیاست های اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط شکل می گیرد.

در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) به جای اینکه همه چیز را خوب جلوه دهیم، به بنیانگذار جمهوری اسلامی بفهمانیم که جامعه امروز ما دچار افراط در حکومت داری است. رشد نگران کننده مهاجرت از کشور، نارضایتی، بی اعتمادی، کاهش مشارکت در انتخابات و مشکلات معیشتی مردم، همه ناشی از عدم اعتدال است. این واقعیت تلخ را بپذیریم که اعتدال در دولت امروز ما کم است و مسئولان ما باید با امام خمینی (ره) پیمان مبارزه با افراط و تفریط را ببندند و اعتدال را جایگزین آن کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=284070

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.