افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

دخالت طلبکارترین بانک مرکزی دنیا در بازار ارز برای تقویت پول ملی!

  • کد خبر : 282591
دخالت طلبکارترین بانک مرکزی دنیا در بازار ارز برای تقویت پول ملی!

بازار، گروه بانک و بیمه: ژاپن در بین محققان پولی و بانکی به عنوان نمونه ای از نرخ بهره منفی و تورم منفی و ثبات در ارزش پول ملی شناخته می شود. به گونه ای که گاهی از نرخ سود منفی برای تحریک تقاضا استفاده شده است. با این حال، از سال 1401، مداخله بانک […]

بازار، گروه بانک و بیمه: ژاپن در بین محققان پولی و بانکی به عنوان نمونه ای از نرخ بهره منفی و تورم منفی و ثبات در ارزش پول ملی شناخته می شود. به گونه ای که گاهی از نرخ سود منفی برای تحریک تقاضا استفاده شده است. با این حال، از سال 1401، مداخله بانک مرکزی ژاپن برای حفظ ارزش پول ملی خود در بازار ارز در سرفصل های بانک مرکزی ژاپن کاملا مشهود است که بانک مرکزی ژاپن 62 میلیارد دلار برای تقویت ین هزینه می کند. .

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، ژاپن از اواخر آوریل تا مه رکورد 9.8 تریلیون ین (62 میلیارد دلار) را برای تقویت ین هزینه کرده است.

بر اساس گزارش بازار، برابری هر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در روز دوشنبه 20 اردیبهشت به 160 ین رسید که نشان دهنده کاهش بی سابقه ارزش ین و شکستن رکورد 34 ساله آن است. چهار روز بعد با افزایش حدود 20 میلیارد دلاری، ارزش ین در برابر دلار با تقویت ین در برابر دلار به حدود 153 ین کاهش یافت. اما این روند مداخله توسط بانک ژاپن ادامه یافته است.

برابری هر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن در روز دوشنبه 10 می به 160 ین رسید که نشان دهنده کاهش بی سابقه ارزش ین و شکستن رکورد 34 ساله آن است. چهار روز بعد با افزایش حدود 20 میلیارد دلاری، ارزش ین در برابر دلار با تقویت ین در برابر دلار به حدود 153 ین کاهش یافت. اما این روند مداخله توسط بانک ژاپن ادامه یافته است

سال ها بود که بانک مرکزی ژاپن برای رهایی از نرخ تورم منفی و خروج از رکود، نرخ سیاست خود را زیر صفر نگه داشته بود. اما این اقدام باعث تضعیف ین شد، به طوری که از ابتدای سال 2021، پول ژاپن حدود یک سوم ارزش خود را از دست داده است، گویی که ویروس کرونا آسیب های اقتصاد ایران را تشدید کرده است و اکنون بانک مرکزی ژاپن در تلاش است تا از آن جلوگیری کند. آی تی. تضعیف ارز مانند خون در رگ های اقتصاد این کشور به دنبال تاثیرگذاری بر بازارهای ارزی جهان است.

تحلیلگران می گویند بانک ژاپن با یک «معضل بزرگ» مواجه است، زیرا تحت فشار برای افزایش سریعتر نرخ بهره است، زیرا اقتصاد به دلیل کاهش مصرف ضعیف باقی مانده است و رقم 63 میلیارد دلاری که روز جمعه توسط وزارت دارایی تعیین شد، این دوره را پوشش می دهد. از 26 آوریل تا 29 می، اما فعالان بازار معتقدند در چهار روز پس از 29 آوریل، زمانی که ژاپن اولین مداخله خرید ین خود را از اواخر سال 2022 آغاز کرد، بیشتر هزینه شده است.

ین پس از سقوط به زیر 160 ین در اواخر آوریل در روزهای پس از فروش ذخایر دلار برای خرید ارز ژاپن، برای مدت کوتاهی به 151.85 ین در برابر دلار آمریکا تقویت شد. اما در روز جمعه با 157.31 ین معامله شد، زیرا سرمایه گذاران همچنان بر شکاف گسترده بین هزینه های استقراض در ژاپن و ایالات متحده تمرکز کردند.

با توجه به اینکه فدرال رزرو انتظار می رود نرخ ها را برای مدت طولانی تری بالا نگه دارد در حالی که نرخ های ژاپن نزدیک به صفر می مانند، معامله گران می گویند که ین ارز جهانی مورد علاقه برای “تعاملات حمل و نقل” است، جایی که ین با قیمت پایین قرض گرفته می شود و برای سرمایه گذاری در سایر ارزهای بالاتر استفاده می شود. .

با این حال، باید پذیرفت که ین که در میان شش ارز مرجع (یورو، پوند استرلینگ، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا و کرون سوئد) قرار دارد، لزوما از اثرات دلار سود نمی‌برد، زیرا ارز ضعیف‌تر، ارزش دارایی ها وقتی بر حسب ین اندازه گیری می شود خارجی ها را بیشتر می کند! بنابراین تصمیمات بانک مرکزی ژاپن بسیار حساس است و باید بر اساس محاسبات دقیق باشد، زیرا هر نوع مداخله ای آثار کنش و واکنشی بر بازار پول این کشور دارد.

به روی وجود ذخایر ارزی غنی و طلبکارترین کشورهای جهان باز است، اما اکنون با کمبود نیروی انسانی و چشم انداز نه چندان مثبت در بازار کار مواجه است که اگر به این آمار میانگین سنی را اضافه کنیم. ژاپنی ها عملا کل تقاضا در این کشور از شدت کاهش یافته است

مشکل بازار کار و تقاضای کل

از سوی دیگر، ژاپن دارای ذخایر ارزی غنی است و بزرگترین کشور طلبکار در جهان است، اما اکنون با کمبود نیروی کار و چشم انداز نه چندان مثبت در بازار کار مواجه است که اگر میانگین سنی ژاپنی ها را به این اضافه کنیم. ، عملا کل تقاضا در این کشور به شدت کاهش یافته است.

فایننشال تایمز به نقل از شینیچی اوچیدا، معاون رئیس بانک مرکزی ژاپن نوشت: او سیگنال‌های تهاجمی به سرمایه‌گذاران ارسال کرد و گفت: ژاپن به پایان دهه‌های کاهش تورم و تورم منفی نزدیک شده است.

وی افزایش دستمزدها و تغییرات ساختاری در بازار کار این کشور که ناشی از کمبود کارگر است را عامل مهم پایان دادن به تورم منفی و صفر در ژاپن عنوان کرد.

ماسامیچی آداچی، اقتصاددان UBS نیز گفت: افزایش ین برای طرف ژاپنی دشوار خواهد بود، مگر اینکه سرمایه گذاران فکر کنند که نرخ بهره به طور جدی شروع به افزایش خواهد کرد. این بدان معناست که بانک مرکزی ژاپن باید در سال 2024 نرخ ها را بیش از 1 درصد افزایش دهد. با این حال، آداچی در مورد تأثیر این افزایش نرخ بهره بر ثبات اقتصاد ژاپن تردید دارد و معتقد است که دلیل اصلی آن ضعف تقاضای داخلی است. نتیجه افزایش هزینه های زندگی آداچی گفت: بانک ژاپن ضعف اقتصاد را دست کم می گیرد و این یک مشکل بزرگ است.

سابقه حضور در بازار ارز.

سیاست مداخله بانک مرکزی ژاپن اولین باری نیست که در سال های اخیر اجرا می شود. این کشور چندین دهه است که با تورم پایین و حتی منفی مبارزه می کند. سیاست پولی ژاپن به گونه ای طراحی شده است که شرایط تامین مالی را تا حد امکان برای مشاغل و خانوارها آسان کند تا آنها را تشویق به خرج کردن پول بیشتر کند. در سال 2016، بانک مرکزی ژاپن سیاست کنترل منحنی بازدهی را اتخاذ کرد که بازده اوراق قرضه دولتی 10 ساله را در حدود صفر درصد محدود کرد.

اما در دوره‌ای که بانک‌های مرکزی سایر کشورهای جهان نرخ بهره را افزایش می‌دهند، این سیاست به مشکل بزرگی برای ژاپن تبدیل می‌شود. گسترش اسپرد منجر به ضعیف‌تر شدن ارز شد زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال بازدهی قوی‌تر در جاهای دیگر بودند.

هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، بار دیگر تاکید کرد که این بانک نرخ بهره را پایین نگه خواهد داشت. اگرچه این عبارت برای پیروان سیاست بانک مرکزی ژاپن آشناست، اما این بار این سیاست نتیجه عجیب تری داشت. ارزش ین (پول ملی ژاپن) در سال 2021 به پایین ترین سطح خود در بیش از 20 سال گذشته رسید و دولت ژاپن را مجبور کرد برای اولین بار از زمان بحران مالی آسیا در سال 1998 در بازارهای ارز مداخله کند.

مداخله ژاپن در سال 1401 تقریباً 20 میلیارد دلار برای حمایت از ین اعلام شد، اما اندکی بعد این مبلغ 36 میلیارد دلار اعلام شد. وب سایت Investing داده های وزارت دارایی ژاپن را نشان داد که این کشور تنها در یک هفته بیش از 2.8 تریلیون ین (19.7 میلیارد دلار) برای مداخله در بازار ارز هزینه کرده است. رکورد قبلی مداخله فروش دلار و خرید ین نیز در بحران سال 1998 ثبت شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=282591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.