افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
4

دریاچه مهارلو شیراز زمان سفر و مسیر دسترسی

  • کد خبر : 28180
دریاچه مهارلو شیراز زمان سفر و مسیر دسترسی

ایران جایی است که برای همه سفر رزرو کرده است. با یک جست و جوی ساده و کوتاه در اینترنت می توانید مکان هایی را پیدا کنید که معادل کشورهای خارجی هستند اما چندان شناخته شده نیستند. اگر اهل ماجراجویی هستید، این بار یک پیشنهاد بی نظیر برای شما داریم. سفر به صورتی ترین نقطه […]

ایران جایی است که برای همه سفر رزرو کرده است. با یک جست و جوی ساده و کوتاه در اینترنت می توانید مکان هایی را پیدا کنید که معادل کشورهای خارجی هستند اما چندان شناخته شده نیستند. اگر اهل ماجراجویی هستید، این بار یک پیشنهاد بی نظیر برای شما داریم. سفر به صورتی ترین نقطه ایران چطور؟ جایی که زمین صورتی و آسمان آبی روشن با خطوط صورتی و پرندگان صورتی است؟ حتماً از خود می پرسید که آیا چنین مکانی در داخل ایران وجود دارد؟ باید بگوییم بله. دریاچه مهارلو شیراز همان دریاچه ای است که در این مقاله مجله گردشگری به آن اشاره شده است. امروز پرواز کن مقصد سفر بعدی را به شما معرفی می کنیم.

روی دریاچه مهارلو شیراز

تالاب مهارلو در استان فارس که در بین عموم مردم به دریاچه مهارلو معروف است با 24 هزار هکتار وسعت یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری ایران مسافرانی که به شیراز سفر می کنند بازدید از این دریاچه را در برنامه سفر خود قرار دهند. این دریاچه یکی از مناطق شکار ممنوع مهارلو شیراز است.

جالب اینجاست که این دریاچه فصلی است و در فصل تابستان قسمت زیادی از آن خشک می شود و به یکی از بزرگترین ذخایر نمک ایران تبدیل می شود. اما در پاییز و زمستان به دلیل بارندگی های جوی دوباره شارژ می شود و زندگی به جریان صورتی تالاب باز می گردد.

آب دریاچه مهارلو از سیلاب های غرب شیراز می آید که توسط رودخانه خشک شیراز، چناره و سلطان آباد جمع آوری شده و به سمت مهارلو می ریزد. همچنین در اطراف این تالاب چشمه های زیادی وجود دارد که در نهایت به مهارلو می ریزد.

این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر و پناهگاه حیات وحش است و در سفر به آن می توان پرندگانی مانند آنگوت، فلامینگو، تنجه، انواع کاکای، گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، انواع بز کوهی، حواصیل، سبزه اردک و مرغابی علاوه بر این حیوانات وحشی مانند شغال، کفتار، گربه وحشی و روباه در کنار دریاچه زندگی می کنند.

دریاچه مهارلو شیراز

تاریخچه دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه صورتی مهارلو شیراز نام های زیادی مانند مهلو، مهلویه و مهلوبه دارد و در گذشته به آن جانکال یا دریاچه نمک نیز می گفتند. جغرافی نویسان و سفرنامه نویسان بزرگ تاریخ نیز در کتاب های خود از این دریاچه یاد کرده اند، مثلاً اصطخری و ابن بطوطه دریاچه را مهارلو جمکان و ابن بلخی و حمدالله مستوفی آن را مهلویه نامیده اند.دریاچه مهارلو شیراز

زندگی دریاچه مهارلو شیراز قدمت آن به 20 هزار سال می رسد و حدود هزار سال است که نمک های این رودخانه شروع به جمع شدن کرده و امروزه در دو ایالت دریاچه آبی و دریاچه نمک پذیرای مسافران ماجراجو است. در مورد نام فعلی این دریاچه می توان گفت که چون روستایی به نام مهارلو در نزدیکی آن وجود دارد، به مرور زمان همین نام را به دریاچه نیز داده اند.

دریاچه مهارلو شیراز کجاست؟

دریاچه مهارلو قطعا در لیست بهترین مکان های دیدنی شیراز در داخل دسترسی به دریاچه مهارلو از شیراز تا اتوبان فسا 60 کیلومتر است. این دریاچه در 18 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و نزدیک به روستای دشت گل یا مهارلو است. فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز با ماشین تقریباً 1 ساعت و 30 دقیقه طول می کشد. این نقطه گردشگری با ویژگی های منحصر به فرد خود در ضلع جنوبی نقشه ایران قرار دارد و در سفر به شیراز می توانید از آن دیدن کنید.

دریاچه مهارلو شیراز

چرا دریاچه مهارلو صورتی است؟

آب دریاچه مهارلو بر خلاف سایر دریاچه های ایران صورتی رنگ است و دلیل آن وجود نوعی جلبک در آب دریاچه است. این جلبک ها که تشتک نمک نامیده می شوند، با گرم شدن هوا باعث افزایش غلظت نمک آب دریاچه می شوند و در نتیجه نوع کلرید سدیم-منیزیم و سولفات سدیم در آب تغییر می کند. در نتیجه رنگ آب دریاچه به جای آبی، قرمز مایل به صورتی می شود.

دریاچه مهارلو شیراز

جالب است بدانید که این جلبک به دلیل درخشندگی زیاد و شوری بیش از حد آب در این دریاچه رشد می کند و هیچ خطری برای محیط زیست ندارد و حتی غذای میگوهای آب شور، آرتمیا سانتی متری یا فلامینگوهای مهاجر است.

آب و هوای دریاچه مهارلو شیراز

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، دریاچه مهارلو در فصول گرم سال آب خود را از دست می دهد. بنابراین مهم است که بدانید در طول سفر می خواهید دریاچه آب ببینید یا دریاچه شور. از ابتدای فصل پاییز تا اواسط فروردین بهترین فصل برای بازدید از دریاچه مهارلو است زیرا پرآب ترین حالت آن را خواهید دید و هوا خنک و بسیار مطبوع است.

اگر گرمای هوا برایتان مهم نیست و می خواهید صورتی ترین دریاچه را ببینید، بهتر است سفر خود را به تابستان موکول کنید. البته در این زمان می توانید تصاویر زیبایی از قسمت های نمکی دریاچه بگیرید و قسمت هایی که هنوز آب در آن وجود دارد را به رنگ صورتی روشن ببینید.

جاده های دسترسی به دریاچه مهارلو شیراز

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از ماشین استفاده کنید. البته جای نگرانی نیست. اگر با هواپیما یا قطار به شیراز سفر کرده اید، می توانید به راحتی به تورهای گردشگری بپیوندید یا خودتان ماشین کرایه کنید یا تاکسی بگیرید و برگردید. برای رفتن به این دریاچه باید از جاده شیراز به فسا رفت و حدود 60 کیلومتر رانندگی کرد تا به روستای مهارلو یا دشت گل که دریاچه هم در آن قرار دارد برسید.

دریاچه مهارلو شیراز

املاک دریاچه مهارلو برای مسکن

به طور کلی زندگی در دریاچه مهارلو شیراز ممنوع است. زیرا این منطقه بخشی از حیات وحش شیراز است. علاوه بر این شرایط محیطی دریاچه اجازه اقامت یا کمپینگ طولانی مدت در آن را نمی دهد. متاسفانه در حال حاضر این دریاچه با خطرات زیست محیطی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.

دریاچه مهارلو شیراز

سفری به شیراز و دریاچه صورتی آن

شیراز شهر عشق و شور و شعر است. مکانی که در آن می توانید انواع زیبایی ها را ببینید و لذت ببرید. در نزدیکی شیراز دریاچه ای وجود دارد که یکی از متفاوت ترین نقاط ایران است. دریاچه صورتی مهارلو. این تالاب که به دریاچه صورتی ایران معروف است، زیستگاه حیات وحش و پرندگان مهاجری مانند فلامینگوها است. آب این دریاچه به دلیل وجود نوع خاصی از جلبک ها صورتی رنگ شده است و به دلیل فصلی بودن، بیشتر آب آن در تابستان تبخیر شده و به رسوب نمک تبدیل می شود. اگر این مکان را از نزدیک دیده اید، از تجربه خود در صورتی ترین نقطه ایران بگویید.

سوالات متداول در مورد دریاچه مهارلو در شیراز

دریاچه لیک کجاست؟

دریاچه مهارلو در استان فارس و در 18 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو چیست؟

برای رسیدن به دریاچه مهارلو باید از شیراز وارد جاده فسا شوید و حدود 1 ساعت 30 دقیقه رانندگی کنید تا به روستای مهارلو یا دشت گل برسید. دریاچه مهارلو نیز در این روستا قرار دارد.

چرا رنگ دریاچه مهارلو صورتی است؟

نوعی جلبک به نام سالینا در دریاچه مهارلو شیراز زندگی می کند که غلظت نمک آب دریاچه را افزایش می دهد و با گرم شدن هوا رنگ آن به صورتی مایل به قرمز تغییر می کند.

آیا می توان در دریاچه مهارلو شنا کرد؟

خیر آب این دریاچه بسیار شور است و نمی توانید در این مکان کمپ بزنید یا شنا کنید.

آیا دریاچه مهارلو همیشه پر آب است؟

دریاچه نو مهارلو شیراز دریاچه ای فصلی است و در فصل تابستان به دلیل پایین آمدن سطح آب به رسوب نمک تبدیل می شود. این تالاب در فصل پاییز و زمستان دوباره آبیاری می شود و به حالت قبل باز می گردد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.