افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
2

سربازان مجاز به دریافت کمک هزینه ازدواج – خبرگزاری مهر ایران و جهان خبر

  • کد خبر : 28135
سربازان مجاز به دریافت کمک هزینه ازدواج – خبرگزاری مهر ایران و جهان خبر

به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان تمیز سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری اظهار داشت: در آستانه سالگرد تاسیس شورای نگهبان هستیم و جا دارد یاد و خاطره همه عزیزانی که از ابتدای سال جاری در این شورا خدمت کردند گرامی بداریم. تأسیس آن برای ترویج شریعت و قانون اساسی. ادامه: شورای نگهبان در یک […]

به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان تمیز سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری اظهار داشت: در آستانه سالگرد تاسیس شورای نگهبان هستیم و جا دارد یاد و خاطره همه عزیزانی که از ابتدای سال جاری در این شورا خدمت کردند گرامی بداریم. تأسیس آن برای ترویج شریعت و قانون اساسی.

ادامه: شورای نگهبان در یک سال گذشته از سوم تیرماه. ۱۴۰۱ تاکنون 86 مصوبه طرح، لوایح و اساسنامه و 115 رایزنی دیوان عدالت اداری در 153 جلسه بررسی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت برخلاف موازین شرع و قانون اساسی به رسمیت شناخته نشد. بر اساس طرح الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانان، مانع دریافت تسهیلات و امتیازات برای افرادی که خدمت سربازی نمی کنند، رفع شد.

طحان تمیز وی گفت: لایحه واردات خودروهای فرسوده در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده نشد و با توجه به تصویب این مصوبه از سوی معاونت نظارت بر سهولت شورا مشخص شد. شورا، این موضوع قانون شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بازنگری مصوبه مجلس مبنی بر معافیت واردات دارو از مالیات بر ارزش افزوده و کاهش نرخ مالیات واردات کالاهای اساسی به یک درصد افزود: مجلس مصوبه ای برای معافیت دارو داشت. و مالیات کالا و این مصوبه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که خلاف شرع و قانون اساسی نیست.

وی درباره آخرین وضعیت لایحه اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی گفت: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظرات خود را به ما ابلاغ کرد و تمامی ایرادات از سوی مجمع رفع شده است. محل ابهام هیات عالی نظارت شورای راحتی مربوط به برگزاری انتخابات تناسبی در تهران است و ما نیز این موضوع را به مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با توجه به رفع تمامی ایرادات طرح اصلاح قانون انتخابات شورای اسلامی و تنها موضوع برگزاری انتخابات تناسبی در تهران، آیا انتخابات در سال جاری برگزار می شود، گفت: با قانون جدید یا خیر گفت: تمامی ایرادات به تصویب اصلاحیه قانون شورای اسلامی انتخابات سلام که حل شده و فقط بحث تناسب انتخابات تهران باقی مانده که از نظر شورای نگهبان اشکالی ندارد و خلاف شرع و قانون اساسی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اصرار مجلس و ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است. امیدواریم بعد از هفت سال شاهد اجرای سیاست های کلی انتخابات باشیم. منتظریم مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود را در خصوص پیشنهاد اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی با یا بدون انتخابات تناسبی اعلام کند تا بقیه نکات مندرج در این پیشنهاد به انتخابات بعدی برسد. و بر اساس این پیشنهاد، انتخابات مجلس پیش از ثبت نام در نیمه مرداد ماه برگزار می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اختلاف بر سر انتصاب معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان کارگری کشور، گفت: به نظر من کار باید از مجاری قانونی خودش انجام شود و البته سازوکارهایی که باید انجام شود. قانوناً در این مورد الزامی هستند بار وجود دارد، در صورت لزوم می توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: به عنوان مثال ممکن است یکی از آنها استفساریه مجلس باشد چرا که محل بحث اختلاف بر سر قانون عادی است و تفسیر قانون عادی با شورای اسلامی است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره شروع تبلیغات انتخاباتی در برخی مناطق کشور گفت: بحث تشویق به انتخابات یک بحث کلی است اما اگر انگیزه و تبلیغ به نفع شخصی باشد ممکن است مصداق تبلیغات زودهنگام باشد. . ، و اگر گزارشی به دست ما برسد حتما بررسی می کنیم.

طحان نظیف تصریح کرد: افراد، احزاب و گروه های سیاسی باید تابع قانون باشند و از افراد و گروه های سیاسی می خواهم توجه داشته باشند تا فرهنگ سیاسی ما مبتنی بر رقابت سالم سیاسی باشد. شورای نگهبان نیز به عنوان ناظر انتخابات به وظایف خود عمل خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره انتخابات تناسبی و ارتباط آن با مشارکت در انتخابات گفت: در تناسب انتخابات در تهران مفاد زیادی وجود دارد که قانونگذار سعی کرده شرایط مختلف را پیش بینی کند. اساس این قانون احزابی هستند که در قانون احزاب مجاز هستند و لیست ها باید به تایید وزارت کشور برسد که نوعی تایید است.

طحان نظیف تاکید کرد: البته نظر و تاکیدی بر اجرای انتخابات تناسبی در تهران نداریم هرچند از نظر شرعی و قانونی مورد تایید است. البته ما این مصوبه را در راستای تحقق سیاست های کلی انتخاباتی و حقوق مردم و داوطلبان می دانیم.

وی ادامه داد: آنچه در کاهش مشارکت موثر است، دلسردی و ناامیدی عده ای و ایجاد تردید در سلامت صندوق و سلامت انتخابات است که در کاهش حضور مردم تاثیر دارد. اگر شخصیت های سیاسی به نظام، مردم و انتخابات علاقه دارند، باید به دنبال مشارکت حداکثری و پرشور باشند.

طحان نظیف تصریح کرد: مصوبه شفافیت قوای سه گانه در شورای راحتی در حال بررسی است. می دانم با اصرار مجلس این موضوع به مجلس فرستاده شد و جلساتی در این خصوص برگزار کردند اما نمی دانم چه زمانی نتیجه نهایی را اعلام می کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شرایط نامزدهای انتخابات مجلس در قانون مشخص شده است و همه باید تابع قانون باشیم. این شرایط قابل کاهش و افزایش نیست و قانون فصل گفتمان است.

وی در خصوص شفافیت هزینه های انتخاباتی نامزدهای انتخابات شورای اسلامی گفت: در دی ماه ۱۳۹۷ قانون شفافیت منابع مالی نامزدها به تصویب رسید و علت اجرایی نشدن آن این بود که این قانون. تصویب شد. در آستانه انتخابات 2018 و دولت وقت کافی برای ارائه سیستم ها و مقدمات اجرای آن قانون را نداشت. مصمم هستیم که این قانون در انتخابات آینده اجرا شود.

طحان نظیف در خصوص اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات پیش رو گفت: جلسات انتخاباتی در شورای نگهبان داشتیم که با محوریت آسیب شناسی برگزاری انتخابات در دوره های گذشته و همچنین با رویکرد تسهیل در روند برگزاری انتخابات برگزار شد. سازوکارهای برگزاری جشن دو انتخابات آینده

وی گفت: جلسات کارشناسی در حال انجام است و ارزیابی ما از همکاری و هماهنگی دستگاه ها مطلوب بودن این همکاری ها و هماهنگی ها است. تمام تلاش ما و سایر موسسات این است که یک انتخاب سالم، مشتاقانه و رقابتی داشته باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر ادعای کذب سخنگوی یک جریان سیاسی مبنی بر اینکه شورای نگهبان با مشارکت سیاسی برخورد نمی کند، اظهار داشت: هیچکس در شورای نگهبان چنین چیزی نگفته است. افرادی که چنین ادعاهایی را مطرح می کنند قبلاً بر تحریم انتخابات اصرار داشتند.

وی تاکید کرد: همه نهادهای مرتبط با انتخابات در تحقق حضور مردم نقش دارند و این موضوع برای شورای نگهبان نیز مهم است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: اجرای مراحل مختلف انتخابات توسط وزارت کشور انجام می شود و فرآیند الکترونیکی انتخابات 25 مرحله دارد که از این تعداد 24 مرحله به نتیجه رسیده است و در صورت نیاز برای اجرای فرآیند رای گیری به صورت الکترونیکی ارائه شده است، در این زمینه هیچ اعتراضی نداریم.»

طحان نظیف تصریح کرد: شورای نگهبان نسبت به افرادی که در انتخابات ثبت نام می کنند، نظر حزبی، جناحی و گروهی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان رد صلاحیت نماینده در یک دوره و تایید آن در دوره دیگر گفت: هم تایید و هم رد و هم رد و تایید امکان پذیر است، البته یک امر کلی نیست، می توانم بگویم که یک امر است. موارد استثنایی، اما دلایل ممکن است متفاوت باشد و اسناد ممکن است اصلاح شوند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت اعتبار سند رسمی و مطلوبیت طرح مربوطه، اگر این طرح مجددا در شورای نگهبان مطرح شود، نظر شورای نگهبان چیست. شورای نگهبان؟مشاوره؟ سر، گفت: که جهت گیری این موضوع موضوع مهمی است و نهایت آسایش کشور است و تعیین مصلحت بر عهده مجلس شورای ملی است.

وی خاطرنشان کرد: آخرین نظر شورای نگهبان در خصوص مصوبه بیش از 7 ماه پیش به مجلس ارسال شد و در همان زمان با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد و موضوع در آن نیست. دست شورای نظارت است، اما در دست مجمع است و اگر مجمع ما را به نظرسنجی دعوت کند، حضور خواهیم داشت و امیدواریم که موفق باشد.

طحان نظیف در خصوص نظر شورای نگهبان در خصوص پتروشیمی میانکالا گفت: این موارد در صلاحیت شورای نگهبان نیست و به شورای نگهبان ارجاع نخواهد شد. شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می کند. در مورد مصوبات دولت فقط آیین نامه به شورا ارسال می شود. گستره این موضوعات، محدوده مسائل اجرایی است و باید از مجاری قانونی و مراجع ذیربط پیگیری شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره شفافیت برای جلب اعتماد مردم و اگر سازوکاری در انتخابات پیش رو وجود داشته باشد که هر فردی رد صلاحیت های خود را رسانه ای کند، گفت: انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت ها نیازمند است. مجوز قانونی که فعلاً در قانون نداریم و در صورت تغییر قانون به قانون پایبند هستیم، البته در تغییر قانون انتخابات نکاتی در این زمینه وجود دارد و در صورت نهایی شدن، آن را انجام خواهیم داد. آن را اعلام کند

طحن نظیف در پاسخ به سوالی درباره وضعیت طرح تنظیم اجاره بهای مسکن گفت: این طرح در شورای نگهبان بررسی شد و ایراداتی وجود داشت که باید در مجلس رفع شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=28135

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.